Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFranciscus Segers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
ERASMUS+
2
Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks 2007-2013: Een Leven Lang Leren 2014-2020: Erasmus+
3
Waarom nieuw programma? Sterke link met het beleid EU toegevoegde waarde en impact Stroomlijnen en integratie
4
Waarom Erasmus+ Europa 2020 strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei
5
Europa 2020 Europa 2020 strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei (maart 2010) Slimme groei: kennis en innovatie Duurzame groei: gronstof-efficiënt, groen, competitief Inclusieve groei: hoge tewerkstelling, sociale en territoriale cohesie
6
Europa 2020 Ambitieus plan, politieke doelstelling Problemen: –economische crisis –groei –tewerkstelling –technologie en innovatie –vergrijzing –milieu –…
7
Europa 2020 5 centrale doelen 75% 20 tot 64-jarigen werkzaam 3% BBP investeren in onderzoek en ontwikkeling 20/20/20 klimaat en energiedoelstellingen Schooluitval 40% 20 miljoen minder mensen met armoederisico
8
Wat voorafging 2000: Verklaring van Lissabon –Meest concurrerende en dynamische kennis-economie ter wereld tegen 2010 2002: Onderwijs en opleiding 2010 –Open Coördinatie Methode –Benchmarks: opleidingspeil, levenslang leren, vroegtijdige schoolverlaters, sociale uitsluiting, tekort leerkrachten
9
ET 2020 Strategic framework for European cooperation in education and training «ET 2020» (mei 2009) Doelstellingen: –Van een leven lang leren en de mobiliteit van lerenden een realiteit maken –de kwaliteit en de efficiëntie van onderwijs en opleiding verbeteren –kansengelijkheid, sociale cohesie en actief burgerschap bevorderen –innovatie en creativiteit (inclusief ondernemerschap) op alle onderwijs- en opleidingsniveaus bevorderen
10
Beleidscontext ET 2020 (onderwijs en opleiding) 15 % volwassenen in LLL <15 % lln slecht presteren lees-, reken- en wetenschapsvaardigheden 40 % tertiaire opleiding 30-34 jarigen <10 % voortijdige schoolverlaters 95 % vanaf 4 jaar naar school
11
Beleidscontext Rethinking education (november 2012) Focus op leeruitkomsten (learning outcomes) Basisvaardigheden en transversale vaardigheden (ondernemerschap, ICT) Vreemde talenonderwijs (tweede en derde) Excellentie in onderwijs en opleiding Goed opgeleide leerkrachten Financiering (nationaal, Europees) Partnerschap aanpak (publiek en privaat)
12
Beleidscontext Bolognaproces in het hoger onderwijs Europese Ruimte voor Hoger Onderwijs 3 cycli: Bachelor Master Doctor ECTS: overdraagbare studiepunten Kwaliteit: accreditering Mobiliteit vergroten (Erasmus): 20% tegen 2020
13
Beleidscontext Kopenhagenproces in beroepsonderwijs- en opleiding Bologna voor beroepsonderwijs en -opleiding (VET) Versterken Europese dimensie Doorzichtige structuren en kwalificaties Erkennen van competenties en kwalificaties Waarborgen kwaliteit
15
Beleidsprioriteiten Erasmus+ Europese Ruimte voor een leven lang leren Sleutelcompetenties en meertaligheid Bolognaproces (20% studenten mobiel) Kopenhagenproces Link met arbeidsmarkt, tewerkstelling, onderzoek en innovatie Erkenning van kwalificaties, bevorderen van kwaliteit en transparantie
16
De hoofdlijnen van Erasmus + Samenvoegen LLP, Jeugd, Sport Zichtbaarheid, naambekendheid Stroomlijning & vereenvoudiging –minder acties –meer forfaitaire bedragen –acties hoger onderwijs samenvoegen (Erasmus Mundus, Tempus…) Kostenefficiëntie Grotere impact Aanzienlijke stijging budget
17
ComeniusLeonardoErasmusGrundtvig Erasmus+ Jeugd Jean MonnetErasmus MundussTempusYouth in Action Programma een Leven Lang Leren Sport Jean Monnet Actie 1: Leermobiliteit Actie 2 : Samenwerking Actie 3 : Beleidshervormingen Organisaties uit alle sectoren die een vorm van formeel of informeel leren aanbieden.
