Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKoenraad Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Olympische sport, leverage & legacy
2
Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy ervan te versterken?
3
Olympische sport, leverage & legacy Onderzoeksvragen Wat is het profiel van bezoekers van grote sportevenementen van de Brabantse kernsporten? Welke leverage activiteiten sluiten aan bij het profiel van de bezoekers en zijn daardoor kansrijk om de toeristisch-recreatieve aantrekkelijkheid van Brabant een positieve impuls te geven? Wat zijn de rollen, taken en verantwoordelijkheden van stakeholders om te komen tot realisatie van kansrijke activiteiten?
4
Olympische sport, leverage & legacy 1) Profiel bezoekers Algemeen weinig informatie bekend over bezoekers bij grote evenementen Postcode analyse o.b.v. RECRON innovatiecampagne gegevens over leefstijl verrijkt met gegevens over dagrecreatie (CVTO)
5
Olympische sport, leverage & legacy
6
Aanspreken met ‘jij’ Alledaags vriendelijk Familiair en informeel taalgebruik
7
Olympische sport, leverage & legacy 7
8
1) Profiel bezoekers hippische sport (EK Dressuur 2011 Rotterdam) zwemmen (EK Zwemmen 2008 Eindhoven) hockey (EK Hockey 2009 & Champions Trophy 2011) Meer dan gemiddeld ondernemend paars en stijlvol en luxe blauw Minder dan gemiddeld rustig groen en gezellig lime Wielrennen (Dwars door Drenthe & Volta Limburg Classic 2012) Meer dan de helft van alle bezoekers is gezellig lime of uitbundig geel Ondernemend paars is niet de doelgroep
9
Olympische sport, leverage & legacy 2) Welke leverage activiteiten zijn kansrijk? Zwemmen, hockey en dressuur zwem-, hockey- en dressuurpubliek lijkt sterk op elkaar, samenwerking ligt voor de hand activiteiten: richten op ontspanning en tot rust komen comfort hoog in het vaandel cultuur en cultuurhistorie vaak gewaardeerd Uit eten of op terras zitten
10
Olympische sport, leverage & legacy 2) Welke leverage activiteiten zijn kansrijk? Wielrennen wielren publiek verschilt sterk van zwem, hockey, dressuur activiteiten: op zoek naar gezellig vertier samen met familie, gezin, vrienden jaarmarkt / braderie wandelen of fietsen erop uit naar het bos, park of water krap bij kas
11
Olympische sport, leverage & legacy 3) Hoe samenwerking organiseren - workshops Conclusies Nog weinig samenwerking tussen T&R ondernemer en organisator sportevenement T&R ondernemers (nog) niet altijd overtuigd van kansen van sportevenement Te weinig kennis van bezoekers van sportevenementen in Brabant Verzamel vanaf nu bij grote sportevenementen structureel 6- positie postcodes
12
Economisch profiteren van een sportevenement Plaza Sportevenementen en Economie ‘s Hertogenbosch, 15 maart 2013Albert van Schendel schendel.a@nhtv.nl 12
13
Inhoud in 7 minuten Het IMA-proces De aanbevelingen: 2 cases Tips & trics 13
14
Imagineering proces A, B, C,D... HART HOOFD BENEN BUIK Analyse Beleven, Brainstormen Creëren visie en belevingsconcept Design belevenis producten events communicatie netwerken mensen zintuigen co-creatie spel thema storytelling
15
Aanbevelingen AGR Vermaak toevoegen Overnachten stimuleren Businessmodel uitbreiden 15
16
Aanbevelingen WK Veld 2014 Het “UCI gezelligheidshuis” Beleef de 5 W’s Arrangementen 16
17
Tips & Trics Begin op tijd Zoek communicatielijnen Schakel deskundigheid in: –Overheid (gemeente en provincie) –Ondernemers (www.bureau-touche.nl)www.bureau-touche.nl –Onderwijs (ROC’s en NHTV e.a.) 17
18
Hartelijk dank voor uw aandacht! 18 Schendel.a@nhtv.nl ‘s Hertogenbosch, 15 maart 2013 Albert van Schendel schendel.a@nhtv.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.