Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBram Groen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Een onderzoek naar weerkritische activiteiten en mogelijke maatregelen
Weerbewust bouwen Een onderzoek naar weerkritische activiteiten en mogelijke maatregelen Peter Hazendonk Eindcolloquium
2
Inhoud: Inleiding; Probleemverkenning; Model; Onderzoeksresultaten;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Inhoud: Inleiding; Probleemverkenning; Model; Onderzoeksresultaten; Conclusies. Welkom Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
3
Afstudeercommissie Voorzitter: Prof.ir. C.S. Kleinman;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Afstudeercommissie Voorzitter: Prof.ir. C.S. Kleinman; Hoofdbegeleider: ir. M.M.J. Vissers; Medebegeleider: dr. ir. E.W.Vastert. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
4
Studieloopbaan Activiteiten
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Studieloopbaan : CSG De Heemgaard, Apeldoorn: VWO; : TU/e, Bachelor Bouwkunde; 2007-heden: TU/e, Master Uitvoeringstechniek. Activiteiten : Bestuur CSV Ichthus Eindhoven; : Commissie SUPport support Ghana; 2009: Commissie Studiereis SUPport Rusland; : Commissie SUPport support Kameroen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
5
Bouwen in extreme omstandigheden
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Bouwen in extreme omstandigheden Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
6
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
7
Nederland kent kwakkelweer
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Nederland kent kwakkelweer Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
8
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Verlet prognotiseren Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
9
Verlet in Nederland Werkbare dagen: 228 dagen/jaar
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Verlet in Nederland Werkbare dagen: 228 dagen/jaar Waarvan verlet: dagen/jaar Percentage verletdagen: 19% Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
10
Weersonafhankelijk Bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Ontbreken planmatige benadering weer Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weersonafhankelijk Bouwen
11
Negatieve gevolgen van verlet
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Negatieve gevolgen van verlet Kosten; Vertraging op planning; Niet-optimale planning; Slechtere arbeidsomstandigheden; Slechtere kwaliteit. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
12
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Probleemstelling In de Nederlandse bouwsector wordt verlet geaccepteerd, zonder te onderzoeken of er rendabele maatregelen te nemen zijn, waardoor onnodige kosten worden gemaakt. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
13
KOMAT themadag: Weersonafhankelijk bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies KOMAT themadag: Weersonafhankelijk bouwen In kaart brengen: Weerkritische activiteiten/risico’s; Mogelijke maatregelen. Drie studenten uitgenodigd voor KOMAT themadag over weersonafhankelijk bouwen. Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
14
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
15
Conclusies model Beperkte inhoud; Niet wetenschappelijk onderbouwd;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Conclusies model Beperkte inhoud; Niet wetenschappelijk onderbouwd; Wel interesse vanuit bedrijven. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
16
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Doelstelling Het ontwikkelen van een model op basis waarvan onderbouwde beslissingen kunnen worden genomen met betrekking tot het nemen van preventieve maatregelen bij onwerkbaar weer. Doelgroep model: Primair: werkvoorbereiders; Secundair: uitvoerders, architecten. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
17
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
18
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
19
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
20
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
21
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
22
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
23
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
24
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
25
Onderzoeksresultaten
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Onderzoeksresultaten Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
26
Weerbewust bouwen Weer; Bouwen.
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Weerbewust bouwen Weer; Bouwen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
27
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
28
Bouwactiviteiten STABU-codering Uitgebreide lijst bouwactiviteiten;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Bouwactiviteiten STABU-codering Uitgebreide lijst bouwactiviteiten; Helder geordend; Bekend bij werkvoorbereider. 22 METSELWERK ALGEMEEN FUNCTIONELE OMSCHRIJVINGEN VERWIJDEREN AFWERKINGEN AANSLUITINGEN EN AANHELEN INJECTEREN REINIGEN METSELWERK BAKSTEEN MET MORTEL KALKZANDSTEEN MET MORTEL BETONSTEEN MET MORTEL Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
29
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
30
Weerscomponenten Vorst; Neerslag; Wind; Mist; Bliksem;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Weerscomponenten Vorst; Neerslag; Wind; Mist; Bliksem; Relatieve vochtigheid; Licht (afwezigheid zonlicht); UV-straling. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
31
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
32
Weerkritische activiteiten
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Weerkritische activiteiten Regelgeving; Bouwpraktijk. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
33
Regelgeving CAO; UAV; Specifieke regelgeving.
