Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
Elsje van den Dool Björn Velthuizen Mieke Pennings Marcel Bontenbal
2
Individueel bestuderen van leertheorieën Bespreken en mening vormen
Inleiding Producten Leertheorieën Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Individueel bestuderen van leertheorieën Bespreken en mening vormen Eigen ervaringen toetsen aan leertheorieën Ontwikkelen toekomstvisie
3
Inleiding Producten Leertheorieën Toekomstvisie Cognitivisme
Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie
4
COGNITIVISME Inleiding Producten Leertheorieën Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Onderzoek geeft goed licht op de leermogelijkheden van kinderen in 4 fasen. Sensomotorisch denken Objectpermanentie Preoperationeel denken Concreet operationeel denken Formeel operationele fase Een goede bron om de juiste leeromgeving voor kinderen te scheppen Assimileren - Accomoderen
5
CONSTRUCTIVISME Inleiding Producten Leertheorieën Toekomstvisie
Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Ervaring toelichting Kennis fundament Kennis fundament Kennis fundament Zone van de naaste ontwikkeling (Vygotski)
6
BEHAVIORISME Wetenschap op basis van louter waarneembare feiten
Inleiding Producten Leertheorieën Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Wetenschap op basis van louter waarneembare feiten Continuïteitshypothese Parallellen tussen mens en dier Conditionering bestraffen van ongewenst gedrag belonen van gewenst gedrag Reflexleer (Pavlovreactie) stimulus –respons (methodologisch behaviorisme)
7
Antecedent – gedrag – consequentie
BEHAVIORISME Inleiding Producten Leertheorieën Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie functie-analyse Antecedent – gedrag – consequentie De skinnerbox (radicaal /context behaviorisme, Skinner) context Leren door imitatie (taal)
8
Connectivisme Voorwaarden:
Inleiding Producten Leertheorieën Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Leren is een proces van connecties vormen (neural & external). De vaardigheid óm te leren is belangrijker dan datgene wát je leert. “The learning is ín the network“. Weten ‘waar’ of ‘wie’ is belangrijker dan weten op zich. Voorwaarden: Een goed netwerk te hebben en onderhouden Weten waar de kennis in het netwerk zit
9
ANALYSE Cognitivisme en Constructivisme vullen elkaar aan
Inleiding Producten Leertheorieën Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Cognitivisme en Constructivisme vullen elkaar aan Behaviorisme: Voor adolescenten geschikt voor houding en attitude Voor pre-operationele fase als leervorm mogelijk Connectionisme: enigszins in tegenspraak met cognitivisme en constructivisme maar deels interessant in huidig tijdperk Vooral interessant voor informatie verwerving, minder voor verdiepende kennisverwerving
10
TOEKOMSTVISIE Inleiding Producten Leertheorieën
Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Competentiegericht onderwijs Informatie voor kennisverwerving aanbieden Volgens zone van naaste ontwikkeling Passend bij de cognitieve fase van ontwikkeling Attitude en zelfbeeld ontwikkelen met waardering en beloning volgens behavioristisch model VOORWAARDEN Kleine klassen (zie voorbeeld school in Capelle) Leerprogramma dat horizontaal en verticaal goed gestructureerd is en voortdurend verbeterd wordt Individuele aanpak waarvoor een goedwerkend leerlingvolg systeem noodzakelijk is
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.