De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Techniciconferentie 2008 Techniciconferentie 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Techniciconferentie 2008 Techniciconferentie 2008."— Transcript van de presentatie:

1 Techniciconferentie Techniciconferentie 2008

2 Agenda Techniciconferentie 2008
Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008

3 Agenda Techniciconferentie 2008
Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008

4 MEDEDELINGEN Samenstelling CTZ Activiteiten CTZ 2007/2008 Rob Kleijn
Hein van Leeuwen Piet Standaart Frank Beemster Activiteiten CTZ 2007/2008 Website zweefvliegtechniek.nl Opstellen concept handboek CAMO Commentaar geleverd op Part M Overleg gevoerd met IVW (Part M, Transponders) Workshops bijgewoond van de EASA Overleg gevoerd in EGU verband over Part M Techniciconferentie 2008

5 MEDEDELINGEN Kunststof cursus 2 en 3 mei op SCT Kompas cursus
Regio Zuid 13 december Regio Noord ? CTZ website zweefvliegtechniek.nl Techniciconferentie 2008

6 Agenda Techniciconferentie 2008
Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008

7 Stand van zaken Part M Techniciconferentie 2008

8 Stand van zaken Part M Part M is van kracht sinds 28 september 2008.
Laatste wijzigingen Part M zijn gepubliceerd op 28 oktober 2008. De meeste wijzigingen zijn een verbetering t.o.v. oude wetgeving Techniciconferentie 2008

9 European Light Aircraft (ELA)
EASA heeft een nieuwe categorie vliegtuigen geïntroduceerd: European Light Aircraft (ELA) Versoepeling wetgeving voor ELA categorie vliegtuigen Techniciconferentie 2008

10 European Light Aircraft (ELA)
ELA 1: Een vliegtuig, zweefvliegtuig of motorzwever met een maximaal startgewicht van minder dan 1000 kg (en die niet als technisch complex motor aangedreven aangeduid is) Techniciconferentie 2008

11 Vrijgave onderhoud (oude wetgeving)
Vrijgeven van complex onderhoud door een Part F organisatie Vrijgeven van niet complex onderhoud door technicus Oorspronkelijke plan: Aanvragen van een Part F erkenning door de afdeling Zweefvliegen Werkplaatsen van de clubs werken onder de Part F erkenning van de afdeling Zweefvliegen Techniciconferentie 2008

12 Vrijgave onderhoud (Oude wetgeving)
Nadelen Part F organisatie: Hoge kosten Organisatie moet in stand gehouden worden. Aantal complexe onderhoudstaken is gering Techniciconferentie 2008

13 Vrijgave onderhoud (nieuwe wetgeving)
Nieuwe wetgeving voor ELA 1 vliegtuigen: Een technicus mag ook complex onderhoud vrijgeven aan ELA 1 vliegtuigen!!! Bevoegdheden worden voorlopig bepaald door de nationale wetgeving dus: Klein onderhoud: vrijgave technicus Groot onderhoud: vrijgave door EZT Hierdoor is het niet meer nodig om een Part F erkenning aan te vragen! Techniciconferentie 2008

14 Piloot/eigenaar onderhoud
Voorbeeld van taken: Het meten van speling in een besturingssysteem Het vervangen van filters Het verwijderen/installeren van een wiel Het meten van stuuruitslagen Het uitvoeren van een lektest op het pitot-statisch systeem Techniciconferentie 2008

15 Piloot/eigenaar onderhoud
Om als piloot/eigenaar in aanmerking te komen voor het uitvoeren van onderhoud moet de piloot/eigenaar: Een geldig GPL hebben; Piloot/eigenaar dient er van overtuigd te zijn dat hij/zij de deskundigheid bezit om de taak in kwestie uit te voeren. Het luchtvaartuig bezitten hetzij als: Eigenaar, of Een van de personen is op het bewijs van inschrijving, of Een lid is van een vereniging en dat de persoon door de club is aangewezen om piloot/eigenaar onderhoud te verrichten. De namen van de leden moeten worden vermeld in het onderhoudsprogramma Techniciconferentie 2008

16 Opties ARC keuring Eens per jaar door keuring bij een willekeurige CAMO, met inbegrip van de afgifte van de ARC Eens per jaar, een keuring door de bevoegde autoriteit, met inbegrip van de uitgifte van de ARC. Voor ELA1 vliegtuigen: Eenmaal per jaar, een keuring door een tot vrijgave bevoegd persoon met aanbeveling aan de bevoegde Autoriteit en de uitgifte van de ARC door de Autoriteit. Echter ten minste om de drie jaar een keuring door een CAMO met inbegrip van uitgifte van een ARC. Adertje onder het gras Techniciconferentie 2008

