De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gebruiksonderzoek Darco Jansen, Robert Schuwer : Karin van den Driesche Interaction Design.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gebruiksonderzoek Darco Jansen, Robert Schuwer : Karin van den Driesche Interaction Design."— Transcript van de presentatie:

1 Gebruiksonderzoek Darco Jansen, Robert Schuwer : Karin van den Driesche Interaction Design

2 RdMC vanaf 2007: gebruik!! Gebruikers aantrekken –Je gebruikers kennen –Bekend zijn, gevonden kunnen worden –Aantrekkelijk zijn in je aanbod Gebruikers vasthouden –Snel en makkelijk kunnen vinden wat men nodig heeft –Aansluiten bij behoefte van gebruikers –Gebruikers ondersteunen bij de werkzaamheden –Actueel zijn, en actualiteit snel kunnen zien Maximalisatie aantal gebruikers –Inrichting organisatie en ict op veeeeel gebruikers –Slim partneren

3 RdMC als organisatie Momenteel –Opschaling communicatie, marketing, PR om gebruikers aan te trekken –Bijna alle beloofde producten beschikbaar Maar –Veel producten nog niet af (pilotvorm) –Onze producten zijn maar grondstoffen –Onze (potentiële) gebruikers haken af –Organisatie (nog) niet gereed op veeeeel gebruikers Vraag: wat voor rol speelt de ict-omgeving?

4 Opzet Kumpulan 1-februari Kennis van onze (eindgebruikers) –Opzet onderzoek –Gebruikersprofielen / Personas Review - gebruikerstest –Opzet onderzoek –Vindbaarheid RdMC-producten –(Potentiële) bruikbaarheid RdMC-producten –Review bestaande omgevingen Ontwerp webomgeving RdMC-algemeen –Ontwerp en gebruikerstest

5 Kennis van onze (eind)gebruikers Opzet onderzoek –Kwalitatief; diepteonderzoek –Naar taakuitvoering en omgaan met informatie door eindgebruikers binnen de werkcontext –Verder dan alleen die ene applicatie Gebruikte bronnen –Interviews met zij-instromers 2004 (ruim 20) –Analyse (def. studie) en evaluatieverslagen pilots Alles door projectleiders aangeleverd sept.2006 –Diepte interviews met 6 eindgebruikers Geen poweruser, geen ontwikkelaar Gemeenschappelijke mentale kenmerken –Algemene kennis over de Human Factors

6 Kennis van onze (eind)gebruikers Gebruikersprofielen / Personas –Hypothetische archetype van de daadwerkelijke bezoekers –Eén persona = duizenden gebruikers –Toekomstvast (3-5 jaar) Bepalend bij de ontwerpbeslissingen. –Door tegemoet te komen aan de persona, bedienen we alle bezoekers met dezelfde doelstelling. –Hiermee worden rare afwijkingen en gedragsvoorkeuren voorkomen.

