Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBruno Moens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Een literatuurstudie en een Kwalitatief onderzoek over allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs
2
Buitengewoon allochtone leerlingen
Onderzoeksvragen: Wat is de socio-economische positie van de allochtone leerlingen die naar het buitengewoon onderwijs gaan? Hoe ervaren de ouders de doorverwijzing van hun kind naar het buitengewoon onderwijs? Wat is de oorzaak van de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs?
3
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Literatuurstudie Kwalitatief onderzoek
4
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs
De leerachterstand bij allochtone leerlingen Oorzaken van de leerachterstand bij allochtone leerlingen
5
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs
6
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs
Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs ( )
7
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs
Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs ( ) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs
8
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs
Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs ( ) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8!
9
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs
Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs ( ) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8! Buitengewoon Lager onderwijs : 6,66% in het BULO 6,3% in het gewoon lager onderwijs
10
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs
Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs ( ) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8! Buitengewoon Lager onderwijs : 6,66% in het BULO 6,3% in het gewoon lager onderwijs Buitengewoon secundaire onderwijs : 8,5% in het BUSO 4,4% in het gewoon secundaire onderwijs
11
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs
Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs ( ) Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8! Buitengewoon Lager onderwijs : 6,66% in het BULO 6,3% in het gewoon lager onderwijs Buitengewoon secundaire onderwijs : 8,5% in het BUSO 4,4% in het gewoon secundaire onderwijs Een oververtegenwoordiging van vreemdelingen in het BUSO
12
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs
Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs
13
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs
Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Doorverwijzingcriteria
14
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs
Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Doorverwijzingcriteria IQ Schoolvorderingen/ leervoorwaarden Gezin
15
Literatuurstudie Buitengewoon onderwijs
Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Doorverwijzingcriteria IQ Schoolvorderingen/ leervoorwaarden Gezin Verwijzing van allochtone leerlingen Zwakke schoolprestaties Taalachterstand
16
Literatuurstudie Leerachterstand bij allochtone leerlingen
Relevante onderzoeksgegevens Onderzoek van Groenez (2003) 36% participeert niet op de kleuterschool 20% van de driejarige gaat niet naar het kleuteronderwijs
17
Literatuurstudie Leerachterstand bij allochtone leerlingen 10 30,45
Relevante onderzoeksgegevens Leerlingdatabank ( ) Schoolsvertraging in het lager onderwijs Belgen (%) Niet Belgen (%) Eerste leerjaar 10 30,45 Zesde leerjaar 12,36 49,61 Totaal 12,69 44,78
18
Literatuurstudie Leerachterstand bij allochtone leerlingen 18,06 59,41
Relevante onderzoeksgegevens Leerlingdatabank ( ) Schoolsvertraging in het SO Belgen (%) Niet Belgen (%) Eerste leerjaar 18,06 59,41 Zesde leerjaar 34,94 71,28
19
Literatuurstudie Leerachterstand bij allochtone leerlingen 2,38 6 5,7
Relevante onderzoeksgegevens Leerlingdatabank ( ) Zittenblijven Belgen (%) Niet Belgen (%) Lager onderwijs 2,38 6 Secundaire onderwijs 5,7 9,5
20
Literatuurstudie Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen
21
Literatuurstudie Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen Ongelijke onderwijskansen
22
Literatuurstudie Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen Ongelijke onderwijskansen Socio-economische factor Sociale factor Culturele factor Taalfactor Intelligentiefactor
23
Literatuurstudie Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen Ongelijke onderwijskansen Socio-economische factor Sociale factor Culturele factor Taalfactor Intelligentiefactor Ongelijke behandeling/discriminatie - bewuste/onbewuste discriminatie * Pygmalion-effect
24
Kwalitatief onderzoek
25
Kwalitatief onderzoek
Onderzoekspopulatie Onderzoeksmiddelen Procedure Resultaten Conclusie
26
Kwalitatief onderzoek
Onderzoekspopulatie
27
Kwalitatief onderzoek
Onderzoekspopulatie 15 allochtone ouders
28
Kwalitatief onderzoek
Onderzoekspopulatie 15 allochtone ouders 10 Marokkaanse 4 Turkse 1 Kosovaarse
29
Kwalitatief onderzoek
Onderzoeksmiddelen Vragenlijst Diepte- interviews
30
Kwalitatief onderzoek
Procedure
31
Kwalitatief onderzoek
Procedure Ouders telefonische contacteren
32
Kwalitatief onderzoek
Procedure Ouders telefonische contacteren Afname interviews:
33
Kwalitatief onderzoek
Procedure Ouders telefonische contacteren Afname interviews: Stageplaats (2) Huisbezoeken (10) School (2) Persoonlijke omgeving (1)
34
Kwalitatief onderzoek
Resultaten
35
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Gezinssituatie
36
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Gezinssituatie Aantal kinderen in het Buitengewoon onderwijs 6/15: gemiddeld 2
