Download de presentatie
GepubliceerdMonique Smit Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Anne Kerkhoff en Anne Toorenaar PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
2
PROGRAMMA Achtergronden Functies van het portfolio NT2
Opzet van het portfolio NT2 Het raamwerk NT2: Een nieuwe standaard Rapporterende functie De stand van zaken
3
De aanleidingen De WEB: een instellingsexamen NT2 naast het Staatsexamen NT2 De WIN: rendement meten
4
Uitvoerders Bve Raad Cinop Citogroep en Bureau ICE
ROC Amsterdam e.o., ROC Horizon College, ROC Landstede Harderwijk, ROC Midden Brabant
5
Functies van het portfolio NT2
Rapportage - Internationaal erkend instrument om eigen talenkennis te laten zien Pedagogisch: - Bevordering zelfstandigheid door zelfevaluatie en reflectie - Buitenschoolse taalverwerving - Maatwerk
6
Het portfolio NT2: kenmerken
Gebaseerd op European Framework Internationaal herkenbaar Eigendom van de cursist Alle taalleerervaringen
7
Het portfolio NT2: opzet
Paspoort - overzicht huidige talenkennis eigenaar Biografie - eigenaar documenteert wat hij tot nu toe heeft geleerd en plant leeractiviteiten Dossier - bewijsstukken: video en audio, papieren producten, digitale producten..
8
Paspoort Alle talen NT2 ‘gelegitimeerd’ door het ROC
9
Biografie Taalleerervaringen binnen en buiten de school
Reflectie op doelen en voortgang Checklists
10
Dossier Bewijzen, zoals: schrijfproducten spreekproducten
lees- en luisterteksten beoordelingen stage verklaringen werkgevers, leerkrachten uitslagen gestandaardiseerde toetsen
11
Het CEF als standaard voor maatwerk (1)
6 niveaus: A1 en A2: beginnend gebruiker B1 en B2: onafhankelijk gebruiker C1 en C2: vaardig gebruiker 5 deelvaardigheden (lezen, luisteren, gesprekken, spreken en schrijven)
12
Het CEF als standaard voor maatwerk (2)
Drie dimensies: Wat? Waar? Hoe goed
13
Het CEF en het onderwijs MVT
Geschatte leerlast in het VWO: A1: 60 a 100 uur A2: 120 a 240 uur B1: 240 a 400 uur “Voor een taal als Frans is B1 voor de beste vwo-leerlingen een uitstekend resultaat’ (Stoks en De Jong in Levende Talen, 1999)
14
Raamwerk NT2 Voor docenten A1 tot en met C1
Subvaardigheden en descriptoren Voorbeelden Tekstkenmerken
15
Checklists Voor deelnemers A1 tot en met C1 Voorbeeldsituaties op maat
Reflectie op behoeftes en doelen Zelfbeoordeling
16
Toetsen en beoordelen: ontwikkelingen
Behoefte aan gestandaardiseerde, indirecte NT2-toetsen neemt af. Behoefte aan ‘assessment op maat’ en diagnostiek nemen toe. Portfolio-assessment
17
Assessment binnen de portfoliomethodiek (1)
Zelfbeoordeling Beoordelen en begeleiden hand in hand: onderscheid summatief, formatief en diagnostisch vervaagt Taalcompetentieprofielen in plaats van niveaus
18
Assessment binnen de portfoliomethodiek (2)
Taalontwikkeling is een continu proces en het CEF is een continue schaal Beschrijven i.p.v. veroordelen Concrete beschrijvingen Competentiegericht Verantwoordelijkheid van de cursist
19
Kwaliteitsborging: de lat moet hoog
Veel bewijzen en veel beoordelaars Kwaliteitszorgverslag (o.a. OER en onderwijsovereenkomst) Beroepsvereniging van assessoren? Toezicht: Inspectie, evt. KCE.. Centraal examen?
20
Stand van zaken OCenW en Instellingsexamen NT2 Justitie en Inburgering
Gemeentes en contracten ROC’s Nieuwe kabinetsplannen..
21
Materialen downloaden
22
Introductie Portfolio NT2
Pettelaarpark BP ‘s-Hertogenbosch Postbus Anne Kerkhoff en Anne Toorenaar Introductie Portfolio NT2
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.