17 Opties ARC keuring Via contract met CAMO (gecontroleerde omgeving), twee maal de verlenging van de ARC door deze CAMO en om de drie jaar een keuring door de CAMO met de uitgifte van een ARC . Opmerking: Het onderhoud moet zijn uitgevoerd door een Part F organisatie of binnen de criteria vallen van piloot/eigenaar onderhoud. Techniciconferentie 2008

18 Privileges Part G/I (CAMO)
Privileges M G/I organisatie (CAMO): Uitgifte van de ARC Goedkeuring onderhoudsprogramma’s Goedkeuring van wijzigingen op onderhoudsprogramma’s Techniciconferentie 2008

19 Organisatiestructuur Part G/I organisatie

20 Vliegtuigen in gecontroleerde of ongecontroleerde omgeving?
Nadelen gecontroleerde omgeving: Aansprakelijk CAMO Complexiteit organisatie Voordelen gecontroleerde omgeving gering 2 maal extensie mogelijk op een ARC inspectie Voorkeur afdeling Zweefvliegen: Alle vliegtuigen in een ongecontroleerde omgeving Techniciconferentie 2008

21 Vliegtuigen in gecontroleerde of ongecontroleerde omgeving?
Voor Part G/I (CAMO) erkenning moeten een aantal vliegtuigen door de CAMO worden beheerd Op dit moment wordt er onderzocht hoeveel en welke type vliegtuigen in een CAMO moeten zitten Techniciconferentie 2008

22 Kosten Part G/I (CAMO) organisatie
Kosten Part G/I organisatie Kosten initiële vraag: 5800 Euro Kosten instandhouding: 3500 Euro Kosten zullen worden betaald door de Afdeling Zweefvliegen. Dus er zijn geen kosten verbonden aan ARC afgifte of goedkeuring van onderhoudsprogramma’s. Kosten BvL verlenging 67 euro Kosten goedkeuren onderhoudsprogramma 407 euro Techniciconferentie 2008

23 Implementatie termijnen Part M
Part M is van kracht sinds Er is een transitie periode tot Onderhoudsprogramma’s moeten voldoen aan Part M voor Na mag een ARC nog tweemaal verlengd worden volgens de nationale wetgeving Techniciconferentie 2008

24 Implementatie CAMO Afdeling Zweefvliegen
Concept handboek voor CAMO is gereed. Aanvraag vergunning is ingediend Goedkeuring handboek CAMO medio 2009 Implementatie van de volledige organisatie zal ongeveer 1 jaar duren Techniciconferentie 2008

25 Agenda Techniciconferentie 2008
Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008

26 Agenda Techniciconferentie 2008
Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008

27 Toekomstige bewijzen van bevoegdheid
Techniciconferentie 2008

28 Stand van zaken wetgeving
Regelgeving op het gebied van technicusbewijzen wordt straks ook door de EASA vastgesteld. NPA (voorstel tot wetswijziging) is uitgegeven in maart 2008 Commentaar periode gesloten juni 2008 Opinion zal gepubliceerd worden 2de kwartaal 2009 Publicatie wet waarschijnlijk begin 2010 Techniciconferentie 2008

29 Type bevoegdheden Twee soorten bewijzen: Basic ELA Full ELA
Techniciconferentie 2008

30 Type bevoegdheden Basic ELA Full ELA
Vrijgeven onderhoud tot jaar inspectie en kleine reparaties/modificaties Full ELA Vrijgeven onderhoud, inclusief grote modificaties/reparaties. Techniciconferentie 2008

31 Type bevoegdheden Verschillende categorieën: Hout Kunststof Metaal
Motoren Techniciconferentie 2008

32 Opleiding Basic ELA: Theorie opleiding (verplicht aantal lesuren)
Minimaal 1 jaar praktijkervaring (praktijklijst) Examen Opmerking: Theorie niet nodig, indien men 2 jaarpraktijk evaring heeft Full ELA: 2 jaar ervaring als Basic ELA Techniciconferentie 2008

33 Examens Examens door: Problemen met de voorgestelde regelgeving:
Part 147 organisatie of Qualified Entities Problemen met de voorgestelde regelgeving: Geen grandfather rights; dus iedereen moet opnieuw examen doen. Dit is onacceptabel! Beperkte privileges Basic ELA Duur van de verplichte cursus Full ELA Techniciconferentie 2008

34 Implementatie traject
Conversie bevoegdheden Opzetten van een cursus Maken van examens Techniciconferentie 2008

35 Agenda Techniciconferentie 2008
Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008

36 Agenda Techniciconferentie 2008
Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008

37 Agenda Techniciconferentie 2008
Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008

38 Agenda Techniciconferentie 2008
Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008

39 Agenda Techniciconferentie 2008
Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008

40 Agenda Techniciconferentie 2008
Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008

41 Agenda Techniciconferentie 2008
Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Toekomstige Onderhoudsprogramma’s Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008


Download ppt "Techniciconferentie 2008 Techniciconferentie 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google