Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMathijs Mulder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine Mertens Eva Verstraete Opdrachtgever: Onderwijscentrum Brussel
2
Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen
3
Vooronderzoek Onderzoek in secundaire scholen (Brussel) Model van ouderbetrokkenheid (denkkader) Drie actoren (ouder, school, leerling!) Drie pijlers Drie toetsstenen Reflectie-instrument EN richtinggevend kader In opdracht van Onderwijscentrum Brussel
4
Drie actoren
5
De SCHOOL De LLN ONDER- WIJS verstrek ken De OUDER
6
Drie actoren Partnerschapsmodel de school de ouder de leerling als actor! de leerling centraal gatekeeper (mediërende positie) macht loyaliteiten eigen mening
7
“Wie vindt het nu tof dat zijn mama veel op school zou rondlopen?” (Een leerling, uit: Van eiland naar wij-land, 2013, p. 41)
8
Drie pijlers (1) Doel: maximale ontwikkelingskansen (2) Acties: Krachtige leeromgeving (3) Percepties/verwachtingen & engagementen
9
Drie pijlers
10
(1) Doel: maximale ontwikkelingskansen Leren - ontwikkeling leerprestaties, rapport, … gedrag, welbevinden, veiligheid, … School - buitenschool contacten op school huisbezoek, samenwerking buitenschoolse organisaties, Brede School, …
11
Drie pijlers
12
(2) Acties: krachtige leeromgeving 7 insteken/spanningsvelden 1) offensief – defensief 2) curriculair – extra curriculair 3) contact - communicatie 4) informeel - formeel 5) rechtsreeks – onrechtstreeks 6) categoriaal - inclusief 7) ad-hocacties vs. gericht op vernieuwing
13
Drie pijlers (2) Acties: creëren krachtige leeromgeving Offensief – defensief positieve of toekomstgerichte insteek negatief gedrag inperken Formeel – informeel rapport, brieven, … informele babbel, open deur-politiek, … Rechtstreeks – onrechtstreeks tussen ouder en school via tussenpersonen (tolk, leerling, …)
14
“Meestal kom je naar school als er een probleem is. Dat wil zeggen: hoe minder ik op school kom, hoe beter. Dat vind ik eigenlijk niet zo goed.” (Een ouder, uit: Van Eiland naar wij-land, p. 32)
15
Drie pijlers
16
(3) Percepties/verwachtingen en engagementen Percepties en verwachtingen Eigen willen en kunnen Andermans willen en kunnen Engagementen in de thuiscontext (bijv. huiswerk opvolgen, agenda, …) op school (bijv. schoolfeest, formele organen, …)
17
Drie toetsstenen
18
(1) Dialoog (2) Diversiteit (3) Draagvlak
19
Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen
20
Van Eiland naar Wij-land
21
Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen
22
Coachingstraject Interactieve website Zes modules 1) Sensibilisering 2) Kennis 3) Inzicht 4) Actie 5) Integratie 6) Interactie Verschillende methodieken en materialen
25
Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen
26
Lerarenopleiding 1) Kader m.bt. ouderbetrokkenheid complex multidimensioneel dynamisch reflectie-instrument + richtinggevend kader 2) Van eiland naar wij-land casussen ervaringen
27
Lerarenopleiding 3) Coachingstraject methodieken materiaal competenties
28
Overzicht 1)Kader m.b.t. ouderbetrokkenheid 2)“Van Eiland naar Wij-land” 3)Coachingstraject 4)Link met de lerarenopleiding 5)Vragen
29
Voor vragen/bedenkingen/suggesties /… (Celine.Mertens@Ugent.be)Celine.Mertens@Ugent.be
30
SDL & ouderbetrokkenheid Materiaal Van eiland naar wij-land Van eiland naar wij-land (2013) Diversiteit in actie Diversiteit in actie (website voor lerarenopleiders, met een luik over communicatie met ouders) Screeningsinstrument Ouderparticipatie Brede schOUDERS (2002) – Breed verkennen (o.a. diversiteit in onderwijsbetrokkenheid van ouders, …) – Krachtige leeromgeving (ouders inzetten i.f.v. leren op school) – Van informatie tot participatie (strategieën: ga na wat aanslaat, een praatje met ouders, een uitnodigend klimaat) Onderzoek Evaluatie van de engagementsverklaring: bevraging van relevante stakeholders (2013). Ouderbetrokkenheid in het S.O.Ouderbetrokkenheid in het S.O. (vooronderzoek, 2012) Coachingsproject Brussel (2013) Steunpunt Diversiteit en Leren www.diversiteitenleren.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.