Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPatricia Hendriks Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Onderzoek in het nieuws? Kansen en bedreigingen Chris Aalberts CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
2
Perspectief van onderzoekers Media-aandacht is belangrijk voor onderzoekers Informatief voor burgers Informatief voor de politiek Legitimatie voor onderzoeksfinanciering Onderzoekers willen graag media-aandacht Zonder media, geen toegang tot burgers en politiek CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
3
Perspectief van politici Partijen hebben moeite leden te vinden Kiezers zijn in toenemende mate zwevend Vooral contact met georganiseerde burgers De input die burgers leveren is selectief Politici hebben een antenne nodig voor wat er onder burgers leeft Media leveren die informatie CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
4
Perspectief van burgers Politiek is een zaak van professionals Alleen massale politieke participatie bij verkiezingen Burgers volgen politiek via de televisie Burgers hebben een onvolledig beeld van politiek Burgers hebben een antenne nodig welke politieke thema’s van belang zijn Media leveren die informatie CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
5
Media als toegangspoort OnderzoekersMedia Burgers Politici CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
6
Wat is nieuws? Nieuws is: Een dagelijks terugkerend geheel Een productieproces met eigen regels Wat journalisten vinden dat nieuws is Bepaald door subjectieve afwegingen Perspectief van journalisten: Buikgevoel wat nieuws is en wat niet CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
7
Activiteiten in het nieuws Sommige activiteiten zijn eerder nieuws dan andere: Nieuwe regeringen of benoemingen Politieke beslissingen Politieke onenigheid, ruzie en protest Misdaad Schandalen Rampen CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
8
Personen in het nieuws Sommige personen zijn eerder nieuws dan anderen Bekende Nederlanders Nederlandse politici Wereldleiders Onbekenden die iets bijzonders meemaken of doen Grote groepen burgers CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
9
Voorbeeld: sterfgevallen Welke sterfgevallen zijn nieuws en welke niet? Auto-ongelukken Zelfmoord Moord Doden bij medische experimenten Hongersnood Terreurslachtoffers Epidemieën CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
10
Nieuwswaarden Kort geleden gebeurd Schaal en intensiteit Duidelijkheid Culturele en/of fysieke nabijheid Voorspelbaarheid Continuiteit Samenstelling van het nieuws Personen Negativiteit CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
11
Onderzoek als nieuws (1) Wanneer is onderzoek nieuws? Zeer opmerkelijke resultaten Schokkende resultaten Grote (verwachte) gevolgen Dynamiek: Versterking van het bovenstaande Tegengesteld aan wat onderzoekers wensen CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
12
Onderzoek als nieuws (2) Criteria voor bronnen: Autoriteit en credibiliteit Beschikbaarheid Geschiktheid Dynamiek: Onderzoekers voldoen hier slechts deels aan Wordt gecompenseerd met andere bronnen Tegengesteld aan wat onderzoekers willen CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
13
Conclusie Onderzoekers hebben media nodig Media hebben een eigen dynamiek Onderzoek is lang niet altijd interessant Onderzoek moet goed worden ‘verkocht’ Dynamiek van media: Weinig ruimte voor nuance Relatief veel ruimte voor ‘fouten’ CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
14
Heeft dit gevolgen? Minder goede informatie aan politiek en burgers Maar men moet dit niet overdrijven: burgers en politici onthouden weinig Veranderen van overtuigingen en gedrag kost veel tijd, een onjuist mediabericht heeft weinig invloed Onderzoekers moeten hier niet te veel tijd aan besteden CEPHIR - 4 maart 2009 - www.chrisaalberts.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.