De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen"— Transcript van de presentatie:

1 Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Lean bij de Rotte Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen

2 Ervaringen met Lean? Of anders: TQM Mans MBO

3 Onderwerpen de essentie van lean de 5 principes van lean het lean huis
processen /Value Stream Mapping Tools lean (project) aanpak

4 De benadering van lean Nut kosten en efficiency vs
Zin waarde en toevoeging

5 kosten, waarde en tijd Lean-filosofie
Geld klant supplier afd1 afd2 afd 3 transport Tijd winst Lean-filosofie

6 Wat te doen? Kritisch kijken liefde voor detail Vragen stellen…….
En nog eens vragen stellen

7 Waar Lean? Productieafdeling Verkoop afdeling/ orderintake
Bedrijfsbureau Vergunning verlening bij gemeente Brandweer ondersteunende processen Ziekenhuis wachtlijsten OK Zorg: facilitaire dienst

8 LEAN-mix Purpose Process People Verbetercultuur Effectiviteit
Efficiency People Verbetercultuur

9 Lean principes in fasen
Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1

10 Het Lean-huis LEAN concept (JIT leveren) Elimineren van verspillingen
Productie o.b.v. behoefte Elimineren van verspillingen 7 x waste Verkorten van omsteltijden Streven naar minimale voorraad Streven naar seriegrootte 1 Pull SMED 5S Kan ban Maximaal gemotiveerde mensen

11 fasen 5 4 3 2 1  Streef naar perfectie Produceer op vraag
van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1

12 1. Het Kano model Klantwaarde
Specificeer waarde voor de klant 1. Het Kano model Klantwaarde

13 Lean principes in fasen
Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1

14 2. Processen in kaart In kaart: proces diagram
Doel : inzicht in organisatie goederen of diensten input en output informatie

15 Voorwaarden Groot genoeg om een bijdrage te kunnen leveren Klein genoeg om (overzichtelijk) te maken in een diagram Output gericht op eisen van de klant Stroomdiagram

16

17 Processen: Waardeketen Inzicht in - doorstroming - kosten vs waarde

18 Processen: Stroomdiagram

19 Processen: Identificeer waardestroom
VSM Current state Ideal state Future state

20 Lean principes in fasen
Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1

21 3. Stroomlijnen: Creëer flow
Streef naar maximale doorstroming (van halffabrikaten)

22 3. Creëer flow Takttijd = Beschikbare Productietijd / Klantvraag.
Een voorbeeld: De klant vraagt om 100 producten per dag. Er zijn 8 productie-uren per dag beschikbaar. De Takttijd wordt dan: 8 uren / 100 producten = 4 minuut en 48 seconden Elke 4 min en 48 seconden moet een product gemaakt worden.

23 Lean principes in fasen
Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1

24 4. Produceer tegen “pull”
Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 4. Produceer tegen “pull” Minimaliseer voorraden door te produceren tegen klantvraag

25 Lean principes in fasen
Streef naar perfectie 5 Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ 4 Creëer ‘flow’ 3 Identificeer de waardestroom 2 Specificeer waarde voor de klant 1

26 5. Streef naar perfectie leidt tot continu verbeteren
Houding en gedrag Kaizen Doenken Zingeven Verbazen Werkvloeren Operationeel management 5 S Scheiden Schikken Schoonmaken Systematiseren Standaardiseren OEE operational equipment effectiveness (Uptime = T -/- c/o +waste+ speed+ d/t

27 5. Kaizen: Verbeterpotentieel realiseren
Streef naar Perfectie 5. Kaizen: Verbeterpotentieel realiseren Definieer probleem en doelstelling (smart) Check en borg (KPI’s meten + resultaten vastleggen) 6 1 ? 2 Voer oplossing uit Analyseer feiten; Identificeer (visgraat, issuetree), Kwantificeer (meten, pareto), Prioriteer (inspanning/effect voor selectie vital few) 5 4 Plan uitvoering (A3 implementatieplan) 3 Genereer oplossing (brainstorm)

28 5. Identificeer verspillingen als verbeterpotentieel
Streef naar Perfectie 5. Identificeer verspillingen als verbeterpotentieel

29 Projectaanpak en overzicht: A3 implementatieplan


Download ppt "Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen"

Verwante presentaties


Ads door Google