18
Veranderingen Geen individuele aanvragen meer Stimuleren van Europees beleid op instellingsniveau Meertaligheid: taalondersteuning Open Educational Recources / Vrije leermiddelen Papieren aanvragen verdwijnen
19
Vlaamse agentschappen
20
De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties: 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie en goede praktijken 3.Steun voor beleidshervorming
21
Doelgroepen onderwijs en vorming Comenius: schoolonderwijs Erasmus: hoger onderwijs Erasmus Mundus: HO met partnerlanden Leonardo da Vinci: beroepsonderwijs en - opleiding Grundtvig: volwasseneneducatie
22
KA1: Leermobiliteit voor individuen Leermobiliteit Staf Studenten en leerlingen Joint Master Degrees Erasmus master Jongeren
23
KA1: Leermobiliteit voor individuen 1.Stafmobiliteit 2.Leermobiliteit: Studenten hoger onderwijs, beroepsonderwijs en –opleiding (stages) 3.Joint Master Degrees 4.Erasmus master: lening voor master in buitenland 5.Jongerenmobiliteit (niet-formeel)
24
Stafmobiliteit (KA1) Professionele ontwikkeling –Deelname aan gestructureerde cursus –Stage in bedrijf of onderwijs of opleidingsinstelling –Job shadowing in onderwijs of opleidingsinstelling Onderwijsopdrachten in partnerorganisatie Onderwijs of opleidingsopdracht in instelling Van 2 dagen tot 2 maanden
25
Leermobiliteit (KA1) Studenten hoger onderwijs (3 tot 12 maanden) Stages VET en hoger onderwijs (2 weken tot 12 maanden) Altijd vanuit organisatie, 1 deadline per jaar
26
Erasmus master (KA1) Lening voor master in buitenland Gecentraliseerde actie (EACEA)
27
KA2: Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Samenwerking Strategische partnerschappen Kennisallianties Sector Skills Alliances IT ondersteuning (eTwinning) Ondersteuning
28
KA2: Samenwerking voor innovatie en goede praktijken 1.Strategische partnerschappen: onderwijs, jeugd en andere relevante actoren 2.Kennisallianties (hoger onderwijs) en Allianties voor sectorspecifieke vaardigheden tussen onderwijs en bedrijfsleven 3.IT ondersteuning, inclusief eTwinning, EPALE 4.Ondersteuning (capaciteitsopbouw) voor derde landen, focus op omringende landen
29
Strategische partnerschappen (KA2) Innovatieve praktijken: Transfer Ontwikkelen en dissemineren Institutioneel, lokaal en regionaal Altijd transnationaal, structureel en duurzaam School, Regio, HE, VET, AE, Jeugd, Cross- sectoraal 2 tot 3 jaar
30
Strategische partnerschappen (KA2) Van eenvoudige kleine samenwerkingen tot grootschalige projecten om innovatieve middelen te verspreiden Financiering in modules –Projectmanagement en implementatie –Transnationale vergaderingen –Intellectuele producten –Multiplicatie-evenementen –Transnationale leeractiviteiten –Uitzonderlijke kosten
31
Gecentraliseerde acties (KA2) Kennisallianties (hoger onderwijs) en Sector Skills Alliances tussen onderwijs en bedrijfsleven ITondersteuning, inclusief eTwinning, EPALE Ondersteuning (capaciteitsopbouw) voor derde landen, focus op omringende landen
32
KA 3: Steun voor beleidshervormingen Beleidshervormingen Open- coördinatiemethode EU-toolsbeleidsdialoog
33
KA3: Steun voor beleidshervorming 1.Steun voor Open Coördinatiemethode (indicatoren, studies) 2.EU tools: valorisatie en implementatie (transparantie: Europass, EQF, ECTS, ECVET) 3.Beleidsdialoog (partners, derde landen, internationale organisaties)
34
Apart van Key Activities Jean Monnet: –Chairs –Academic modules –Centres of Excellence –Support to institutions and associations –Networks –Projects Sport acties
35
Deelnemende landen Programmalanden: Lidstaten Europese Unie FYROM, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland, Turkije Partnerlanden –Westelijke Balkan, Oosters Partnerschap, Zuid- Mediteraans, Russische Federatie –Azië, Centraal-Azië, Latijns-Amerika, Zuid-Adrika, ACP, geïndustrialiseerde landen
36
Stand van zaken: Budget
37
Stand van zaken: Sectoren 77% onderwijs en opleiding –43% hoger onderwijs (Erasmus) –22% beroepsonderwijs & -opleiding (Leonardo da Vinci) –15% schoolonderwijs (Comenius) –5% volwasseneneducatie (Grundtvig) 10% jongerenparticipatie (Youth In Action) Rest: Jean Monnet, Sport, faciliteit, exploitatie, administratie
39
Proces: Voorstel Commissie November 2011 Erasmus voor iedereen Samenvoegen onderwijs & opleiding, jeugd en sport Afstappen van sectornamen (Comenius, Leonardo, Grundtvig) 3 sleutelacties Administratieve vereenvoudiging
40
Proces: Europese Raad Partial General Approach (mei 2012) Akkoord met doelstellingen, link met beleid, sleutelacties… Apart hoofdstuk en budget voor Jeugd Meer dan één agentschap per land Minimale niveaus voor budget per sector
41
Proces: Europees Parlement Naam: YES Europe Behoud van sectorale namen Doelstellingen per sector Apart hoofdstuk en budget voor Jeugd Akkoord met leengarantiesysteem onder bepaalde voorwaarden Minimum guaranteed tresholds per sector
42
Triloog (Iers voorzitterschap) Juni 2013: akkoord in triloog Nieuwe naam: Erasmus+ Geïntegreerd programma Sectornamen behouden Budget per sector Budget: 14 tot 16 miljard
43
Volgende stappen Goedkeuring plenair in Europees Parlement Lancering oproep Erasmus+ Deadlines voor het indienen van projecten
44
Vrijheid heeft beperkingen maar geen grenzen… David Lloyd George Brits staatsman en premier1863-1945
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.