Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJeroen Brouwer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
KA Hoboken & ‘De Hogeschool-brug’ Samen werken aan een succesvolle overstap SO-HO
2
Vertrekpunt…. van de schoolbrug. Vaststelling door studentenbegeleiders van De Schoolbrug: – Veel leerlingen missen bij hun instap in het HO een aantal basisvaardigheden om te kunnen slagen. –Leerlingen kunnen in het secundair reeds beter voorbereid worden op het Hoger Onderwijs We dienen bij managers diversiteit het project ‘de hogeschool-brug’ in.
3
Vertrekpunt… vanuit KA Hoboken KA Hoboken merkt het belang van een goede oriëntering tijdens het secundair en na het secundair. Komende mentaliteitswijziging; SO niet langer een finaliteit. Nood aan bundeling bestaande initiatieven.De school werkt in het kader van zijn GOK-beleid het traject levensweg uit. Het project ‘de hogeschool-brug’ wordt gekaderd binnen dit project.
4
5 succesfactoren in het HO 5 pijlers die de slaagkansen verhogen. Goede kennis van het (academisch) Nederlands. Werken aan een goede studiekeuzebegeleiding Werken aan leercompetenties. Werken aan sociale vaardigheden. Stimuleren van een krachtige leeromgeving thuis en op school.
5
Studiekeuze: de vaststellingen & de kansen Valkuil 1: een gebrekkige kennis van de bestaande mogelijkheden. (beperkte horizon) na het secundair Kansen: SID-In beurs, KLIMOP, Infosessies laatstejaars, speeddating,…
6
En op school…. Actie 1: Uitgebreide infosessie ‘Wat na het secundair?’voor laatstejaars verzorgd door De Schoolbrug. –Alle opties na het secundair overlopen in 2 lesuren. -Meegeven van basisinfo (VDAB, BAMA structuur, volwassenonderwijs,…. -Meegeven adressen, websites,…. -Praktijkoefening van één lesuur
7
Actie 2 ; Voorbereiden bezoek SID-IN beurs door De Schoolbrug. –Leerlingen informeren over wat de SID-IN is. –Leerlingen laten brainstormen over de vraag ‘Met welke info wil ik daar buitengaan?’ –Max. één lesuur. Actie 3: voorstelling CVO Birm
8
Valkuil 2: beperkte koppeling studierichting en eigen talenten en eigenschappen. Kansen: bewustmaking door leerkrachten, tutoren, (bestaande) kwaliteitenspellen, belangstellingsroos, projectwerk,…
9
En op school…En op school…En op school…En op school… Actie 4: 2-daagse voor 6 ASO en TSO rond koppeling interesses & talenten enerzijds en studiekeuze anderzijds. – gegeven door studenten lerarenopleiding Artesis. (samenwerking met Artesis) –Bewustwording eigen interesses en kwaliteiten. –Reflecteren over verband interesses/kwaliteiten en studiekeuze.
10
Actie 5; richten op goede oriëntatie in het secundair bij het overgaan naar een volgende graad –Ouderbijeenkomsten –Kwaliteitenspelen in 2 en 4 secundair –Advies bij leercoaching 2e graad
11
Valkuil 3; verkeerde inschatting eigen capaciteiten en mogelijkheden (overschatting en onderschatting) Kansen: kwaliteitenspellen, vakoverschrijdend werken aan zelfreflectie en omgaan met feedback, my-digital me, ‘leren leren’, zichzelf leren kennen via ‘empowerende’ activiteiten.
12
Actie 6; ‘leren leren’ via GOLEWE project –Samenwerking KA Hoboken – Plantijn –Geeft inzicht in leerstijlen en reikt methodieken aan om ze te verbeteren. –Geeft inzicht in eigen zwaktes en sterktes op het gebied van leren en leerstijlen. –Leerlingen 5 & 6 ASO –Opvolging en ondersteuning vanuit project ‘De Hogeschoolbrug.
13
De 6 leercompetenties van GOLEWE ( actie 6) Zelfkennis Zelfsturing Analyseren, reflecteren en structureren Concretiseren Kritisch verwerken Samenwerken
14
Actie 7; Empoweren via leerlingenraad –Organiseren van activiteiten. –Leerlingen ontdekken (nieuwe) mogelijkheden in zichzelf, leren organiseren, omgaan met kritiek, feedback, succeservaring, ontgoocheling,….
15
Valkuil 4: keuze gebaseerd op verkeerde motivatiegronden. Eenzijdig materieel geïnspireerd of enkel externe motivatie. Kansen: bewustmaking risico via KLIMOP, leerkrachten, CLB, KOP-test.
16
Actie 8; informatiesessie gegeven door KLIMOP –Getuigenissen van rolmodellen –Inhoudelijke info over Hoger Onderwijs –Praktische info over HO (studiebeurzen ed) –Sensibiliseren valkuilen. Actie 9: KOP test in laatstejaars –Geeft inzicht in keuzeprocessen.
17
. Valkuil 5; geen of een beperkt beeld van het Hoger Onderwijs. Kansen; Getuigenissen via KLIMOP of oud leerlingen, video en werkmap ‘grijp je kans’, snuffeldagen en meeleefdagen in het HO, SID-IN, Tutoraat, speeddating
18
Actie 10: met 6 ASO en 7 BSO verzorging naar snuffeldag dep. orthopedagogie in Plantijn. Met 6 TSO Handel en 6 ASO economie naar de meeleefdag van het dep. bedrijfskunde. –Leerlingen nemen letterlijk de drempel. –Leerlingen geven zelf aan dat dit belangrijk is. –Meer inzicht in werking hogeschool.
19
Valkuil 6; weinig besef van de meerwaarde van verder studeren bij sommige ouders. Kansen; Werken aan ouderbetrokkenheid, organisatie ouderbijeenkomsten over verderstuderen.
20
Actie 11; organisatie info-avond ouders laatstejaars en een bezoek aan een hogeschool. –In samenwerking met KLIMOP –In samenwerking met Plantijn en Artesis
21
En nog…. Keuzes kunnen maken als competentie ontwikkelen –Geen luxe! – Dit kan b.v via sleutelmappen De rol van de leerkrachten vergroten. –Heeft vaak beperkte rol in studiekeuze. –Zijn niet altijd op de hoogte van huidige evoluties.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.