De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gert-Jo van Doornik Marleen Teunis

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gert-Jo van Doornik Marleen Teunis"— Transcript van de presentatie:

1 Gert-Jo van Doornik Marleen Teunis
Moet ik naar de dokter? Gert-Jo van Doornik Marleen Teunis

2 In 2016 : 2/3 van de Nederlandse bevolking gebruikt deze app.
Deze app. wordt gebruikt door en voor? WAT IS UW ADVIES?

3 Toekomstschets De smartphone rukt op
Apps meten nu al hartslag of het slaappatroon Chip inbrengen die meet hartslag, bloeddruk, enkele bloedwaarde In 2015 heeft een half miljard mensen gezondheidsapps geïnstalleerd op hun smartphone (Research2guidance) Nu al apps aan op het gebied van gezondheidszorg (300 Nederlandse apps) Duitse marktonderzoekers voorspellen dat in 2015 de consument gezondheidsapps koopt in het ziekenhuis, bij de dokter of op zorgwebsites Dokters gaan apps voorschrijven als onderdeel van de behandeling

4 Teleconsult De helft van de Smartphone gebruikers verwacht dat hij binnen vijf jaar via een teleconsult contact met zijn huisarts heeft.

5 Maar hoe kun je huidige zorg veranderen?
Er is niemand in de ministerraad die de zorg begrijpt, je kan ze van alles wijs maken, financiën weet er nog het meest van (ex minister) Waar is het essentieel mis gegaan? Hoge toegankelijkheid van de zorg: alles is gratis Men wil zorgondernemers creëren maar als ze gaan ondernemen krijgen ze te horen dat dat niet de bedoeling is. Een oplossing: terug draaien van aanbod + vraag verminderen

6 Van tablet naar tablet

7 Inhoud Aanleiding Hoe innoveer je? Dé oplossing Hoe werkt het?
Inleiding Aanleiding Hoe innoveer je? Dé oplossing Hoe werkt het? Kwaliteit en veiligheid Kansen Organisatie Doorontwikkelingen

8 Meer zorg dichtbij mensen brengen
GGZ Ziekenhuis Care Tweede lijn Met zorgadvies Lage drempel, dichtbij huis Geïntegreerde eerste lijn Geïntegreerde eerste lijn De "driehoek" kantelen is prima als strategisch vertrekpunt voor juiste zorg op juiste plek op juiste moment. Zorgverzekeraar is verantwoordelijk voor betaalbare zorg van goede kwaliteit voor de verzekerde van Menzis. Daarop worden wij afgerekend. Zelfmanagement (eHealth & preventie) Zelf- manage- ment Nu Straks 8 8

9 Edith Schippers over eHealth: het schiet niet op
Deze week op SmartHealth.nl: “Ik ben het zat moet het jaar worden waarin er schot in komt. Wij moeten ervoor zorgen dat wij in 2014 de innovatie veel scherper van de grond krijgen”, aldus minister Edith Schippers in de Tweede Kamer bij de behandeling van de zorgbegroting.

10 Innovatie gaat niet hard genoeg…
dat ligt niet aan de bedenker, procesinnovatie blijft steken op implementatie problematiek.

11 Beste innovatie en verandering komt niet door mooie modellen maar door :
intuïtie = gecumuleerde kennis en ervaring

12 Literatuur of opleidingen zijn zelden een inspiratiebron
Meer onderzoekers dan uitvinders Verzin en begin Betrek vooral niet te veel mensen en/of instanties

13 Hoe is deze app nu geboren?
Aantal patiëntcontacten HAP en HA neemt nog niet af Ruim 51% heeft een lage urgentie (U4 / U5) Volgens IQ Healthcare belt ruim 50% voor geruststelling, wil ruim 25% alleen informatie en twijfelt ruim 40% of men wel naar de dokter moet Onnodige zorgconsumptie en langere wachttijden Ons devies: Zelfzorg waar het kan en zorg als het moet.

14 Dé oplossing De App is ontwikkeld als zelftriage instrument
Patiënten beoordelen met de App óf en wanneer contact nodig is De App geeft aan wat patiënten zelf kunnen doen Doel van de App Advies aan de patiënt geven op basis van de zorgvraag Waar mogelijk geruststellen en zelfzorg advies geven Onnodige zorgconsumptie voorkomen, indien mogelijk ‘s avonds doorverwijzen naar eigen huisarts de volgende dag De juiste zorg, op de juiste plaats, door de juiste zorgverlener.

15 Voor wie is deze app? Voor iedereen die zich afvraagt: Moet ik naar de dokter?
Hardnekkig uitslag? Een kind met koorts? Twijfel Veiligheidsdenken Geruststelling De App geeft aan of men wel of niet naar de dokter moet en geeft advies.

