Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsmée Martens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
feedback probleemanalyse
3
Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau te willen geven ” Het proces, het inzetten van de techieken is lastig. We hebben het gevoel dat jullie de probleemfase moeilijk vinden, en eigenlijk staan te popelen om te gaan brainstormen. Jullie bevestigen veel open deuren rond creatief denken: we zagen veel studenten starten met bedenken wat voor cadeau ze aan de buurt willen geven. Jullie denken meteen al in ideeën en oplossingen. Jullie denken te weten wat het probleem is. Advies: break meer assumptions Jullie stoppen met denken als één denkrichting opdoemt. Je doorziet je eigen patroondenken niet. ‘Our brains are good patternmakers, strong patternusers, but poor patternbreakers.’ Jullie zijn nauwelijks bezig met het delen van indrukken en materiaal. Je bent bezig binnen je eigen team, terwijl je ook inspiratie kunt halen uit andere teams. Gebruik elkaar, inspireer elkaar. Hang dingen op grote vellen tegen de muur. wat ons opviel gisteren, bij probleemanalyse
4
lekker groot denken
6
uitstel van oordeel Een team zat 'vast' in denken vanuit overlast-invalshoek. Op de vraag om een andere invalshoek te gaan verkennen, zei het team: "Waarom zou de HvA kadootjes geven aan buurtbewoners die geen overlast ervaren van de bouw van de Amstelcampus?" Tegenvraag/omkering: Misschien is het interessant om juist te bedenken wat je kunt geven aan de voorstanders van Amstelcampus zodat zij positieve reclame gaan/blijven maken. We zagen veel ideeën/oplossingen ipv probleemonderzoek... en dan stagneerde het bij 3 ideeen/oplossingen/denkrichtingen ‘feestje voor de buurt organiseren en klaar!’ Nogmaals over die overlast - Maken jullie die misschien groter maken dan het is (maw. heeft iedereen overlast? is er ook iemand blij met de campus? is dat ook een denkrichting?) - Hoe zit het met specifieke doelgroepen? - Wat is 'goodwill’? -Wat is een gebaar ter kennismaking? Kijk zowel breder als gerichter
7
"Door de ‘Why, why, why...’ vraag kom je eigenlijk tot de essentie van een probleem.” "Al die technieken leiden tot dezelfde uitkomst!" twee gehoorde uitspraken Weinig studenten hebben gekozen voor "beter goed gejat, dan slecht bedacht". Dit terwijl er toch ook (bijv in japan) juist gewerkt wordt vanuit de gedachte: maak de copy beter dan het orgineel. Je kunt vandaag (als één van de 100 ideeën) dus ook eens kijken of er al zoiets bestaat. Is er een probleem dat hier op lijkt en dat al is opgelost? Is er een idee te jatten? In de creative folders nog weinig tekeningetjes of visuele analyses. Soms kan het helpen om dingen "visueel op te tekenen", ook bijv voor de communicatie binnen de groep. maar af en toe waren ze er wel, zie volgende slides
8
draw your problem (blz 109)
10
situatie ‘nu’
11
situatie ‘wishful thinking’
12
wishful mindmap
13
gaat nog door...
14
en observatie...
15
zoals je ziet zien we graag schetsen
19
kleur om pagina te verduidelijken
22
print docs en foto’s in laptop uit en plak in creative folder: folder is fysiek, niet digitaal
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.