7 Kees Kelderman Christine Verlaan Marcel de Boer

8 Persoonlijk profiel Christine werkt bijna 15 jaar bij een leraren opleiding, een PABO. Haar leven is zeer hectisch en het ontwikkelen van lesstof is slechts één van de vele items op haar ‘to do’ lijstje. Samen met collega’s ontwikkelt ze deze lesstof, voor haar eigen leraren opleiding en andere opleidingen. Persoonlijk ligt haar interesse hoofdzakelijk bij sociale ontwikkelingen. Speciaal de interactie van docenten met de studenten, zoals voorbeelden, uitleg, uitbreiden van ideeën en de overgang tussen taken, heeft altijd haar volle aandacht binnen nieuwe lesseries. Docenten hebben een aantal belangrijke didactisch handvaten: om hun publiek te interesseren en te boeien; om de ‘dode momenten’ te vullen wanneer studenten op het schoolbord werken; maken gebruik van humor; om zich te identificeren met hun publiek; hun autoriteit opbouwen, het neutraliseren of verzwakken van hun autoritaire rol. Kortweg, docenten hebben een aantal strategieën voor het overbrengen van hun kennis op een bepaald vakgebied. De interpretatie van deze strategieën door de docent en door de student, zijn niet altijd hetzelfde, door de sociale context van de klas en door de persoonlijkheid van de docent. Het primaire proces probeert ze zo hoog mogelijk op de agenda te zetten. Dat is af en toe wat lastig, dat was vroeger anders. Werken met je groep, dat verandert toch allemaal best wel. Ze maakt zich hier zorgen over, het wordt wel een heel erg alleenig studie proces. Christine weet weinig van e-learning, en heeft daarom laatst een cursus e-learning gevolgd. Ze verwacht dat in de toekomst weer een omkering zal komen, naar meer persoonlijk contact. Ze voelt zich het meest comfortabel met het hebben van zekerheden, voor zichzelf en haar studenten. Ze is nog niet helemaal overtuigd of een site dezelfde dienst kan bieden als een begeleider. Blijft sceptisch over het web of het moet als aanvulling gebruikt worden voor de bestaande opleiding. Ze wil de verzekering hebben ‘dat er altijd nog mensen en papier is’. Achtergrond 45 jarige vrouw Getrouwd Twee opgroeiende pubers Afgestudeerd aan de universiteit van Nijmegen Twee studies afgerond in zes jaar; Nederlands en Pedagogische wetenschappen Houdt er niet van als haar vertelt wordt wat zij moet doen. Christine Verlaan Docent Nederlands en onderwijskundige

9 Doelstellingen en motivatie Christine komt naar de site om... Bevestiging te krijgen van gemaakte beslissingen Informatie en video’s te vinden met altijd een onderwijskundig doel Christine verwacht van de site... Geen techno jargon Diensten Eenvoudig en makkelijk te gebruiken Begeleiding Hulp bij het inzoomen van het grote geheel naar specifieke acties Pro-actieve communicatie Taken van Christine Lessen voorbereiden Les geven en nakijken Begeleiden van studenten Ontwikkelen van lesstof Bijeenkomsten bijwonen Werk motivatie Goed gevoel hebben bij gemaakte beslissingen Het primaire proces bovenaan de agenda zetten Nieuwe methodes werkbaar laten zijn Zichzelf blijven ontwikkelen op het gebied van onderwijs en maatschappij Internet gebruik Ervaring: Middel Maakt gebruik van: E-mail en bankzaken Favoriete sites: Google, Kennisnet Uren online per week: 8 Computer: Windows, snelle connectie, vaste pc met groot scherm op het werk en privé ook een vaste pc Christine Verlaan Docent Nederlands en onderwijskundige Rollen van Christine Lesgever: Geeft les aan studenten en bereidt lessen voor Communicator: Zorgt dat zaken helder zijn zodat alles soepel verloopt Organisator: Regelt (op tijd) alle zaken om vervolgens goed te kunnen functioneren Docent in groei: Het volgen van lessen en het zelf-reflecteren. Op de hoogte blijven en bijscholen Ontwikkelaar van lesstof: Verzamelen van lesstof en bedenken van nieuwe lesseries, oefeningen en methodes “Ik ben geïnteresseerd maar weet niet zeker hoe ik het kan gebruiken binnen mijn lessen en nieuwe methodes.”

