Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMargaretha Moens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Omgaan met je werkpartners Contact op professioneel gebied
Interculturele communicatie op de Arbeids- markt Intercu Omgaan met je werkpartners Contact op professioneel gebied
2
Voorbeeld Interculturele communicatie problemen in werksituatie
3
Veel voorkomende probleempunten
Andere manier van zakendoen Andere aanpak inzake problemen en uitdagingen Verschillen in professionele terminologie Weinig inzicht in ieders culturele achtergrond Andere beslissingnemende stijl Differentiële werkroutines Hiërarchie problemen Verschillende non-verbale communicatie
4
Positieve punten Input van verschillende culturen
Hun producten en diensten worden toegankelijker voor een bredere gemeenschap Ontwikkelingslanden gaan zich sneller ontwikkelen
5
Waar kan met opletten om problemen met collega’s te vermijden ?
Verschillende communicatiestijlen De manier waarop mensen communiceren varieert sterk tussen en binnen culturen zelf. Eén aspect van communicatiestijl is het taalgebruik. In verschillende culturen, worden sommige woorden en zinnen op verschillende manieren gebruikt. Bijvoorbeeld: in ontwikkelingslanden die de Engelse taal delen, kan de betekenis van 'ja' variëren tot "misschien, tot "zal ik overwegen", naar "zeker zo" met vele nuances daartussenin. Een ander aspect van communicatiestijlen is de mate "waarin belang wordt gehecht aan non-verbale communicatie. Non-verbale communicatie bevat niet alleen gezichtsuitdrukkingen en gebaren, Het gaat ook over gezichtsuitdrukkingen, persoonlijke afstand, en tijdsbesef. Zo denken blanke Amerikanen vanzelfsprekend dat een verhoogd stemvolume een teken is dat ze een gevecht gaan aangaan, terwijl sommige zwarte, joodse en Italiaanse Amerikanen vaak vinden dat een verhoogd stemvolume een teken van een spannend gesprek onder vrienden is. Zo kunnen sommige blanke Amerikanen met alarm en sterker reageren op een luide discussie dan sommige leden van de Amerikaanse etnische of niet-blanke groep.
6
Verschillende houding ten opzichte van een Conflict Sommige culturen bekijken conflict als een positief ding, terwijl anderen het liever vermijden. In de VS, is conflict meestal niet wenselijk, maar vaak worden mensen aangemoedigd om rechtstreeks de strijd aan te gaan met problemen die zich voordoen. In feite, face-to-face dialogen worden gewoonlijk aanbevolen als de manier van werken wanneer problemen bestaan. Dit in tegenstelling tot vele Oost- Europese landen waar een open conflict wordt ervaren als pijnlijk of vernederd en waar de volgende regel geldt “Verschillen worden best in stilte uitgevochten”. Voor Oost-Europeanen zou een schriftelijke wisseling dus een favoriet middel kunnen zijn om een conflict aan te pakken. Verschillende besluitvorming stijlen De rollen die individuen spelen in een besluitvorming verschillen sterk van cultuur tot cultuur. Bijvoorbeeld in de VS heb je vaak gedelegeerde besluiten. In veel Zuid- Europese en Latijns-Amerikaanse landen hechten de mensen er veel waarde aan besluiten en verantwoordelijkheden op zich te nemen. Wanneer besluiten worden genomen door groepen van mensen, is in de VS de regel van de grootste partij een algemene aanpak, in Japan is een consensus de gewenste aanpak. Wees ervan bewust dat individuen hun verwachting over hun eigen rol in het vormgeven van een beslissing kan worden beïnvloed door hun culturele referentiekader.
7
Verschillende benaderingen voor het voltooien van taken
Verschillende benaderingen voor het voltooien van taken. Van cultuur tot cultuur zijn er verschillende manieren waarop mensen het voltooien van een taak benaderen. Enkele redenen zijn de toegang tot verschillende middelen, verschillende voordelen verbonden aan de voltooiing van een taak, de verschillende noties van tijd en verschillende ideeën over hoe de relationele opbouw en taakgericht werken moeten samen gaan. Verschillende houding ten opzichte van openheid In sommige culturen, is het niet wenselijk om eerlijk te zijn over emoties, over de redenen achter een conflict of een misverstand of over persoonlijke informatie. Houd dit in gedachten wanneer je in een dialoog bent of wanneer u werkt met anderen. Wanneer u te maken hebt met een conflict, probeer dan rekening te houden met de mate waarin mensen zich gerust voelen om gevoelens te onthullen. Vragen die misschien normaal lijken voor jou - Waar gaat het conflict over? Wat was uw rol in het conflict? Wat leidde tot deze gebeurtenissen ? Deze vragen kunnen normaal lijken voor jou, maar lijken misschien opdringerig voor anderen.
8
Interculturele communicatie, veel voordelen maar evenwel nadelen
Enkele Interessante teksten Communication-at-Work&id= services/articles/cross-cultural-communication- work.html ss_cultural_skills_training_development/registered gate_ html
9
INTERCULTURELE COMPETENTIE
Goed Voorbeeld Staat open voor andere culturen Kent de gebruiken van de cultuur Bewust zijn van de lichaamshouding in de andere cultuur Besef hebben dat er verschillen zijn in woordbetekenis in verschillende culturen
10
Een grappig voorbeeld op het gebied van Taalbarrière
11
Conclusie Interculturaliteit op het werk heeft zeer veel positieve kanten. Openstaan voor andere culturen is van groot belang. Dit moet telkens van beide partijen komen. Communicatie kan men verbeteren door bewustzijn te nemen van de verschillen binnen de andere cultuur. Streven en zich willen aanpassen aan diversiteit. Kritisch zijn voor je collega maar ook voor jezelf Respect voor de gebruiken van anderen Vooroordelen ≠ Feiten Waarheid is een relatief begrip
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.