Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaurens Boer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
2
Marktonderzoek is om drie redenen belangrijk
Om je bedrijfsidee aan te scherpen Om gegevens te verzamelen over je markt Om een omzetonderbouwing te kunnen maken
3
Marktonderzoek bestaat uit een 5-tal analyses
Doelgroepanalyse Behoefteanalyse Concurrentie analyse Leveranciersanalyse Omgevingsanalyse
4
1. Doelgroep analyse Je bent opzoek naar:
overeenkomsten en verschillen Leeftijd Opleiding Inkomen Woonplaats/regio motieven en drijfveren
5
2. Behoeften analyse Wat wil de klant?
Zoek naar zijn probleem of doelstelling! Gebruiks-, verbruiksgemak levensduur Kleur service De klant praat en jij luistert!
6
3. Concurrentie analyse Wie zijn mijn concurrenten? Zwak Sterk
mogelijkheden bedreigingen 1 2
7
4. Leveranciers analyse Waar ga ik inkopen? Je let hierbij op: Prijs
service kwaliteit betrouwbaarheid
8
5. omgevingsanalyse Wat heeft invloed op mijn onderneming op korte en lange termijn? Wet en regelgeving – btw tarief Beleid overheid - koopkracht Bestemmingsplannen - nieuwbouw Technische ontwikkelingen - ict consumententrends – internet !
9
Wat wil je weten? Stel de juiste vraag!
Hoe kunnen organisaties aantrekkelijker worden? Specifiek Concreet Eenduidig meetbaar
10
Hoe kunnen organisaties aantrekkelijker worden?
Organisatie ? BV, NV, ZZP’er, vereniging, stichting, overheid, semi-overheid… Aantrekkelijker? Beeldvorming, producten, imago, levering… Voor wie? consumenten, leveranciers, werknemers…. Hoe? Product, prijs, plaats, promotie
11
Hoe doe je marktonderzoek?
Stap 1 : Afbakenen door: - doelen formuleren: wat wil je weten? concreet, specifiek Soort onderzoek? kwantitatief/kwalitatief Onderzoeksgebied te beperken: vermijd containerbegrippen zoals de arbeidsmarkt, de economie
12
Hoe doe je marktonderzoek?
Stap 2 : Probleemstelling+ deelvragen formuleren Stap 3: onderzoeksmethode Survey – steekproef - populatie Experiment – Zimbardo 1971,Milgram 1963 Literatuur – desk research case study – specifiek probleem!
13
Hoe doe je marktonderzoek?
Stap 4: Bepaal je onderzoeksheden: consumenten op de BZ, ondernemers op de BZ, deelgemeente Feijenoord, …… Stap 5: Gegevens verzamelen Deskresearch > Literatuuronderzoek: kvk, OBR, banken, bibliotheek, internet 2. Fieldresearch > Veldonderzoek: vragenlijst, interview
14
Hoe doe je marktonderzoek?
Stap 6: Gegevens analyseren ordenen, categoriseren, overeenkomsten, verschillen Stap 7: Antwoord(en) formuleren op de deelvragen en dan op de probleemstelling Stap 8: conclusie trekken en advies schrijven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.