10 Persoonlijk profiel Kees werkt heel hard omdat hij naast de opleiding een full-time baan heeft. Dat betekent dat ik twee volle banen heb, daar komt het op neer. Ik gun me alleen zaterdag een vrije dag, verder ben ik er altijd mee bezig. Vaak schiet de lunch erbij in. ’s Ochtends rent hij de deur uit en komt om 6.45 uur op school waarna hij meteen Outlook, de browser en het intranet opstart. En kijkt naar nieuws. Hij propt zijn dagen vol met studeren, stage en werken. Alles vereist zijn volle aandacht, hij wil zijn baan natuurlijk wel behouden. Zijn schema is hectisch, het is gepland n.a.v. noodzakelijkheid niet behoefte en wensen. Zijn leven is zo druk dat de weken voorbij vliegen en hij op de automatische piloot staat. Kees weet niet veel van RdMC. Het is zelfs zo dat de enige reden dat hij er van gehoord heeft is dat zijn begeleider hem vertelde dat er een site zou zijn met tips voor beginnende leerkrachten. Kees wist niet dat hij naar het portaal kan gaan om andere producten te selecteren. Met als gevolg dat hij blijft aannemen dat RdMC alleen een kennisbank scheikunde heeft. Hij wil echt aan de slag als docent maar zijn leven is zo druk, dat hij alleen het hoogst noodzakelijk kan doen. Hij zit vast in het ‘nu’. Alhoewel hij gepassioneerd is over het lesgeven, dwingt zijn huidige indeling om de RdMC site als zoveelste extra taak te zien. Kees eerste ervaring met forums was slecht. Hij abonneerde zich op een forum, daarna werd zijn werk onderbroken met een knipperend licht, iedere keer dat hij een bericht ontving. Hij vond dit erg storend. Het kostte hem 2 uur om zich af te melden. Echter hij gebruikt de nieuwsbrieven van Yahoo en WSJ nu ruim een jaar. Hij weet wat hij daar kan verwachten. Wat Kees tegen viel was dat docenten allemaal worden geplaagd door een voortdurend gebrek aan tijd door die onvermijdbare schoolzaken (duur van de les, lessen plannen, onderzoek, schrijven, kantooruren, vergaderingen), andere professionele taken (werken en studie) en daarbij nog een privéleven. Scholen werken ook vaak met beperkte financiële middelen. Achtergrond 29 jarige man Getrouwd Twee kleine kinderen Afgestudeerd aan de HEAO, richting Administratie en economie Leraar in Opleiding en loopt stage op een VMBO in het zuiden van het land Heeft een aantal jaren als projectleider gewerkt bij de landmacht. Veel met mensen en diverse bedrijven samengewerkt. Wil een echt verschil maken voor kinderen Kees Kelderman Docent scheikunde in opleiding en loopt stage

11 “Het moeilijkste is orde houden. Ik ben niet altijd consequent en dat straft zich flink af. Het kost heel veel energie omdat weer recht te trekken.” Doelstellingen en motivatie Kees komt naar de site om... Actualiteit, ‘mis ik iets?’ Lesmateriaal te vinden, oefeningetjes, extra opdrachten Tips over lesgeven Meer informatie over de ontwikkeling van kinderen Kees verwacht van de site... Snelheid van informatie vinden, overzichtelijke lijsten Kees verwacht initiatief vanuit RdMC Diensten Alleen PDF’s om te archiveren Eenvoudig en makkelijk te gebruiken In controle blijven en voelen Eenvoudige terminologie Taken van Kees Reflecteren in rapporten Les volgen Stage lopen Leervorderingen toetsen en registeren Tijdsparen voor zijn familie leven Gebruik maken van systemen (lijstjes, etc.) om een hectisch leven vol te kunnen houden Werk motivatie Interessante lessen maken Goede baan vinden Fijn samenwerken met collega’s Blijven groeien als docent Internet gebruik Ervaring: Hoog Maakt gebruik van: E-mail, bankzaken Favoriete sites: Google, Yahoo, WSJ pabo.pagina.nl Uren online per week: 14 Computer: Windows, snelle connectie, geen eigen pc op het werk en privé een laptop Kees Kelderman Docent scheikunde in opleiding, loopt stage Rollen van Kees Lesgever: Geeft les aan studenten en bereidt lessen voor Communicator: Zorgt dat zaken helder zijn zodat alles soepel verloopt Organisator: Regelt (op tijd) alle zaken om vervolgens goed te kunnen functioneren Docent in groei: Het volgen van lessen en het zelfreflecteren. Op de hoogte blijven en bijscholen Ontwikkelaar van lesstof: Verzamelen van lesstof en bedenken van nieuwe lesseries, oefeningen en methodes

