De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De kracht en noodzaak om te delen…

Verwante presentaties


Presentatie over: "De kracht en noodzaak om te delen…"— Transcript van de presentatie:

1 De kracht en noodzaak om te delen…
Eric. Ik denk dat het goed is dat we bij deze sheet aangeven wat we beogen met de workshop. We kunnen dat doen aan de hand van de titel: noodzaak om te delen. Hieronder heb ik nog even de leader van de workshop geplakt. Gemeenten veranderen, de bedrijfsvoering verandert. Productinnovatie is één van de belangrijkste voorwaarden om in toekomst blijvende meerwaarde en blijvende kwaliteit te bieden, bij een continue druk op de kosten. Dit vergt behalve een verdere professionalisering van het personeel aandacht voor het creëren van nieuwe producten en diensten. Hoe geef je daar sturing aan en zorg je dat de vraag naar passende betaalbare en innovatieve bedrijfsvoering vanuit de gemeente(n) aansluit bij het aanbod van het shared service centrum? Hoe kan de bedrijfsvoering een kwaliteitsimpuls geven aan de verdere professionalisering van de gemeente(n) en welke mogelijkheden biedt samenwerking tussen gemeenten als het gaat om productinnovatie? In deze workshop gaan we in op en praat je mee over de vraag hoe je als gemeentelijke bedrijfsvoering voortdurend meerwaarde houdt, hoe je kan innoveren, waar zitten de kansen, waardoor word je geïnspireerd, hoe pak je het aan?

2 Workshop - programma Opwarmen: Aan de slag: Oogsten en delen:
Servicepunt71 en DOWR in vogelvlucht Inleiding door Eric Ossel en Hans Langeveld Drivers voor ontwikkeling + stellingen voor discussie Aan de slag: 4 stellingen, 4 groepen Oogsten en delen: Een pitch per groep: essenties per groep (3 min.)

3 Verzorgt : ICT, Inkoop, HRM, Financiën, JZ , FaZa
(advies, beleid, beheer, uitvoering, administratie) Betreft de gemeenten (eigenaren): Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest , Zoeterwoude + aantal andere deelnemers Lagere kosten, meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid Aparte GR, ca 300 mw’s Collectieve diensten en individuele diensten (PDC) Digitalisering (VSP), standaardisering, innovatie Eigenaarschap, verzakelijking en vakmanschap.

4 Kansen en bedreigingen
DOWR I-werk Applicaties HNW BI Facilitair Service Inkoop PPS Belastingen Opschalen Inkoop Doelmatig PSA ESS en MSS Chanelling Samenwerking Deventer Olst-Wijhe Raalte Bestuursconvenant Bedrijfsvoering 5 k´s Eric, hier DOWR in vogelvlucht. De onderdelen en de belangrijkste ontwikkelopgaven per onderdeel 1 administratie Back office functies Kansen en bedreigingen

5 Drivers voor ontwikkeling en innovatie
Ambitie (de beste willen zijn voor je klant) Bezuinigen (voor de laagst mogelijke kosten) Ontwikkeling gemeenten naar regie en netwerk en uitvoering op afstand (in SSC of door de particuliere sector) Schaalvergroting ( gemeenten, korting AU, bundeling provincies) Technologie (any time, any place) Beschikbaarheid kennis en –uitwisseling (internet etc.) Eric, hier de hoofdlijn van ontwikkelingen die ik zie. Dit mede naar aanleiding van onze presentaties.

6 Stelling 1 De SSC van 2020 faciliteren gemeenten met een verzorgingsgebied van 2 miljoen inwoners. Het is onzin om dit aan toeval over te laten. Schaalgrootte maakt dat we robuuster en tegelijkertijd innovatiever en ondernemender zijn dan nu. ´Big is beautiful´ en de kleintjes overleven niet.

7 Stelling 2 De huidige SSC werken weliswaar verdienstelijk maar zijn onvoldoende competent om de nodige innovatie door te voeren. Allianties met het bedrijfsleven zijn een noodzakelijke voorwaarde om te overleven voor SSC´s. Het gaat dan om netwerkallianties waarbij publiek privaat elkaar versterkt. Opdrachtgever-/nemer verhoudingen zijn zo 20e eeuws.

8 Stelling 3 Het SSC is geen SLA fabriek (meer). Gemeenten bevinden zich in zodanige transities dat het SSC daarin een partner is. Het voor- en meedenken op rol, opdracht en diensten van de gemeente is essentieel ook in de tuning van producten en diensten van het SSC van de toekomst. Eigenlijk is de lijn als volgt: alle gemeentelijke producten en diensten worden in een SSC ontwikkeld en gemaakt tenzij…

9 Stelling 4 Het SSC is de plek voor mensen die werken aan de publieke zaak. Dat is ook wel nodig omdat gemeenten niet meer in staat zijn om goed personeel aan zich te binden vanwege bezuinigingen en ‘een stoffig imago’. Het type ambtenaar dat bij de gemeente achterblijft is een netwerker die in samenwerking doelen realiseert, een opdrachtgever die klussen in de markt zet en uitvoerder op alleen die punten waar de gemeente het verschil nog kan maken.

10 De opdracht Geef per stelling de:
Pro´s Contra´s Voorbeelden uit de huidige praktijk die de pro´s en contra´s bevestigen danwel ontkrachten Wijs een spreker aan die plenair terugkoppelt Bereid je voor op een pitch van 3 minuten Je hebt 30 minuten om de klus te klaren Eric, ik denk dat het goed is om 4 corners te maken. We kijken naar de grootte van de totale groep en delen het aantal door 4. dan hebben we de maximale groepsgrootte. Iedereen mag naar de stelling die hem/haar het meest aanspreekt tenzij de groep al vol is.

11 Tot slot We vatten de oogst samen in een handzaam document
We plaatsen dat document op de site van het platform SSC, het bruggenhoofd naar een kennis- en innovatieplatform voor SSC Uitnodiging aan allen om best practices (via de site/het platform) te etaleren en delen. Dank voor jullie bijdragen! Eric, graag nog even de richting bepalen hierin. We spraken er over om een kennis en innovatieplatform


Download ppt "De kracht en noodzaak om te delen…"

Verwante presentaties


Ads door Google