Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHidde Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint presentatie ziet u wat BOOM in de praktijk betekent.
2
Spelinloop Op dinsdag en vrijdag is er spelinloop van 8.30 uur tot 8.45 uur voor de ouders van peuterspeelzaal t/m groep 3. De bedoeling is dat de ouders samen met hun kind een spelletje doen.
3
Op vrijdagmorgen wordt er in groep 3 samen gelezen
Op vrijdagmorgen wordt er in groep 3 samen gelezen. Zo zien de ouders wat de kinderen doen en zien ze andere ouders en kinderen uit de klas.
4
Dagritmekaarten. In de onderbouw (ook in onze peuterspeelzaal) wordt gewerkt met dagritmekaarten. De kinderen kunnen op de kaarten zien hoe het programma die dag er uit ziet.
5
Voor elke activiteit is een kaart
Voor elke activiteit is een kaart. De kaarten zorgen voor een duidelijk overzicht voor de kinderen. bovendien schept het zekerheid en rust.
6
Planbord Op het planbord dat gebruikt wordt van de peuterspeelzaal t/m groep 3 kunnen de kinderen zelf aangeven waar ze tijdens de werklessen mee bezig gaan. Het werkje van de week moet door alle kinderen gemaakt worden.
7
De leerkracht zorgt ervoor dat er voor iedereen iets aan bod komt wat hij/ zij fijn vindt. Alle kinderen hebben een naamkaartje die ze onder de activiteiten kunnen plakken. Welke foto?
8
Leerlingen kunnen zelf zien wat ze al wel of niet gedaan hebben
Leerlingen kunnen zelf zien wat ze al wel of niet gedaan hebben. Ze leren plannen en moeten leren een keus te maken tussen het leuke eerst doen of juist het laatst.
9
Dagtaak In de middenbouw staat het dagprogramma op het bord. Elk kind weet zo wat hem/haar die dag te wachten staat.
10
Weektaak In de bovenbouw wordt gewerkt met de weektaak. Op een A 4- tje kan het kind zelf aangeven wat hij/zij al gemaakt heeft van de weektaak. Op een weektaak staat wat een kind moet doen en wanneer. Sommige dingen staan op een bepaalde tijd gepland, bijvoorbeeld uitleg spelling, en sommige dingen mag het kind zelf plannen.
11
De leerkracht begeleidt de kinderen bij het plannen en afkrijgen van de weektaak. Als het kind zijn/haar weektaak niet af krijgt moet het werk thuis afgemaakt worden.
12
Kleine kring In de onderbouw wordt veel gewerkt in de kleine kring: leerlingen krijgen in plaats van klassikaal in een klein groepje les. Op deze manier krijgen de kinderen veel meer aandacht.
13
De instructietafel In de midden- en bovenbouw werken we ook in de kleine kring. We noemen het hier werken aan de instructietafel. Er zijn over het algemeen drie niveau’s in één groep. als er twee niveau’s aan het werk zijn krijgt de derde uitleg. Meestal geeft de leerkracht instructie. Het komt ook voor dat de kinderen elkaar mogen helpen, dus samen (= coöperatief) leren.
14
De rode cirkel De rode cirkel (hier op het bord geplakt) geeft aan dat de leerkracht niet gestoord mag worden. De kinderen mogen, zolang de cirkel op rood staat, niets aan de leerkracht vragen.
15
Zij moeten óf een medeleerling vragen, óf ze moeten even met de vraag wachten en zolang iets anders gaan doen waarmee ze wel verder kunnen. Tijdens de rode cirkel geeft de leerkracht instructie.
16
De dobbelsteen Vanaf groep 2 heeft ieder kind bij ons op school een houten dobbelsteen. Op die dobbelsteen staat een rode cirkel (= ik wil niet gestoord worden), een groene cirkel (= ik wil wel iemand helpen) of een vraagteken (= ik heb een vraag).
17
Tijdens het zelfstandig werken kan het kind d. m. v
Tijdens het zelfstandig werken kan het kind d.m.v. de dobbelsteen aan de leerkracht of aan zijn/haar medeleerling laten zien of hij/zij bijvoorbeeld hulp nodig heeft. De leerling kan dus verder werken en hoeft niet steeds met de vinger omhoog te zitten wachten.
18
De postbak In de postbakken, elk kind heeft er één, worden brieven gelegd die de kinderen mee naar huis moeten nemen, er worden nagekeken schriften ingelegd en werk dat nog afgemaakt moet worden.
19
Certificaat Alle leerkrachten werken volgens datgene wat deze presentatie heeft laten zien. Deze werkwijze is de laatste 7 jaar tot stand gekomen. Het is een team-, of liever, een schoolgebeuren. Dit is waar onze school, een school met hart voor kinderen, voor staat. Vandaar dat alle leerkrachten het BOOM certificaat op 8 maart 2007 overhandigd hebben gekregen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.