12 Persoonlijk profiel Marcel’s hoofdtaak is tutor op een VMBO. Dat wil zeggen dat hij startende docenten begeleidt of coacht, ‘het is maar hoe je het wil noemen, min of meer het proces begeleiden’. Op school probeert Marcel zijn ideeën over het onderwijs er doorheen te krijgen. Dat kan ook, er is heel veel ruimte, mits goed onderbouwd. Hij verwacht van de startende docenten zelfbewustzijn, reflectie en de wil om continu te groeien. Deze criteria bepalen of hij iemand aanneemt of niet. De overgang van student zijn naar docent vereist een hoop reflectie en introspectie van de startende docenten. Om hun echte persoonlijkheid te kunnen ontdekken moeten ze een kritische blik kunnen werpen op hoe ze denken over lesgeven en leren tijdens het totale programma. En er naar streven deze waarden binnen hun eigen lesgeven vorm te geven. Hun ontwikkeling zal verder plaatsvinden in de loop van hun loopbaan. Ook hij als docent moet zichzelf kunnen blijven reflecteren, als persoon en als professional. Marcel gebruikt het internet vooral om inspiratie op te doen, om te kijken wat zijn nou onderwijskundige ontwikkelingen. Omdat hij ook veel heeft met ICT, dus als hij een les geeft over ICT dan wil hij zeker weten dat hij het zo actueel mogelijk is. Wil niet onwetend overkomen wanneer leerlingen hem iets vragen. Marcel werd voor het eerst bekend met Palet VO 3 maanden geleden, toen hij een presentatie kreeg op school. ‘Ik heb het al druk genoeg dan blijft het een beetje hangen.’ Waar hij niet van onder de indruk is, is de vulling van de site. Marcel is het meest geïnteresseerd in websites waarvan hij denkt dat het een nieuwe standaard is. ‘Als ik daar een bijdrage aan kan leveren om andere docenten van feedback te kunnen voorzien en om data te mogen gebruiken dan zal ik dat zeker doen. Dat is eigenlijk hoe het onderwijs zou moeten zijn, vernieuwend maar toch gericht op inhoud’. Achtergrond 32 jarige man Recentelijk getrouwd Eén kind Afgestudeerd aan tweede graads leraren opleiding, docent geschiedenis Veeleisend, wil persoonlijke aandacht. Marcel de Boer Interne coach VMBO en leraar geschiedenis

13 “Het is goed om een oogje in het zeil te houden. Mijn motto is: Meteen doen, niet zeuren, doen!” Doelstellingen en motivatie Marcel komt naar de site om... De site moet de beste zijn van alle aanbod Specifieke en uitgebreide informatie met een duidelijk didactisch doel, welke je nergens anders kan vinden Actualiteiten op meerdere gebieden, maatschappij, sociale achtergrond zowel als politieke overtuigingen. Marcel verwacht van de site... Speciale diensten en erkenning De optie om af te haken of aan te passen Snelheid en efficiëntie, quicklinks Uitgebreid en gedetailleerd maar ‘to the point’ Goede leesbaarheid Taken van Marcel Lessen voorbereiden Proces begeleiden eindejaars Website van de school updaten Marketing team Werk motivatie Leervorderingen toetsen en registeren Goed gevoel hebben bij gemaakte beslissingen Ik wil weten dat dingen goed voor elkaar zijn Goede docent zijn Internet gebruik Ervaring: Hoog Maakt gebruik van: E-mail, bankzaken en heel veel andere zaken Favoriete sites: Google, Youtube, Leerkracht.nl, Beeldengeluid.nl Uren online per week: 20 Computer: Windows, snelle connectie, vaste pc met groot scherm op het werk en privé een laptop en een palmtop voor onderweg Marcel de Boer Interne coach VMBO en leraar geschiedenis Rollen van Marcel Lesgever: Geeft les aan studenten en bereidt lessen voor Communicator: Zorgt dat zaken helder zijn zodat alles soepel verloopt Organisator: Regelt (op tijd) alle zaken om vervolgens goed te kunnen functioneren Docent in groei: Het volgen van lessen en het zelfreflecteren. Op de hoogte blijven en bijscholen Ontwikkelaar van lesstof: Verzamelen van lesstof en bedenken van nieuwe lesseries, oefeningen en methodes