16 Leuke handigheidjes De app weet hoe laat het is en waar je bent door GPS Overdag geeft hij het nummer van je eigen huisarts Na verwijst de app je door naar de dichtstbijzijnde HAP of je nu in Groningen of Zeeland bent. Enkele leuke handigheidjes van de app zijn dat hij weet hoe laat het is en waar je bent met behulp van GPS. Overdag geeft hij indien nodig het telefoonnummer van je eigen huisarts weer en na 5 uur op werkdagen en in de weekenden verwijst hij je naar de dichtstbijzijnde Huisartsenpost. Of je nu in Groningen of Zeeland bent.

17 Hoe werkt het? Intuïtief een ingangsklacht kiezen
Triage in Jip en Janneke taal met Ja / Nee antwoorden

18 De app Moet ik naar de dokter is winnaar van twee prijzen.
Van de 300 medische apps hebben wij de juryprijs en de publieksprijs gewonnen. Wij zijn gekozen tot beste medische app 2013.

19 Kwaliteit en Veiligheid
Triage is gebaseerd op het NTS en de NHG standaarden

20 Kwaliteit en Veiligheid
Triage is gebaseerd op het NTS en de NHG standaarden Voorzien van een medische CE veiligheidsmarkering: Vorig jaar waren wij de eerste medische Nederlandse app met dit CE keurmerk!!

21 Kwaliteit en Veiligheid
Triage is gebaseerd op het NTS en de NHG standaarden Voorzien van een medische CE veiligheidsmarkering Samenwerking met het NHG We hebben een inhoudelijke samenwerkingsovereenkomst met het NHG, zij waken over de inhoud van de app.

22 Kwaliteit en Veiligheid
Triage is gebaseerd op het NTS en de NHG standaarden Voorzien van een medische CE veiligheidsmarkering Samenwerking met het NHG Gedragen door de NPCF De app is bij de lancering aangeboden aan Wilna Wind van de NPCF, De NPCF is een groot voorstander van zelfmanagement

23 Kansen Gemiddeld bezoekt men 4x per jaar de huisarts of huisartsenpost
Als de app. één van deze bezoeken kan voorkomen of naar de huisarts kan doorverwijzen i.p.v. bezoek op de Huisartsenpost Besparen wij volgens berekening van een verzekeraar bijna 140 miljoen euro per jaar

24 Kansen Ruim 51% heeft een lage urgentie (U4 / U5)
Voorbeeld Huisartsenpost Apeldoorn Uiterst voorzichtige schatting Consulten 5% omlaag Telefonische consulten 15% omlaag Besparing ruim € ,- op jaarbasis

25 Organisatie Nu nog BV (MINDD BV: Moet Ik naar de Dokter)
Straks: Stichting MINDD Met stichtingsbestuur: NHG, Zorgverzekeraars Nederland (ZN)?, NPCF, en ??

26 Adviesgroep App Paul Giessen, Huisarts en onderzoeker
Gerben welling, Directeur HAP Eindhoven Den Bosch. Jaqcueline Noltes, Directeur HAP Hengelo Maarten Stuker, Directeur HAP Drenthe Froukje Runia, huisarts en lid medisch stafbestuur HAP Apeldoorn Vera van Andel Locatiemanager HAP Apeldoorn en Triagist Marcel Heldoorn, senior beleidsmedewerker e-Health NPCF Lucien van Engelen, directeur van het  Radboud REshape & Innovation Centrum, Radboud Universiteit Nijmegen. Wim ten Wolde, Nederlanse Triage Standaard (NTS) Selectie van patiënten

27 Doorontwikkelingen Promotie van de App
Gratis beschikbaar stellen in samenwerking met ZN

28 Doorontwikkelingen Koppeling agenda’s Afspraak maken bij de eigen HA
Ontlast HA en is service naar patiënt

29 Triage voor een afspraak

30 Gegevens beschikbaar

31 Eerst door de triage

32 Niet voor urgente zaken

33 Voordelen Patiënt heeft al triage doorlopen
Uitkomst kan zijn: zelfzorg Zorgverlener is al geïnformeerd

34 Doorontwikkelingen Beeldschermzorg
Telefonische triage ondersteunen met beeld Fysiek consult en visites voorkomen

35 Beeldschermzorg

36 Uitgangspunten Veiligheid boven alles
Gebruiksgemak voor patiënt én zorgverlener Mag niet te vertragend werken

37 Mag ik meekijken?

38 Eenvoudig te gebruiken

39 Met 2 klikken verbonden

40

41 Voordelen beeldschermzorg
Service voor de patiënt Vergroot kwaliteit van eerste triage Kan fysiek consult voorkomen Daardoor goedkoper

42 Waar zit de ontwikkeling?
Huisartsenpraktijk in het HIS ARBO zorg : Beeldschermzorg Digitale Assistente : binnenlopers Andere richtlijnen NHG

43 Vragen?


Download ppt "Gert-Jo van Doornik Marleen Teunis"

Verwante presentaties


Ads door Google