Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLouisa Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
Patrick Poelmans Agentschap voor Onderwijsdiensten Dinsdag 25 maart 2014
2
Inhoud Het Agentschap voor Onderwijsdiensten Leerlingen Leerkrachten
Enkele reflecties
3
I. AgODi
4
AgODi heeft als missie Als betrouwbare partner tussen beleid, scholen en andere actoren, bijdragen tot kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen.
5
Kerntaken administratieve en financiële dienstverlening voor scholen, personeelsleden en ouders Het ondersteunen en informeren van scholen Het nagaan of de middelen correct worden gebruikt Bijdragen tot gelijke kansen (leerplichtcontrole, LOP,…) Beleidsuitvoering én –evaluatie Financieringswet
6
Deeltijds kunstonderwijs 174.102 Totaal 1.301.904
Leerlingen (schooljaar ) Basisonderwijs Secundair onderwijs Deeltijds kunstonderwijs Totaal
7
Scholen (schooljaar 2013-2014)
Basisonderwijs 2.576 Secundair onderwijs 1.080 Centra deeltijds onderwijs 109 Deeltijds Kunstonderwijs 168 Centra voor leerlingenbegeleiding 72 Totaal 4.005
8
Personeelsleden (cijfers jaarverslag 2012)
Gewoon basisonderwijs 60.377 Buitengewoon basisonderwijs 9.620 Gewoon secundair onderwijs 69.507 Buitengewoon secundair onderwijs 8.296 HBO5 Verpleegkunde 1.203 Deeltijds Kunstonderwijs 5.708 Andere (CLB’s, internaten, pedagogische begeleiding) 6.270 Totaal
9
Samenwerking AgODi en DUO
Samenwerkingsovereenkomst Problematische afwezigheden Zorgwekkende dossiers doorgegeven aan DUO Leerplichtcontrole Uitwisseling gegevens ingeschreven leerlingen Overleg/wisselleren
10
II. De leerlingen
11
Nederlandse leerlingen in Vlaams onderwijs
per verblijfplaats
12
Leerlingen wonend in Nederland en schoollopend in Vlaams onderwijs
13
Leerlingen wonend in Nederland en schoolgaand in gewoon Vlaams kleuteronderwijs
14
Instroom in Vlaanderen en uitstroom naar Nederland in lager en secundair onderwijs
Gemiddelde verhouding secundair: 1 op 11 Gemiddelde verhouding lager: 1 op 6
15
Instroom in Vlaanderen en uitstroom naar Nederland leerplichtige leerlingen (6-17 j)
16
Aandeel van “instromers” per graad en onderwijsvorm secundair onderwijs
17
Instromers in het Vlaams basisonderwijs per fusiegemeente
18
Instromers in het Vlaams secundair onderwijs per fusiegemeente
22
III. De leerkrachten
23
Nederlandse leerkrachten* in het Vlaams onderwijs
*Nederlandse nationaliteit + Nederlandse verblijfsplaats (grensarbeiders) met lesopdracht op 1/2
24
Herkomst van de Nederlandse ‘grensarbeiders’
Breda, Maastricht : Amsterdam, Hulst, Tilburg : Sluis, Sittard : 2 overige gemeenten 1
25
Aanstelling van de Nederlandse ‘grensarbeiders’
2008
26
Aanstelling van de Nederlandse ‘grensarbeiders’
2014 Toename basisonderwijs
27
Aanstelling Nederlandse ‘grensarbeiders’
28
Aanstelling Nederlandse ‘grensarbeiders’
29
Nederlandse ‘grensarbeiders’ in het basisonderwijs
30
Inzetbaarheid Nederlandse leerkrachten ondersteunen
31
Inzetbaarheid van Nederlandse leerkrachten faciliteren
32
Inzetbaarheid van Nederlandse leerkrachten faciliteren
Aanleveren van data en methodiek lokale analyses arbeidsmarkt Infosessies ‘Vlaamse onderwijs’ voor Nederlandse leerkrachten Participatie en ondersteuning stuurgroep Interreg-project Tendenzen zonder grenzen (mobiliteitscentrum Zeeland – Antwerpen – Gent)
33
IV. Enkele reflecties Proporties en definities Oorzaken
De meeste “Nederlanders” wonen in Vlaanderen Juiste proporties zien Oorzaken Factor kost? Schoolgeld – maximumfactuur – Kinderopvang Praktijkvakken/beroepsonderwijs/begeleiding “Perceptie” van kwaliteit Internaten Kostprijs overheid? Vergelijkbaar: Fransen in Franstalig onderwijs Europese wetgeving Ont- of aanmoedigen ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.