14 Opzet gebruikerstest Opzet onderzoek –Diepteonderzoek (kwalitatief) –Omgaan met informatie binnen de werkzaamheden –Producten bekeken in de werk context (op de eigen werkplek), niet als gebruikstest Interview + observatie –gem. 2 uren per gebruiker –naar taakuitvoering en omgaan met informatie door eindgebruikers binnen de werkcontext –hoe ze een indeling willen hebben, –hoe ze zoeken, –wat ze als prettig ervaren Review aantal RdMC-producten

15 Kenmerken gebruikers bij test 6 eindgebruikers (geen powerusers) –Opleidingsdocent en begeleider afstudeerders –Docent wiskunde, loopt stage (zij-instromer) –Begeleider van LIO’s en onderwijskundige –Leerkracht op speciaal basisonderwijs, kleuters –Leerkracht groep 6 van de basisschool –Leerkracht natuur en scheikunde –Leservaring; van stage, 1 jaar tot 25 jaar –4 mannen en 2 vrouwen –Doeners!

16

17 Favoriete websites

18

19

20 Gebruikerstest: interviews ‘Het zou je moeten helpen maar het kost alleen maar tijd’ ‘Wat je gericht zoekt is soms lastig te vinden’ ‘Ik klik me een breuk’ ‘Ik heb het idee dat het in een heel pril stadium bevindt, veel is nog niet ingevuld’ ‘Het gaat om de inhoud maar ik haak ook af als het er niet uit ziet’

21 Gebruikerstest: interviews ‘Ik haak af op het moment dat ik bij theorie 4 regels zie staan, dan haak ik gelijk af. Dat kan niet, dit is geen theorie, dit is gewoon een zinnetje.’ ‘… als je een volwaardig product moet hebben, dan moet je ook een standaard hebben. Dat valt me wel op dat er een grote mate van ongelijkheid is.’ ‘Ik ben aan het klikken maar ik zie niet veel logica daarin zitten.’

22 Gebruikerstest: interviews ‘Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet erg onder de ondruk ben van het taalgebruik omdat het nu nog vluchtig gedaan is. We zetten een soort basis neer, maar als je ziet hoe het wordt neergezet dan is het wat technocratisch, daar moeten ze nog een keer naar kijken.’ ‘Het is nu veredeld Word documentje, ben een beetje hard. Ik snap het ook wel je legt eerst de stenen neer maar de vervolgstap wordt niet snel gemaakt.’

23 Gebruikerstest: interviews ‘Nu is het klikken en dan kom ik erachter dat het filmpje of die theorie werkt nog niet, dan denk ik nou zit ik in de baas zijn tijd erachter te komen, ik heb liever dat dat al door iemand gedaan is. ’ ‘Als het alleen een filmpje om het filmpje is dan kan ik er niets mee.’ ‘Je hebt een filmpje bekeken en dan wil je ook de theorie vinden, de link tussen de theorie en de verhalen is er niet altijd.’

24 Gebruikerstest: interviews ‘Oh, dan ga je weer terug, dat wilde ik eigenlijk niet, oh nu kan ik niet terug, moet ik weer opnieuw beginnen.’ ‘En dat je iets kan toevoegen, dat zit er nu niet in en dat zou er absoluut in moeten komen.’ ‘Wat eruit mag, het is wel erg veel doorklikken enzo. Klikken en klikken en nog eens klikken. En die scrolls mogen van mij allemaal weg.’