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Regelgeving CAO; UAV; Specifieke regelgeving. CAO voor de bouwnijverheid , Artikel 20a, lid 2. De werknemer heeft tijdens vorst bij buitenwerkzaamheden, waarbij hij direct aan de buitenlucht is blootgesteld, het zelfstandig recht zijn werkzaamheden te staken, indien sprake is van één of meer van de navolgende omstandigheden: Een gevoelstemperatuur van -6 °C of lager. Hierbij geldt niet de voorwaarde dat er sprake moet zijn van vorst; Rijwegen dan wel looppaden niet in begaanbare staat verkeren; Geen winter-/ doorwerkkleding ter beschikking is gesteld; Er een sneeuwdek op het werkobject/ de werkplek ligt dat niet met eenvoudige middelen is te verwijderen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
34
Bouwpraktijk Arbeid; Materiaal; Materieel; Combinatie.
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Bouwpraktijk Arbeid; Materiaal; Materieel; Combinatie. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
35
Vorstkritische activiteiten
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Vorstkritische activiteiten Arbeid: onderkoeling; Materiaal: met name vloeistoffen; Materieel: gladheid klimmaterieel; Combinatie: bevroren ondergrond. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
36
Neerslagkritische activiteiten
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Neerslagkritische activiteiten Arbeid: discomfort; Materiaal: rot en roest; Materieel: kortsluiting; Combinatie: begaanbaarheid. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
37
Windkritische activiteiten
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Windkritische activiteiten Arbeid: valgevaar; Materiaal: wegwaaien licht materiaal; Materieel: omwaaien; Combinatie: hijsen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
38
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
39
Kritische grenswaarde
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Kritische grenswaarde Regelgeving: harde grens; ‘Praktijkervaring’: indicatieve grens. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
40
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
41
Kosten van verlet + Loonkosten; Algemene bouwplaatskosten;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Kosten van verlet Loonkosten; Algemene bouwplaatskosten; Rentekosten; Boetebeding; ____________________________________ Verletkosten. + Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
42
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
43
Kans overschrijden grens
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Kans overschrijden grens Weersverwachting; Weerstatistieken. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
44
Landelijke verschillen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Landelijke verschillen Temperatuur Neerslag Wind Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
45
Weerstations in Nederland
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Weerstations in Nederland CAO voor de bouwnijverheid , Artikel 20a, lid 3. De gevoelstemperatuur volgens de 10 uurmeting van het KNMI-weerstation in het postcodegebied waarin het bouwproject, waar de werknemer werkzaam is, zich bevindt, is daarbij bepalend. Een lijst met deze weerstations per postcodegebied is opgenomen in bijlage 19 van deze cao. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
46
Locale verschillen Stadseffect: Temperatuur; Wind; Neerslag.
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Locale verschillen Stadseffect: Temperatuur; Wind; Neerslag. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
47
Locale verschillen Hoogte: Wind; Temperatuur.
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Locale verschillen Hoogte: Wind; Temperatuur. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
48
Berekening weerstatistieken
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Berekening weerstatistieken Percentage van tijd dat grens overschreden wordt: Gemiddeld; Maximaal; Minimaal. 26 weerstations; Alle weerkritische grenzen; Gegevens vanaf 1971. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
49
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
50
Maatregelen en hulpmiddelen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Maatregelen en hulpmiddelen Maatregel = activiteit Hulpmiddel = product Maatregel Aanleggen tijdelijke bouwweg Hulpmiddel Stelconplaten / stalen rijplaten Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
51
Beschikbare maatregelen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Beschikbare maatregelen Ruim 100 maatregelen; Ruim 125 hulpmiddelen. Eventueel: geen geschikte maatregel aanwezig… Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
52
Checklist nieuwe maatregelen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Checklist nieuwe maatregelen Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
53
Resultaten Veel gegevens; Niet volledig; Genoeg informatie voor model.
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Resultaten Veel gegevens; Niet volledig; Genoeg informatie voor model. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
54
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Ontwerp Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
55
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Processchema Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
56
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Resultaat: Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
57
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
58
Verletverkenner Voorzet beheersmodel
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Verletverkenner Voorzet beheersmodel Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
59
Beperkingen verletverkenner
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Beperkingen verletverkenner Gebruik weerstatistieken; Uitgangspositie: geen maatregelen; Tijd en kosten niet optellen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
60
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies
Doelstelling Het ontwikkelen van een model op basis waarvan onderbouwde beslissingen kunnen worden genomen met betrekking tot het nemen van preventieve maatregelen bij onwerkbaar weer. “De verletverkenner kan een belangrijk instrument zijn voor de werkvoorbereider om in het voortraject bewust te worden van de weersinvloeden”. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
61
Aanbevelingen Volledig programmeren; Opnemen meer weerscomponenten;
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Aanbevelingen Volledig programmeren; Opnemen meer weerscomponenten; Updaten kostengegevens; Aanvullen van weerstatistieken; Nieuwe knelpunten en maatregelen opnemen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
62
? Belangstelling bedrijfsleven
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Belangstelling bedrijfsleven Overleg over publicatie via Bouwend Nederland ? Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
63
Bedankt voor uw aandacht!
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Zijn er nog vragen? Bedankt voor uw aandacht! Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.