37
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Gezinssituatie Aantal kinderen in het Buitengewoon onderwijs 6/15: gemiddeld 2 Geboorteplaats van de ouders moeders: 10 in land van herkomst, 5 moeders in België vaders: 13 in Marokko/ Turkije/ Kosovo, 2 vaders in België
38
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Gezinssituatie Aantal kinderen in het Buitengewoon onderwijs 6/ 15: gemiddeld 2 Geboorteplaats van de ouders moeders: 10 in land van herkomst, 5 moeders in België vaders: 13 in Marokko/ Turkije/ Kosovo, 2 vaders in België Beroepsprofiel van de ouders vaders: 8 arbeiders, 7 vaders werkloos moeders: 2 arbeiders, 12 moeders huisvrouwen
39
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Gezinssituatie Opleiding van de ouders Moeders: 5 geen/aantal jaren lager onderwijs 7 secundaire onderwijs niet afgemaakt 2 getuigschrift (beroeps) secundaire onderwijs 1 A1 diploma Vaders: 7 geen/aantal jaren lager onderwijs 4 secundaire onderwijs niet afgemaakt 4 getuigschrift (beroeps)secundaire onderwijs
40
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Gezinssituatie Taalbeheersing Moeders: 9 spreken geen/nauwelijks Nederlands 1 spreekt matig Nederlands 5 spreken goed tot zeer goed Nederlands Vaders 8 spreken zwak tot zéér zwak 1 spreekt matig 6 spreken goed tot zéér goed Woonsituatie 5 koopwoning 4 huren een appartement 6 huren een sociale woning 6 vinden hun woonruimte krap 9 ouders tevreden/ zéér tevreden over de woonomgeving Wonen in achterbuurten van Antwerpen
41
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs
42
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld)
43
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld) Nieuwsoverdracht 7 ouders door de vorige school 8 door het CLB
44
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld) Nieuwsoverdracht 7 ouders door de vorige school 8 door het CLB Eerste reactie op de doorverwijzing Meeste: kwaadheid, teleurstelling, ontkenning Enkele: opluchting
45
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld) Nieuwsoverdracht 7 ouders door de vorige school 8 door het CLB Eerste reactie op de doorverwijzing Meeste: kwaadheid, teleurstelling, ontkenning Enkele: opluchting Opvolgen van het advies Verplichting, geen school gevonden, testing,
46
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs Mededeling van de doorverwijzing 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) 6 kinderen in het 1ste leerjaar (gedubbeld) Nieuwsoverdracht 7 ouders door de vorige school 8 door het CLB Eerste reactie op de doorverwijzing Meeste: kwaadheid, teleurstelling en ontkenning Enkele: opluchting Opvolgen van het advies Verplichting, Geen school gevonden Resultaat van (IQ)testen , Oorzaak van doorverwijzing 4 ouders: de taal niet beheersen (onwetendheid) 8 ouders: de schuld van de leerkracht , de school en de CLB 3 ouders: IQ, gedragsprobleem en leerachterstand
47
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Hoe staan de ouders nu tegenover het buitengewoon onderwijs
48
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Hoe staan de ouders nu tegenover het buitengewoon onderwijs De huidige schoolsituatie van het kind 6 ouders vinden het advies terecht: kind maakt vorderingen 9 ouders vinden dat hun kind niet in het Buitengewoon onderwijs hoort.
49
Kwalitatief onderzoek
Resultaten Hoe staan de ouders nu tegenover het buitengewoon onderwijs? De huidige schoolsituatie van het kind 6 ouders vinden het advies terecht: kind maakt vorderingen 9 ouders vinden dat hun kind niet in het Buitengewoon onderwijs hoort Toekomst Bezorgd Niet rooskleurig Neergelegd bij het lot Alle ouders wensen dat hun kind terug naar het gewoon onderwijs Kan verwezen worden!
50
Kwalitatief onderzoek
Conclusie
51
Kwalitatief onderzoek
Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen?
52
Kwalitatief onderzoek
Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloos, arbeiders Ongunstige woonsituatie
53
Kwalitatief onderzoek
Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloosheid, arbeiders Ongunstige woonsituatie De oorzaken volgens de ouders voor de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs?
54
Kwalitatief onderzoek
Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloosheid, arbeiders Ongunstige woonsituatie De oorzaken volgens de ouders voor de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs? Cognitieve mogelijkheden Gedrag Ongelijke behandeling door de school Taalachterstand, herkomst, lage opleidingsgraad
55
Kwalitatief onderzoek
Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloosheid, arbeiders Ongunstige woonsituatie De oorzaken volgens de ouders voor de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs? cognitieve mogelijkheden gedrag Ongelijke behandeling door de school Taal/leerachterstand, herkomst, lage opleidingsgraad Hoe de ouders de doorverwijzing hebben ervaren?
56
Kwalitatief onderzoek
Antwoord op de onderzoeksvragen Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen? Lage scholingsgraad Werkloosheid, arbeiders Ongunstige woonsituatie Wat zijn volgens de ouders de reden van de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs? Cognitieve mogelijkheden Gedrag Ongelijke behandeling door de school Taalachterstand, herkomst, lage opleidingsgraad Hoe de ouders de doorverwijzing hebben ervaren? Verdriet, kwaadheid, teleurstelling Misbruik gemaakt van hun onwetendheid, verplicht werden Geen rekening gehouden met de achtergrondsituatie Toekomstperspectief vastgelegd
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.