25 Gebruikerstest: interviews ‘Eigenlijk zou het gesplitst moeten worden tussen vakdidactisch en algemeen didactisch. Als ik iets wil weten over dyslectie dan moet ik dat hier ook kunnen vinden, als onderwerp, en niet overal ertussen’ ‘Wat ik prettig zou vinden om op te hoogte gesteld te worden van vernieuwingen, is er nieuwe theorie, is er een nieuw filmpje, dat zou ik heel fijn vinden om te weten. ’

26 Gebruikerstest: verwachtingen ‘Als het gaat om gebruiksgemak dan kan er qua navigeren in het systeem nog wel wat verbeterd worden, je moet er ook aan wennen, maar bij andere sites heb ik dat veel minder.’ ‘Ja, ik zou graag op de hoogte gehouden willen worden’ ‘Betrouwbaarheid’ ‘In één overzicht, dat je meteen ziet waar je moet wezen.’ Enthousiasme èn irritaties

27 Reviews Portaal van RdMC Kennisbank Wiskunde Kennisbank Scheikunde Casusbank Didiclass Palet PO Community of Practice Proformas

28 Onderzoek I Reviews I Portaal van RdMC.....? Alles is verstopt Uitschuifmenu ;-) Aha, contact! Betekenis van onderstreept Actualiteit, visie, toonaangevend Voor wie?

29 Onderzoek I Reviews I Portaal van RdMC Betekenis icoontjes Overload aan informatie, geschreven voor RdMC medewerkers Hoe kan ik naar een product Wat kan ik hier vinden, catalogus? Uitschuifmenu ;-)

30 Onderzoek I Reviews I Kennisbank Wiskunde Een mijnenveld van kliks Plusje, wet van Hick Mouse over en geselecteerd Lettergrootte Marges Scrollen Navigatie? Kleur contrast Geen feedback bij geen gevonden resultaten

31 Onderzoek I Reviews I Casusbank Didiclass Duidelijke link naar theorie

32 Onderzoek I Reviews I Palet PO Te weinig ruimte voor tabbladen? Tabbladen worden ervaren als onafhankelijke onderdelen

33 Onderzoek I Reviews I Community of Practice PO Nog een portaal?

34 Onderzoek I Reviews I Proformas Waarom en wanneer icoontjes inzetten Leesbaarheid ? ?

35 Onderzoek I Reviews I Proformas Alles leren en onthouden

36 Onderzoek I Reviews I Proformas Uitschuifmenu ;-) Tabbladen vormgeving Hoofdnavigatie? Links? Aandacht vestigen op, ordening Navigatie koppelen aan doelstellingen

37 Ruimte Navigatie: mensen onthouden 2-5 sec informatie van het vorige scherm Hoofdnavigatie laten staan

38 Onderzoek I Reviews I Kennisbank Wiskunde Scrollen Omschrijving voor checkbox Soms wel, soms niet

39 6 5 4 3 2 1 Deelnemers LesgeverDocent in groeiBegeleiderOntwikkelaarCommunicatorOrganisator Aansluiten aan hun doel en verwachtingen

40 6 5 4 3 2 1 Deelnemers LesgeverDocent in groeiBegeleiderOntwikkelaarCommunicatorOrganisator Makkelijk te leren

41 6 5 4 3 2 1 Deelnemers LesgeverDocent in groeiBegeleiderOntwikkelaarCommunicatorOrganisator Efficiënt in gebruik

42 6 5 4 3 2 1 Deelnemers LesgeverDocent in groeiBegeleiderOntwikkelaarCommunicatorOrganisator Makkelijk te onthouden

43 6 5 4 3 2 1 Deelnemers LesgeverDocent in groeiBegeleiderOntwikkelaarCommunicatorOrganisator Fouten voorkomen

44 6 5 4 3 2 1 Deelnemers LesgeverDocent in groeiBegeleiderOntwikkelaarCommunicatorOrganisator Tevredenheid in het concept wat RdMC wil uitdragen

45 Oplossingen ‘Je bent hier, je kan dit doen, dat is daar en wat is nieuw’

46 Oplossingen Wat is RdMC en wat kan ik hier doen?, Diensten georiënteerde portaal, maakt het duidelijk nuttig i.p.v. informatie bank Eén portaal, geen tussenportaal Inspiratiebron: onderwijskundige en maatschappelijke ontwikkelingen Direct aanspreken: ‘Komt u gesloopt uit de klas?’ Uitstralen, ‘Hier mag je fouten maken’ ‘Breng naar mij’ i.p.v. ’haal op’

