Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNora Brander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Ontwikkeling Intercultureel Onderwijsnetwerk Spiritualiteit Spiritualiteitsonderwijs in een multiculturele setting Jos Huls
2
Spion Spiritualiteitsonderwijs netwerk Penvoerder –Titus Brandsma Instituut Samenwerkende instellingen –Faculteit der Theologie (KUN) –IOWO / ECIO –e.a. S p i o n
3
Doelstelling van Spion De leerstof van het spiritualiteitsonderwijs integreren in het leerproces van de leerling (mystagogie) met gebruikmaking van de digitale leeromgeving binnen een internationale en multi- culturele context S p i o n
4
Drie vragen Wat is het Titus Brandsma Instituut ? Wat is spiritualiteit ? Wat is mystagogie ?
5
Titus Brandsma Instituut Instituut voor onderzoek en onderwijs in de spiritualiteit
6
Het vakgebied spiritualiteit Bestudeert de manier waarop mensen aan hun geloofs- of levensovertuiging gestalte geven
7
Mystagogie Bewustwording van en inzicht krijgen in de eigen spiritualiteit
8
Student activerend onderwijs Het “leren leren” van de student Het ontwikkelen van competenties en meta-competenties De student wordt meer en meer subject van zijn eigen leerproces
9
Het plan Spion Een totaalplan van de spiritualiteits-studie voor de digitale leeromgeving De web-community TBI S p i o n
10
Onderwijsprogramma spiritualiteit Uitgangspunt: Spiritualiteit vormen, grondslagen, methoden Kees Waaijman
11
Kern-modulen spiritualiteit Bachelor-niveau –Inleiding spiritualiteit Master-niveau –Vormen van spiritualiteit –Methodologie van de spiritualiteit –Fenomenologische descriptie –Spirituele hermeneutiek –Systematiek van de spiritualiteit –Mystagogie
12
Een eerste leerpunt Voor de digitale leeromgeving is een totaalconcept van het onderwijsaanbod noodzakelijk Dit totaalconcept moet inhoudelijk en onderwijs- kundig goed doordacht zijn
13
Een tweede leerpunt Geen volledig virtueel onderwijs maar de digitale leeromgeving complementair inschakelen
14
ICT binnen het onderwijs Database voor opvang deficiënties in het onderwijs Gebruik van internet als belangrijke bron van informatie Streaming video voor de bestudering van het veld Video-conferencing voor interculturele uitwisseling Web-community voor contacten studenten, docenten, onderzoekers en beroepsgroepen
15
Internationalisering Van buitenaf –Wereldwijd grote vraag naar onderwijs in spiritualiteit Van binnenuit –Behoefte aan een internationaal forum –Groeiend besef dat spiritualiteit een multicultureel fenomeen is.
16
Internationale samenwerking Faculty of Theology and Religious Study, University of South Africa, Pretoria St. Augustine College, Johannesburg Institute of Formation and Religious Studies, Manilla Center for Spirituality, Manilla S p i o n
17
Spiritualiteit als multicultureel fenomeen Vier modulen ‘vormen van spiritualiteit’ ontwikkeld door de samenwerkende instituten
18
Elf modulen spiritualiteit vier modulen vormen van spiritualiteit op master-niveau één module inleiding spiritualiteit op bachelor-niveau zes kernmodulen spiritualiteit op master-niveau
19
Webcommunity TBI Spirin / teleleren Onderzoekers Beroepsgroepen StudentenDocenten casuïstiek leren in-, output doceren
20
Spirin / teleleren Spirituality international Who is who Bibliografie Discussiecorners Onderwijs Bulletin board
21
Management Een totaalproject vereist: –Theoretische inzichten gedeeld door een hecht team –Communicatie en samenwerking Internationale samenwerking vereist: –Efficiënte coördinatie –Communicatie en bezoeken
22
Perspectief Centra van spiritualiteitsonderwijs in een internationale samenwerking
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.