Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrancisca Smet Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen op het IJburg College’
2
Leerdoel U kunt in grote lijnen aangeven waarom het implementeren van Assessment for Learning mogelijk en noodzakelijk is.
3
Succescriteria Opletten tijdens de pp-presentatie. Aan het eind van de presentie vragen stellen over wat nog onduidelijk is.
4
Beoordelen anno 2013
6
De theorie - Summatief beoordelen Summatief beoordelen = Beoordelen dat gericht is op eindresultaten. Doel = beslissen over het niveau;
7
'Ik weet niet wat ik kan verwachten, ik hoop maar dat ik de toets goed maak....'
8
Mijn stelling: ‘C ijfers zijn zeer zwakke vormen van feedback en motiveren zeker de slecht presterende leerlingen nauwelijks tot beter leren.’
9
De Theorie - Formatief Beoordelen Formatief beoordelen = beoordelen tijdens het leren. Doel = om informatie te vergaren over wat leerlingen al kunnen en wat ze nog moeten leren.
11
Assessment for Learning Aanwezige kennis/vaardigh eden Verwachtingen Te ondernemen stappen
12
AFL cirkel Het introduceren van leerdoelen & succescriteria Het introduceren van leerdoelen & succescriteria Bewijzen verzamelen over het niveau tov de leerdoelen Feedback over de manier waarop er verbetering plaats kan vinden Volgende stap
13
Assessment for Learning methoden Leerdoelen & Succes Criteria Feedback Vragen stellen Self- and Peer Assessment
14
Waarom is het zo belangrijk om heldere leerdoelen en succescriteria te presenteren? AFL– Leerdoelen & Succescriteria
15
Waarom is ‘vragen stellen’ zo belangrijk? AFL– Vragen stellen
16
Waarom is feedback geven zo belangrijk? AFL– Feedback
17
Waarom is het zo belangrijk dat leerlingen van zichzelf en elkaar leren? AFL– Self & Peer Assessment
18
Het onderzoek – de praktijk 1. De praktijk van beoordelen op school: Nadelen Summatief beoordelen zijn onbekend; Docenten passen AFL hier en daar toe. Collega’s zijn geïnteresseerd in AFL. 2. AFL middels een ‘action research’: Negen collega’s: Engels, MIJ, KUA, Bio, GS, SB, AK, Frans, NL ‘Leerdoelen & Succescriteria’ – ‘Self- & peer assessment’ Uitproberen, data verzamelen, interviews, ervaringen uitwisselen & verbeterslag maken.
19
Een paar conclusies Collega’s en 85% van de lln ervoeren dat de AFL methoden hielpen bij het ontdekken wat van lln verwacht wordt. Collega’s ervoeren dat AFL lln hielp bij het ontdekken wat lln nog moesten doen. Met collega’s een actieonderzoek uitvoeren had een positief effect op het hele team. Hierdoor dacht ik ‘He, dat had ik moeten doen.’ of ‘Dat ga ik de volgende keer doen.’
20
AFL op het IJC AFL – de organisatie: Workshops voor docenten; Het Ontwikkel-Portfolio; Ontwikkelgesprekken; AFL – de lessen: Leerdoelen & succescriteria; Rubrics/Matrices; Generale/Finale; Studiewijzers;
21
‘Change in Education depends upon what Teachers do and think – it’s as simple and complex as that.’ (Fink D., Stoll L., 2005: 29)
22
Is het leerdoel gehaald? Kunt u in grote lijnen aangeven waarom het implementeren van AFL mogelijk en noodzakelijk is?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.