De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nivo 2 Kerntaak 2 Bladzijde 21

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nivo 2 Kerntaak 2 Bladzijde 21"— Transcript van de presentatie:

1 Nivo 2 Kerntaak 2 Bladzijde 21
Het verkoopgesprek Nivo 2 Kerntaak 2 Bladzijde 21

2 Verkoopgesprek? Een verkoopgesprek is een gesprek tussen een verkoper en een klant. Met als doel iets te verkopen.

3 Aandachtspunten bij het verkoopgesprek
Hoe moet je een verkoopgesprek houden? Dit leer je door te observeren. Observeren: is met aandacht kijken en luisteren naar iets of iemand (verkoper en klant) Hangt af van: - soort winkel - winkelformule - koopgedrag van de klant

4 Soort winkel Soort winkel -> afhankelijk van branche -> afhankelijk van verkoopsysteem Branche: is een groep bedrijven die allemaal ongeveer hetzelfde verkopen (bedrijfstak) Verkoopsysteem: de manier waarop de artikelen in de winkel worden aangeboden en/of de klanten in de winkel worden bediend (bedieninssysteem)

5 Bedieningssysteem Het bedieningssysteem (verkoopsysteem) heeft invloed op de hoeveelheid informatie die de klant krijgt. Vormen: - zelfbediening - semizelfbediening - (toonbank) bediening Verkoopvorm Gespreksduur Hoeveelheid informatie Zelfbediening Kort Weinig Semizelfbediening Varieert (toonbank)bediening Lang Veel

6 De winkeformule Hierbij ga je nadenken over: - het assortiment
- de doelgroep - de marktpositie Prijsdistributie (zeeman) Servicedistributie (Society shop) Lage prijzen Hoge prijzen Massaproductie Op maat Goedkope uitstraling Exclusieve producten Weinig persoonlijke service Veel persoonlijke service

7 Het koopgedrag van de klant
Door te observeren krijg je een indruk van de klant - gehaast of heeft hij alle tijd - twijfelt hij of weet hij precies wat hij wil - is hij wel of niet makkelijk over te halen (te overtuigen)

8 Reageer je op de juiste manier op het koopgedrag van de klant dan heb je goede communicatieve vaardigheden. Dit zijn vaardigheden om te communiceren (op welke manier dan ook) - verbaal (20%) - non- verbaal (80%)

9 Fasen in het verkoopgesprek
Inhoud Fase 1: oriëntatiefase Klant begroeten en benaderen, gesprek openen Fase 2: Informatiefase Onderzoeken van de koopwens Fase 3: overtuigingsfase Aandragen verkoopargumenten Fase 4: afsluitingsfase Afrekenen met de klant aan de kassa

10 Fase 1: oriëntatiefase Begroeten van de klant Observeren van de klant
Benaderen van de klant - inspringmoment (moment waarop je de klant aanspreekt) * zoeken om zich heen kijken * een artikel een paar keer in de hand nemen en weer terugzetten * te proberen een artikel te pakken, maar er niet bij te kunnen

11 Type klanten Eigenwijze type Het aarzelende type Het zwijgzame type
Het praatgrage type Agressieve type

12 Fase 2: Informatiefase Eerst achterhalen wat de klant wil kopen. Dit noem je het koopwensonderzoek Koopwens: wat wil een klant kopen - gerichte koopwens “ik wil graag een kilo perssinasappels” - Ongericht koopwens “ik ben opzoek naar een cadeautje voor mijn buurmeisje die jarig is” Koopmotief: waarom wil een klant iets kopen

13 Koopwens en koopmotief achterhalen
Door: vragen te stellen! - open vragen (hierop moet een klant je een uitgebreid antwoord geven) - Gesloten vragen (hierbij geeft de klant jouw een kort antwoord (ja of nee, een kleur, een maat) - Suggestieve vraag (hierin zit het antwoord al verwerkt). Deze broek vind u zeker wel mooi toch?

14 Niet alleen vragen stellen is belangrijk maar ook het luisteren is heel erg belangrijk.

15 Sellogram Hulpmiddel bij een verkoopgesprek waarin je kunt opzoeken welke eigenschappen van een artikel aansluit bij de wens van de klant. Je kunt hiermee bepalen hoe goed een artikel bij de koopwens van de klant past.

