De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Muzische opdracht: CLIP - AWARDS Liesbeth Mathay Caro De Schrijver Laura Delodder Dorien Masschelein.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Muzische opdracht: CLIP - AWARDS Liesbeth Mathay Caro De Schrijver Laura Delodder Dorien Masschelein."— Transcript van de presentatie:

1 Muzische opdracht: CLIP - AWARDS Liesbeth Mathay Caro De Schrijver Laura Delodder Dorien Masschelein

2 Inleiding Een clip-award? ◦ In groepjes ◦ Eigen clip ◦ Bestaand lied ◦ Awards uitreiken

3 Verloop: ◦ Beschouwen  Because of you – Kelly Clarkson  Kvraagetaan – De Fixkes  Beat it – Michael Jackson  Marcel – Yevgueni ◦ Lied kiezen  Het is een nacht – Guus Meeuws  Mijn moeder is een stresskip – Kinderen voor Kinderen  Help, ik krijg tieten – Kinderen voor Kinderen  Op een onbewoond eiland – Kinderen voor Kinderen  S.O.S – Jonas Brothers  Zeppe en Zikki song – Zeppe en Zikki  VTM Kzoom lied – VTM Kzoom  When you’re gone – Avril Lavigne  Casanova – Clouseau  Jong – Spring  Jan zonder vrees – Spring  Te min voor Anja – Spring  De juf van Fysika – Spring  Frans liedje – K3  Hart Verloren – K3  Ali Baba – K3  Toveren – K3

4 ◦ Volgen van 5 Workshops  Drama  ICT  Zang  Liedje ontleden  Kledij en locatie ◦ Maken van de clip op school ◦ Clip-Awards  Creativiteit en inbreng van de kinderen  Uitreiken van awards  Receptie  Uitbreiden tot project?

5 Workshops en hun organisatie Liedje ontleden Duur: 2 uur Doel: De leerlingen kunnen de betekenis van een muziektekst begrijpen en beroep doen op hun creativiteit om deze betekenissen in een aantal beelden weer te geven.

6 Workshops en hun organisatie ◦ Lied kiezen: De leerlingen kiezen, vooraleer we beginnen met de workshops, een lied. Keuze uit: Guus Meeuws – het is een nacht Kinderen voor kinderen – mijn moeder is een stresskip Kinderen voor kinderen – help ik krijg tieten Kinderen voor kinderen – op een onbewoond eiland Jonas Brothers – S.O.S Zeppe en Zikki – Zeppe en Zikki song VTM KZoom – het vtm KZoom lied Avril Lavigne – When you’re gone Clouseau - Casanova Spring – Jong Spring – Jan zonder vrees Spring – te min voor Anja K3 – Frans liedje K3 – Hart verloren De Fixkes –‘k vraag et aan opmerking: Wanneer kinderen niet alle liedjes kennen kan het handig zijn om als leerkracht alle liedjes te laten beluisteren.

7 Workshops en hun organisatie Organisatie: - De klas wordt in vier groepen verdeelt van vijf leerlingen. Elke groep heeft op voorhand een lied gekozen. Op die manier kan deze workshop snel beginnen. - Tekst lezen of vertalen - Tekst in beelden/bewegingen weergeven: bespreken en noteren. - Beelden zoeken of maken Leerkracht: Deze workshop wordt begeleidt door de leerkracht. Hij/zij neemt hier de rol van begeleider op. De leerkracht helpt de leerlingen waar het fout loopt.

