Download de presentatie
1
TP
2
Vorige les (7/11/2005) Doelstellingen leerstof WN WN – GEWW
Invloed op WN Waarnemingsproces (4 fasen) Functies van WN Allerlei vbn …. TP
3
Beïnvloedende factoren
TP
4
Deze les (14/11/2005) Kenmerken van WN WNdrempels
Psychologische en subjectieve factoren die ons WN beïnvloeden Organisatieprocessen (gestaltpsych.) van de WN Vbn uit consumentenpsychologie TP
5
Kenmerken van WN – 1 (p. 8) ZT passen zich aan, merken vooral veranderingen op WN = relatief WN = selectief Absolute drempel: drempel VOOR er iets wordt waargenomen de minimumkracht (of intensiteit) die een stimulus moet hebben om opgemerkt te worden TP
6
Kenmerken van WN – 2 (p. 8) Differentiële drempel:
onderscheidingsdrempel tussen prikkels hoe sterk twee stimuli in intensiteit moeten verschillen om opgemerkt te worden. Geleidelijke veranderingen worden moeizaam waargenomen WN = vatbaar voor beïnvloeding TP
7
Just noticeable difference … in communication ….?!
TP Just noticeable difference … in communication ….?!
8
Invloed van psych.factoren (p. 7)
= factoren die onze manier van kijken beïnvloeden!! Merk jij ‘brommerwinkels’ op? Hoor jij op de radio iets vermelden over voetbal? Weet jij of er het voorbije weekend een jumping in Brussel is geweest? Vinden jullie deze les allemaal tof? …. TP
9
Psychologische factoren en consumentenpsychologie
Aandacht opvallendheid behoeften interesses persoonlijke smaak gevoelens uit ons geheugen Voorkennis Context en verwachtingspatroon Gewoonten Verlangens Sociale factoren Verwachtingspatroon Weneffect Irritatie-effect TP
10
Behoeften, smaak, verlangen
Opvallendheid Behoeften, smaak, verlangen Gevoelens … TP
11
Gewoonten: Stroopeffect
You begin to slow down because your mind becomes confused. Your brain can recognise the word faster than it can remember the name of the colour …. TP
12
Opfrissing: de waarneming
Is het proces waarbij het individu … wordt blootgesteld aan informatie aandacht schenkt aan deze informatie de informatie tracht te begrijpen = verwerken van de binnenkomende informatie (= top down) Invloed???? blootstelling aandacht interpretatie TP
13
Consumentenpsychologie en blootstelling
De consument ontvangt informatie langs zijn zintuigen. Selectieve blootstelling: consumenten beslissen actief aan welke informatie ze willen blootgesteld worden bv. hoe krijg je de klant in je winkel? AIDA(S) TP
14
AIDA ... TP
15
Consumentenpsychologie en blootstelling (vervolg)
WNdrempels: niet alle sensorische informatie wordt opgemerkt Zie: absolute drempel: het laagste niveau van stimulatie dat kan opgemerkt worden vbn: kort gepresenteerde visuele S, intensiteit van geluid van reclamespots (vs dat van normale tv-uitzending), verwerken van seksueel getinte woorden/beelden in reclame (in rookwolkjes, blokjes ijs, water, gras, ….) TP
16
TP
17
Consumentenpsychologie en aandacht
Komt tot uiting in: Plaats van advertenties (hoog-laag, vooraan, ooghoogte …) Soort advertenties Onverwachte, nieuwe … Selectieve aandacht: focussen op beperkte hoeveelheid informatie om met beperkingen om te gaan. Selectieve perceptie = selectief blootstellen, selectief interpreteren, selectief onthouden, selectief doorgeven TP
18
TP
19
Consumentenpsychologie en interpretatie
De consument organiseert en interpreteert de informatie om er betekenis aan te verschaffen. Stimulusorganisatie: onze hersenen verbinden binnenkomende wn aan informatie die we al eerder in ons geheugen hebben opgeslagen TP
20
Consumentenpsychologie en interpretatie (2)
Deze advertenties voor Beka (matrassen …) roepen meteen het beeld van een dier op, niettegenstaande er alleen gebruik wordt gemaakt van menselijke figuren (uiteraard trekt het ook de aandacht ….) TP
21
Consumentenpsychologie en interpretatie (3)
Het interpretatieproces gebeurt aan de hand van een aantal fundamentele organisatieprincipes (gestaltwetten). ‘Closure’: een toestand waarin mensen onvolledige beelden zien als volledig. TP
22
Consumentenpsychologie en interpretatie (4)
‘groepering’: mensen hebben de neiging om zaken die fysiek dicht bij elkaar staan, als gelijkaardig te beschouwen. ‘Er is intelligent leven op aarde ….’ TP
23
Invloed van psych.factoren
Voorkennis TP
24
Invloed van psych.factoren
Context en verwachtingspatroon Waarneming van relaties: Halo effect Horn effect TP
25
Dubbelzinnige figuren: context creeëren
TP
26
Taak van de hersenen bij WN (p. 10)
Top down informatie toevoegen, bewerken van de binnenkomende prikkels Selecteren Actief proces Relatief en subjectief proces Wegfilteren en toevoegen om tot aanvaardbaar geheel te komen Beslissen op basis van binnenkomende informatie TP
27
Factoren in de prikkel die WN beïnvloeden
Beweging, verandering Intensiteit Herhaling Grootte Veranderende reclameborden Volume (radio) bij verkeersmeldingen Teasers, actiecomm. in allerlei media Grote borden …. TP
28
Factoren in prikkel die tot foute WN kunnen leiden (p. 12)
Verhouding figuur-achtergrond, opvallende zaken, bewegende zaken, camouflage-effecten, …. TP
29
Onmogelijke figuren TP
30
Organisatieprocessen van de WN
= gestaltpsychologie (< cognitieve psychologie) (ook: gestalttherapie) Begrijpen, interpreteren van resultaat. Wat vormt één object, wat is achtergrond? Wat is het object dat ik zie? 3 wetten in gestaltpsychologie: Figuur-achtergrond waarneming (of: alternerende gestalten) Geheel is meer en anders dan som van de delen Groeperingswetten TP
31
Wet 1: figuur-achtergrond
TP
32
Wet 2: geheel - delen TP
33
Wet 2: geheel - delen TP
34
Wet 2: geheel - delen TP
35
Wet 3: groeperingswetten
Gelijkheid X O X O X X X X X X O O O O O Ook met auditieve stimuli (bijv. toonreeksen) Ook met natuurlijke stimuli: Muziek Spraak Automatische neiging tot groepering (tikken klok) Vreemde spraak: geen pauzes horen TP
36
Nabijheid Goede voortzetting X X X X X X X X X X Auto achter omheining
Iemand die achter bus doorloopt TP
37
Evaluatie gestaltpsychologie:
Vertellen ons WAT we zien als bij elkaar horend (vaas, gezichten, gelijke kruisjes, …) Maar: vertellen niet hoe we HERKENNEN: waarom zien we bv een banaan en niet een komkommer? TP
38
TP
39
TP
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.