16 Fase 3: overtuigingsfase
In deze fase reik je de klant argumenten aan om voor een bepaald artikel te kiezen. Fase 3 bestaat uit: Adviseren Verkopen

17 Adviseren Je moet de klant adviseren. Een goed advies helpt de klant een besluit te nemen. Probeer een objectief advies te geven. Dit wil zeggen gebaseerd op feiten en niet op een persoonlijke mening. Bij het adviseren maak je gebruik van verkoopargumenten en ga je artikelen met elkaar vergelijken.

18 Adviseren: verkoopargumenten
Verkoopargumenten: Dit zijn redenen waarom iemand iets koopt. Bijv. Bij dit artikel krijgt u 5 jaar garantie. 2 soorten Artikeleigenschappen Prijs

19 Vergelijken van artikelen
Vaak kan een klant kiezen uit meerdere artikelen. Een vergelijking helpt bij een keuze. Daarbij zijn er 4 methoden: Vergelijkende methode (opsommen van verschillen en overeenkomsten) Optelmethode (benadrukken van de meerwaarde) Aftrekmethode (benadrukken van de mindere dingen) Deelmethode (verklaren van de prijs kwaliteitverhouding van elk artikel afzonderlijk en ten opzichte van elkaar

20 Verkopen Na het advies ga je over op de verkoop. Maar toch twijfelt de klant. Wat kun je nu nog doen? - wegnemen van de koopweerstand - overgaan tot plaatsvervangende verkoop

21 Wegnemen van de koopweerstand
De klant wil om wat voor reden dan ook het artikel (nog) niet aanschaffen. Om deze koopweerstand te kunnen wegnemen moet je de oorzaak ervan kennen. Je moet de klant dus vragen stellen! Weet je de reden waarom de klant het niet wil kopen dan moet je deze bezwaren wegnemen. Door: - Verzachtende tegenspraak - Voorwaardelijke instemming

22 Verzachtende tegenspraak
Het tegendeel van wat de klant beweert, probeert te bewijzen. Maar niet door hem direct tegen te spreken. Dan kan de klant namelijk het gevoel krijgen niet serieus genomen te worden. “Ik wil deze omdat die andere te duur is” Verkoper: maar als u die duurdere neemt bent u gelijk klaar en hoeft u binnen korte tijd geen andere te kopen

23 Voorwaardelijke instemming
Je geeft de klant gedeeltelijk gelijk. “Het klopt dat dit exemplaar guur is maar…….” Vervolgens probeer je het overige deel van zijn bezwaar door middel van argumenten weg te nemen. …. “Maar wanneer u het vaker gaat gebruiken zult u zien dat u hier veel meer plezier van heeft”.

24 Plaatsvervangende verkoop
Is een artikel dat ongeveer het zelfde is als het gewenste artikel. Als het ene artikel niet meer op voorraad is moet je als verkoper een ander artikel aanbieden. Zo voorkom je nee-verkoop!

25 Bijverkoop Wanneer je iets bij een “hoofd” artikel verkoopt

26 Complementair artikel
Een artikel dat het hoofd artikel compleet maakt (bijartikel). Je kan het hoofdartikel ook gebruiken zonder dit bijartikel.

27 Follow-up artikel Een artikel die je nodig hebt om het hoofdartikel te kunnen gebruiken.

28 Fase 4: afsluitingsfase
In deze fase neemt de klant de uiteindelijke beslissing, terwijl de verkoper hem daarbij eventueel helpt.

29 Gespreksmodellen Je kunt het verkoopgesprek op verschillende manieren aanpakken. Je kunt gebruik maken van 2 gespreksmodellen, namelijk: - AIDA-model - VOCATIO-model

30 AIDA-model

31 VOCATIO-model Verkenning Omschrijving van de vraag van de klant
Confrontatie Argumentatie Tegenwerpingen opvangen Instemming verkrijgen Order verwerven


Download ppt "Nivo 2 Kerntaak 2 Bladzijde 21"

Verwante presentaties


Ads door Google