47 Oplossingen Nieuws op elk vakgebied met attendering Versnellen (terug)vinden van informatie, in een aantal kliks Desoriëntatie, interface aangrijpingspunten –Houd rekening met de totale workflow –Voorzien in samenvatting van de gegevens en input van de gegevens in hetzelfde overzicht –Verwijderen van overtolligheid, relevante gegevens/functies –Men wil overzicht en kan veel informatie aan Balk boven alle producten, subsites indeling

48 Ontwerp RdMC-webomgevingen Interaction Design –Kennis over ontwerpen interface indeling, informatie analyse, navigatiesystemen, etc.) –Kennis over de gebruikers. Personas Resultaten interviews + observatie, review applicaties Human Factors (hoe onthouden we, wanneer maken we vergissingen en natuurlijk hoe voorkom je het maken van vergissingen door een ontwerp) Ontwerp: papieren prototype (zwart-wit)

49 Gebruikstest met papieren prototype Gebruikers georiënteerde evaluatie –De papieren ontwerpen daadwerkelijk gebruiken –Observatie van gebruikersgedrag terwijl men taken uitvoert –Zes gebruikers; deelnemers aan onderzoek en leraren in opleiding zonder kennis van RdMC producten –Testen van indeling, globale navigatie en terminologie –In detail: welke delen makkelijk geaccepteerd worden en delen die verwarrend zijn voor de gebruikers. –Concrete aanpassingen om het ontwerp te verbeteren.

50 Scenario's Het valt haar op dat ze zich kan abonneren op een nieuwsbrief. Ze kan kiezen tussen e-mail en sms, ze kiest e-mail. Ze voelt dat dit een goed overzicht zal geven van wat er gebeurt binnen het onderwijs en aanvullend is voor haar eigen leren. Kennisbanken Portaal RdMC Christine Verlaan Docent Nederlands en onderwijskundige “Ik ben geïnteresseerd maar weet niet zeker hoe ik het kan gebruiken binnen mijn lessen en nieuwe methodes.”

51 Scenario's Kees ziet iets nieuws op de kennisbank scheikunde. Hij ziet dat hij nu alle zaken van RdMC kan zien. ‘Voor leukere lessen, zou ik meer tijd spenderen aan browsen en het krijgen van betere ideeën’. Wat ik prettig zou vinden om op te hoogte gesteld te worden van vernieuwingen, is er nieuwe theorie, is er een nieuw filmpje, dat zou ik heel fijn vinden om te weten. Kennisbank Scheikunde Kennisbanken Portaal RdMC “Het moeilijkste is orde houden. Ik ben niet altijd consequent en dat straft zich flink af. Het kost heel veel energie omdat weer recht te trekken.” Kees Kelderman Docent scheikunde in opleiding, loopt stage

52 Veel te doen: gereed maken Auteursrechten + Gebruikerslicentie Redactie (taalgebruik) + Kwaliteitsslag (ook def.) Strippen ‘inhoudsopgave’ Beschrijven (inhoud van) product Versiebeheer met communicatie wat nieuw Interactie met gebruikers realiseren Metadatering + zoekmachines laten werken Navigatie enten op (taken) eindgebruikers Logging: weten wat we willen meten +++++++++++++++

53 Organisatie voor veel gebruikers Kiezen wat onze primaire rol is –Ontwikkelorganisatie met implementatiepilots –Niet trainingen gaan geven voor elke gebruiker maar train-the-trainer –Niet diensten en consultancy voor iedereen maar alleen in goed gekozen pilots Slim partneren –OBDs, overkoelende stichtingen –Lerarenopleidingen –Educatieve uitgevers: exclusief Van Gorcum!! +++++++++++++++

54 SAMENWERKEN


Download ppt "Gebruiksonderzoek Darco Jansen, Robert Schuwer : Karin van den Driesche Interaction Design."

Verwante presentaties


Ads door Google