De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketingplan 2010 Triad.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketingplan 2010 Triad."— Transcript van de presentatie:

1 Marketingplan 2010 Triad

2 Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse
SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

3 Triad Wie? Wat? Studenten 1ste jaar bedrijfsmanagement
Coach: student 2 Marketing Wat? Praktijkgerichte opdracht marketing. Marketingplan opstellen  verkoop. Return: winst realiseren voor BCG. Leren professioneel samenwerken + communiceren: uitwisseling ervaring

4 Triad Onze doelen? Wanneer? Duurzame verkoop hotdogs: KHK Turnhout.
Doelgroep: studenten en docenten. Bijdrage: non-profitorganisatie ‘Belgisch Centrum Geleidehonden’. Inzicht in marketing bekomen Ondernemingszin en flexibiliteit beproeven. Wanneer? Mei: definitief marketingplan

5 Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse
SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

6 Omgevingsfactoren: analyse
De macro-omgeving De micro-omgeving

7 De macro-omgeving Demografische factoren Technologische factoren
Plaats: KHK Turnhout Leeftijd: zeer gevarieerd Geslacht: gemengd Beroep: docenten, schoolpersoneel, studenten Technologische factoren Hotdogs: elektriciteit, een kookvuur en een stopcontact.

8 De macro-omgeving Economische factoren
Economische crisis: daling koopkracht  juiste verhouding prijs/kwaliteit aanbieden. Bestedingspatroon studenten  2 soorten: - veel besteden - liever wat minder uitgeven

9 De macro-omgeving De politieke omgeving De sociaal culturele factoren
Wat wel en niet verkopen op school?  OER: niets over verkoop goederen of diensten.  departementshoofd: mr. Taverna.  uitbaatster cafetaria De sociaal culturele factoren normen van samenleving? Studenten: graag lekker eten + studentvriendelijke (lees: lage) prijs.  hotdogs.

10 De micro-omgeving Het bedrijf: Triad Klanten/publiek
De slaagkansen: organisatie + samenwerking van Triad enkel als team: doel kunnen realiseren. Klanten/publiek wensen en de behoeften van klanten? Doelgroep studenten, docenten en personeel KHK turnhout. Studenten waarschijnlijk grootste afnemers.

11 De micro-omgeving Concurrenten
studenten van 1 bedrijfsmanagement  product op markt brengen waar vraag naar is. strategisch voordeel hotdogs: goedkoop in aankoop  goedkopere prijs dan producten concurrentie.

12 De micro-omgeving Leveranciers servicegraad ? te vertrouwen?
praten + eventueel verkoopovereenkomst.  overzicht van afspraken.

13 De micro-omgeving Distributie en logistiek
Zelf:  gaan halen bij leverancier.  opslag voorraden op verantwoorde wijze:  broodjes op dag zelf aankopen bij bakker.  worsten en sauzen: koeling. (koelkast/koelbox)  verkopen.

14 Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse
SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

15 SWOT-analyse

16 SWOT-analyse Strengths Exclusief product
Lage kostprijs  hogere winstmarge, vrijheid in prijszetting Nauw team met goede samenwerking Gemengde groep met verschillende visies

17 SWOT-analyse Weaknesses Bereiding hotdogs  taakverdeling
Meningsverschillen compromis zoeken Concurrentie met gelijkaardig product  lagere prijzen, lagere verkoop,  afspraken maken of overnemen? Ingrediënten halen + bewaren  Just-In-Time werken

18 SWOT-analyse Opportunities Slecht weer  meer mensen in de cafetaria
Acties bij leveranciers Docenten aan spreken door aan het lokaal te leveren Door extra of verplaatste lessen meer studenten

19 SWOT-analyse Threaths Lessen vallen weg Voorraadtekorten leveranciers
Goed weer Afspraken met directie  toestemming Elektriciteit kan wegvallen

20 Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse
SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

21 SMART-doelstellingen
Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden

22 Specifiek Kennis marketing toetsen aan praktijk.  marketingplan opstellen Succesvolle + duurzame verkoop hotdogs. Klanten: studenten + docenten KHK Turnhout Doel: winst maken  BCG.  win-win

23 Meetbaar Winst = meetbaar. Winst trachten maximaliseren:
aankoopkosten zo laag mogelijk houden. Succes meten adhv winst hotdogs.

24 Acceptabel inzet + werk: inkomsten voor vzw.
WIN-WIN: wij: leren marketing, studenten 2 marketing: coachen. Behoeften klanten = bevredigd: honger gestild + steun goed doel. “Door het nastreven van uw eigen belang dien je eveneens het algemene belang.” - adam Smith.

