Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Andere (school)tijden?
2
Aanleiding: maatschappelijke discussie: nota minister nieuwe tijden
huidige schooltijden - agrarisch model - verzorgende ouder overdag thuis - geen georganiseerde kinderopvang
3
veranderende maatschappij
ouders werken in dienstverlening/industrie buitenshuis werkende ouders georganiseerde kinderopvang
4
Doel van vanavond Ouders informeren over alternatieve schooltijden
Doel enquête draagvlak voor verandering en alternatieven meten onder belanghebbenden schoolteam ouders kinderen
5
Het speelveld Mogelijkheden schooltijden Wet en regelgeving Ouders
Kind Schoolteam Missie en visie van de school
6
4 hoofdmodellen Huidige schooltijden Bio–ritme rooster 7 tot 7 model
Vijf gelijke dagen model Variatie continurooster literatuurstudie andere landen
7
Huidige schooltijden kenmerken Bekendheid 3 of 4 lange schooldagen
Kinderen /ouders kunnen kiezen voor thuis overblijven Overblijven: andere leider Kosten overblijf Meer deelname aan verkeer Vrije woensdagmiddag
8
Bio-ritme model lestijden van 10 – 12 uur/14. 30 – 16. 30 tussen 12
Bio-ritme model lestijden van 10 – 12 uur/14.30 – tussen – breed scala aan activiteiten, o.a. sport kenmerken Afwisseling in lesprogramma: leren / actief / leren Lange schooldagen Organisatie Passende ruimte Weinig tijd voor naschoolse activiteiten Alle dagen gelijke schooltijden
9
7 – 7 model aaneengesloten programma van 7. 00 – 19
7 – 7 model aaneengesloten programma van 7.00 – uur onderwijs – sport – ontspanning 52 weken per jaar open Kenmerken Alle dagen gelijke schooltijden Lange schooldagen Organisatie Passende ruimte nodig Opvoeding door ouders beperkt tot avond en weekend Individueel onderwijs Voorzieningen in één gebouw
10
Vijf gelijke dagen model
5 gelijke dagen model voor alle groepen alle dagen tot bv uur les 4 lange / 1 korte dag voor alle groepen Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag: 8.30 tot uur Woensdag tot uur wel/geen continurooster Nb. De exacte tijden moeten worden doorberekend Alle kinderen moeten 7520 uur basisonderwijs in 8 jaar volgen
11
Kenmerken Kortere schooldagen Meer tijd voor NSA
Alle kinderen blijven over Overblijf met eigen leerkracht / uitbesteden 2 keer verkeersdeelname
12
tijdpad 2012: Enquête: voorjaar Evt. vervolg: mei – herfstvak.
Besluitvorming: herfstvakantie-kerstvakantie Doorrekening consequenties: zomervakantie – kerstvakantie Invoering : zo mogelijk na de zomervakantie 2013 – afhankelijk van gekozen model - afhankelijk van consequenties - personeel - gefaseerde invoering voor kinderen - voor ruimte en organisatie
13
onze eerste gedachten In tweetallen / groepjes
Groot schema met overwegingen Drie briefjes met 1 woord per model Seriëren Samenvatting
14
Informatie www.minocw.nl andere-schooltijden http://www.poraad.nl
brochure NieuweTijdenInOnderwijsEnOpvang.pdf pag Argumentenkaart DVD ouders
15
Stof tot nadenken en gesprek
Dank voor uw komst
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.