8 Workshops en hun organisatie Materiaal: - Liedjesteksten (+ vertalingen) - Cd-speler - Extra lokaal (waar leerlingen kunnen oefenen) - Tijdschriften - 4 computers met internet

9 Workshops en hun organisatie Kledij en locatie Duur: 2 uur Doel: Lln. Worden zich bewust van sfeerscheppers en leren ermee omgaan en ze gebruiken. Contactpersoon: Luk Van Cleemput, (Chef make-up en kostuum van “Aspe”)

10 Workshops en hun organisatie Voorbeeldclip laten zien: Michael Jackson!  Licht, sfeer, weer, accessoires, kledij, locatie,.... Eigen lied analyseren  Benodigdheden?!  laptop, tekst liedje, ideeënpapier, materialen lijst per groepje = handig!  Karton, schaar, verf, … = knustelgerij

11 Workshops en hun organisatie Kledij en locatie: voorbeelden van sfeerscheppers

12 Workshops en hun organisatie Zang Duur: 3 uur (voormiddag) Doel: De leerlingen kunnen, door rekening te houden met: lichaamshouding, stemexpressie, ademhaling, ritme, sfeer, klank en tekst, een opname van een lied tot een goed einde brengen. Contactpersoon: Koen Vereertbrugghen (operazanger en zangleerkracht)

13 Workshops en hun organisatie Organisatie: - Enkele oefeningen:  Ademhaling verbeteren: - Sta rechtop en buig al uitademend voorover. Denk aan een opblaasbare pop die leegloopt. Daarna terug langzaam overeind komen al inademend. - Denk aan een verwelkte bloem, neem een doorgezakte houding aan. Geef de bloem water en het richt zich op. Adem in en kom recht. - Doe een autoband na die leegloopt (sss…) - Boots een slang na (ss, ss, ss, ss,…)  Stembeheersing verbeteren: - glissando’s (=glijdende klankenreeksen) uitvoeren, naar boven en naar onder, bvb.: een vallend voorwerp: zoooooooeeeeeeef; miauwen als een poes; … - Dieren nabootsen (slang = ssssssss; bij = zoooeeem; kikker = kwaaaak;…) - een lokgroep bvb.: joooooooeehoooe; koooeekoek;…)  Articulatie verbeteren: - een vis hapt naar lucht (lipknallen) - we horen het paard van, de sint op het dak lopen (tongklak) - spelletjes waarbij er met de lippen geknald, gesist, geflopt,… (telefoon laten rinkelen, bakken van het vlees in een pan,…) - De laatste 2 uur houdt de professional zich (afwisselend) bezig met de groepjes. Samen oefenen ze op hun zang en samenzang totdat het een mooi geheel is. - De zang wordt opgenomen op een recorder.

14 Workshops en hun organisatie Materiaal: - Opneeminstallatie met computer - Extra lokalen (voor elke groep) - Cd-spelers - Gekozen liedjes op cd

15 Workshops en hun organisatie Drama Duur: 3 uur + 2x 10min. pauze Doel: los komen voor de camera Contactpersoon: Eva De Mulder

16 Workshops en hun organisatie Enkele oefeningen: ◦ Typetjes ◦ In een kring/lijn: ‘Ik ben…” ◦ Dialoog zonder situatie ◦ 2 groepjes: playbacken ◦ Halve cirkel – deur ◦ … Toepassen op hun clip Clip opnemen ◦ Materiaal clip: zelfgemaakt, gezocht, bij elkaar geraapt, …

17 Workshops en hun organisatie ICT Duur: 4 uur + 3 x 15min. pauze Doel: filmpjes leren monteren Contactpersoon: Sander De Schrijver Benodigdheden: computerklas / liefst met laptops

18 Workshops en hun organisatie Eerst krijgen de kinderen uitleg overh et programma. Vervolgens: werken de kinderen met kleine voorbeelden Nadien gaan ze met hun eigen filmpje aan de slag.

19 Waarom deze opdracht? Het idee voor de opdracht is er gekomen door Dorien en Caro Waar een actualiteitsopdracht al niet goed voor kan zijn!

20 Onze clip Onze clip is gebaseerd op heel wat voorbeeldfilmpjes. Het liedje: « Rood » Van Marco Borsato We hebben gewerkt met heel wat foto’s (die bij de tekst horen) en gebruik gemaakt van « Windows movie maker »

21 Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "Muzische opdracht: CLIP - AWARDS Liesbeth Mathay Caro De Schrijver Laura Delodder Dorien Masschelein."

Verwante presentaties


Ads door Google