25 Realistisch Eerst marketingplan opstellen voor verkopen.
Stapsgewijs : opbouwende kritiek coach. Werkwijze: realistisch, leerrijk en praktisch.

26 Tijdsgebonden Aantal deadlines gesteld: opdrachten 1 voor 1 uitvoeren
Taak Deadline Debriefing 26 februari 2010 Omgevingsfactoren-analyse 5 maart 2010 SWOT-analyse 8 maart 2010 SMART-doelstellingen 12 maart 2010 Marketingstrategie 19 maart 2010 Marketingmix 26 maart 2010 Actieprogramma’s 30 maart 2010 Budgetten 2 april 2010 Finaliseren presentatie 9 april 2010 Presentatie marketingplan 20 april 2010

27 Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse
SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

28 Marketingstrategie Op een zo efficiënt mogelijke manier behoeften van doelgroep bevredigen. Drie factoren: Marktsegmentatie Doelgroepkeuze Positionering

29 Marktsegmentatie Op verschillende criteria focussen:
Geografische variabelen Demografische variabelen Psychografische variabelen Gedragsvariabelen.

30 Marktsegmentatie Geografische segmentatie Demografische segmentatie
1 school: geen geografische verschillen. Demografische segmentatie Geslacht: geen invloed Leeftijd: Wsl. meer consumptie door studenten dan docenten. Inkomen: Hotdogs = goedkoop, dus weinig invloed.

31 Marktsegmentatie Psychografische segmentatie
Sociale klassen: voornamelijk homogeen op onze school. Levensstijl : graag gezond eten, op de lijn letten: minder consumptie hotdogs Persoonlijkheid: persoonlijke smaak: invloed op consumptie

32 Marktsegmentatie Gedragssegmentatie
Speciale gelegenheid: kan product bevorderen. Goede promotie voeren: bijzondere gelegenheid creëren  verkoop hotdogs bevorderen.

33 Doelgroepkeuze Studenten Docenten
 2 interessante segmenten: behoeften trachten te vervullen door product erop af stemmen

34 Positionering Voordelen in verf zetten Service en kwaliteit!
Kwaliteit van ingrediënten keuren. Service: grote invloed op verkoop  Flexibiliteit =belangrijk! Klant gevoel geven: onderste uit de kan halen om wensen + behoeften te bevredigen

35 Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse
SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

36 Marketingmix Product Prijs Plaats Promotie

37 Marketingmix: Product
Hotdogs Sauzen: Mayonaise/ketchup/mosterd Verse broodjes van de bakker <-> Sandwiches Service

38 Marketingmix: Prijs 100% ROI op kostprijs. Geen kortingen Garantie:
goede prijs – kwaliteitverhouding.

39 Marketingmix: Plaats Directe verkoop in cafetaria KHK
Voorraad: zo klein mogelijk, koel opslagen  JIT Transport: auto

40 Marketingmix: Promotie
Affiches Bij slechte verkoop evt acties: bv. 3 hotdogs voor 4 euro.  sales promotion  mond-aan-mond PR: contacten met leveranciers, klanten + school onderhouden.

41 Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse
SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

42 Budgettering Kosten Actueel Aantal Stukprijs Actueel Afwijking Totaal
75,53 5,34 Beginkassa 50 Terruggave voorschot Aankopen 25,17 Broodjes 70 0,089 6,23 1,78 Worsten 0,178 12,46 3,56 Mayonaise 1 2,69 Mosterd 2 Ketchup 1,79 Promotiemateriaal 0,36 Posters zwart-wit 3 0,12

43 Budgettering Opbrengsten Actueel Aantal Stukprijs Actueel Afwijking
Totaal 107,01 7,005 Beginkassa 50 Voorschot Verkopen 53 57,005 Normaal 1 3 Doorverkoop taboe 15 0,267 4,005

44 Budgettering Opbrengsten 107,01 Kosten 75,53 Resultaat 31,475

45 Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse
SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

46 Volledig marketingplan afleveren
Actieplanning 5 mei 2010 Aankoop grondstoffen Volledig marketingplan afwerken Succesvolle verkoop van hotdogs 18 mei 2010 Volledig marketingplan afleveren Klantgerichte promotie affiche ontwerpen Affiches drukken Affiches ophangen Voorzien van materiaal Verkooplocatie in orde brengen Hotdogs bereiden Rondlopen door school + hotdog Hotdogs aanbieden in cafetaria Hotdogs aanbieden docentenlokaal Presentatie mei 7 mei Winst voor BCG maken

47 Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse
SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

48 Vragen?

49 Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "Marketingplan 2010 Triad."

Verwante presentaties


Ads door Google