De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

oftewel in de bovenbouw O en O (Onderzoek en ontwerpen)

Verwante presentaties


Presentatie over: "oftewel in de bovenbouw O en O (Onderzoek en ontwerpen)"— Transcript van de presentatie:

1 oftewel in de bovenbouw O en O (Onderzoek en ontwerpen)
Welkom Bij oftewel in de bovenbouw O en O (Onderzoek en ontwerpen)

2 Enkele cijfers en gegevens
Technasium bestaat sinds 2003 in Nederland. Wij zijn met netwerk Overijssel het tweede netwerk van ons land Wij waren volgschool van de Waardenborgh. In totaal zijn er zo’n 50 technasiumscholen verdeeld over 10 netwerken Technasium Overijssel wordt aangestuurd Marieke Rinket van Universiteit Twente.

3 Scholen Netwerk Overijssel Bonhoeffer College, Enschede
OSG Erasmus, Almelo CSG Reggesteyn, Nijverdal  Thorbecke Scholengemeenschap, Zwolle De Waerdenborch, Holten

4 Doel beta en techniek. Hoe kan het leuker,
interessanter, en Uitdagender voor leerlingen worden met een hoofd vol verstand en ook nog interesse in beta en techniek.

5 leerdoelen Zelfstandig werken. Samenwerken in teams
Wat leert een technasiumleerling? Zelfstandig werken. Samenwerken in teams Overleggen(vergaderen) Planmatig en procesmatig werken Initiatief nemen Verantwoordelijkheid nemen Plannen (door eigen planner samen te stellen) Problemen oplossen Presenteren (voor de jury) enz

6 Aansluiting Vervolg-onderwijs
Kortom: het kind heeft de perfecte voorbereiding getroffen op het hoger onderwijs. Ze zien de leerling met een (technasium-achtergrond graag op hun HO/TU school studeren Presentatie voorrondes Top Award

7 Werkwijze Technasium op Reggesteyn
Team, max 4 leerlingen, werken aan dezelfde opdracht. Zij krijgen de opdracht op het bedrijf aangeboden en het bedrijf is dus formeel de opdrachtgever. De opdrachtgever of andere experts begeleidt de groepen en is aanwezig bij de beoordeling van het project Elke groep heeft een teamleider (die het proces aanstuurt). “vanaf klas 2” Notulist Tijdsbewaker Vergadervoorzitter De docent stuurt de teamleider en het team aan.

8 Project verloop Team overleg klas 2 Aan het begin van het project wordt er een lange termijnplanning gemaakt. Tevens maken ze een duidelijke taakverdeling. Tijdens het project wordt een logboek bijgehouden.

9 Vervolg In elk project staat een ander bètatechnisch beroep centraal en een ander vraagstuk. Zo kunnen leerlingen onderzoeken wat bij ze past. Elk project duurt 1 periode (10 weken), 4 / 5 lessenuur per week. (eis van technasium) In een willekeurige periode bieden we ze tevens: Gereedschappenleer Materialenleer Workshop samenwerken Technisch tekenen Ruimtelijk Schetsen Solid Egde (tekenprogramma) Sollicitatiebrief schrijven enz

10 Welke Projecten doen we in welke leerjaren
Presentatie top award klas 2 locatie Waardenborg

11 Wat doen we in klas 1 Klas 1 is een kennismakingsjaar
Ze krijgen 2 projecten aangeboden Project 1: Oldtimerbaan verbeteren bij het avonturenpark Project 2 (einde jaar 1): Bruggenbouw (hegeman bv) Ter afsluiting : t’Heim techniekmuseum April: keuzemoment technasium. (nu zitten er 34 in klas 2 Havo en 26 in 2VWO, samen 60 van de circa 180 leerlingen)

12 Informatie voor onderbouw bij Eve Architecten

13 Welke opdrachten gaan we doen in klas 2?
Zorgboerderij (‘t zandeinde Lemele) Top award (landelijke wedstrijd , Dit jaar was dit voor Veilig verkeer Nederland) Uitkijktoren (landschap Overijssel) Snoezelkamer (Dac de Burg) Nieuw : Ola Informatiecentrum

14 En in Klas 3? Poedercoaterij (van Keulen bv)
Multifunctionele rolstoel (Dac de burg) Beweegbaar speeltoestel(Lindeberg bv) Jongerencentrum (gemeente Hellendoorn en stichting de Welle) Vergaderen binnen het team

15 Trots op het eindproduct

16 Welke projecten in 4Havo
Staatbosbeheer (waterspeeltoestel speelbos) Schothans/Hofman (energieneutrale appartementen smidstraat) Waterschap/Gemeente en expertbegeleiding Hegeman bv (fietsbrug boskronkel) Hogenelst en Sanderink Tandartsen (website)

17 Uitleg situatie boskronkel door gemeente en waterschap Regge en Dinkel

18 Klas 5 havo Meesterproef
Voorafgaand aan hun meesterproef doen zij een beroepskeuze onderzoek. (Fase 1) Elk team bestaat uit leerlingen met dezelfde beroepen/ opleidingsinteresse dat voortkomt uit fase 1 Teams zoeken een opdracht bij bedrijven en instellingen (fase 2) dmv sollicitatie

19 Samenwerking Saxion en UT
Leerlingen in 5 havo krijgen een expert (gecommitteerde) van Saxion toegewezen voor extra ondersteuning bij hun meesterproef. Zij hebben veelvuldig contact met de gecommitteerde en bezoeken Saxion. Na een periode van circa 18 weken sluiten zij de meesterproef af.

20 Afronding 5 havo meesterproef
Vervolgens dienen zij hun oplossingen te presenteren aan de jury. Betrokkenen zoals: directie van het bedrijf Gecommitteerde van Ut of Hogeschool Begeleiders Experts en ander betrokkenen. Studenten Ook ouders worden t.z.t. uitgenodigd

21 Presentatie aan Opdrachtgevers

22 Leerlingen 4 Havo Johan ten Dam Gemeente Ben Oldelmans waterschap Veel meiden kiezen Technasium

23 Informatie van een expert.

24 Opzet VWO Klas 4 VWO: (4 projecten) Ten Cate (biogas)
Waterschap/Gemeente en expertbegeleiding Hegeman bv (fietsbrug boskronkel) Schothans/Hofman (energieneutrale woning) Akso Nobel(?) Bolletje(?) Markc van Coeverden van Ten Cate helpt op school de leerling met de proef

25 Druk bezig met biogas- onderzoek voor Ten Cate

26 VWO leerjaar 5 Projecten 3 stuks Cystic fibrose (UT)
Architectuurwoning (Madmax Diesajn) Kozakkenveld. Keuzeproject , waarbij teams zelf een opdrachtgever zoeken en opdracht schijven. Na uitwerking volgt een presentatie voor dit bedrijf. (half jaar)

27 VWO leerjaar 6 Ook zij sluiten Technasium af met hun meesterproef voor UT. In tegenstelling tot 5 Havo is daar niet een bedrijf aan gekoppeld.

28 Situatie Nu klas 1U (gymnasium) maatwerk
Alle klassen gaan in principe door elkaar. Klas 1U gaat gem 2 uur extra naar school Overige 1 uur extra Halverwege klas 3 Fa /Du laten vallen. 3 uur minder naar school. Certificaat na klas 3. Leerlingen wennen erg snel in nieuwe klas Leerlingen vinden het overwegend leuk en interessant blijkt uit enquête uit klas 1, klas 2 en klas 4 ( jaarlijks bijgehouden ) Leerlingen hebben gem ½ jaar nodig om in dit systeem te leren. Tussentijds stoppen in principe niet mogelijk. (pretvak, tegenvallende cijfers)

29 Bedankt voor uw aandacht
Einde Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "oftewel in de bovenbouw O en O (Onderzoek en ontwerpen)"

Verwante presentaties


Ads door Google