Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Grammatica in balans
2
Nietes…. Kloof tussen regelkennis en toepassing
Kloof tussen invuloefeningen en communicatie Kloof tussen cursusaanbod en de verwachte taalproductie …
3
Welles…. Onderzoek : invloed op tempo en niveau
Leerder : verwacht grammatica Leerproces kan versnellen Maatschappelijke context: intolerant t.o. fouten
4
Welke methode? ‘60: krachtige hervorming = directe methode:
direct contact met de doeltaal meer spreekvaardigheid weinig schrijven minimale grammatica geen vertaling
5
Anderhalve eeuw taalmethodes
Vaardigheid Inhoud Didactiek -leesmethode, luistermethode -Nederlands voor metaalbewerkers, voor de horeca,…. TPR, audiovisuele methode,
6
Huidige trend Eclectisch Aandacht voor vele variabelen: - De docent
- De taalleerder - De taalinhoud
7
variabelen Taalleerder - vooropleiding - niveau - leeftijd Taalinhoud
- doelstelling - register
8
Enkele methodes De klassieke methode Focus on form De Delftse methode
Taakgericht onderwijs
9
De klassieke methode Van regel naar toepassing Kolommen
Losse zinnen om de regel te oefenen Inhoud van de boodschap= ? Schriftelijke oefening
10
Focus on form Korte teksten uit… Belang van de betekenis
Aandacht op de vorm Informatiekloof Stapsgewijs Schriftelijke oefening Leerder corrigeert zelf
11
Delftse methode Teksten leren
Niet over de taal, maar in de taal spreken Grammatica op vraag Respons gericht op nood van de leerder Mondelinge oefening
12
Taakgericht onderwijs
De taak staat centraal De taak is functioneel Niet elke taak vereist vormcorrectheid Afhankelijk van de taak schriftelijk of mondeling
13
In de klaspraktijk Klein aandeel in verhouding tot woordenschat, uitspraak en prosodie Aanbod: Vraaggestuurd en beperkt Remediëring: op niveau van leerder Inslijpen: mondeling en met context Onze eerste bekommernis moet uitgaan naar betekenis en verwerven van woordenschat. Uitspraak en prosodie zijn sterk ondergewaardeerd bij de ondersteuning en stimulans van sociale zelfredzaamheid Niet de docent bepaalt de mate waarin en welke grammatica er nodig is Remediëring vraagt niet noodzakelijk metataal en moet zich beperken tot de gestelde vraag Focussen op grammatica, inoefenen van typestructuren kan ook en vooral mondeling.
14
Wikken en wegen… Doel: oefenmateriaal kritisch bekijken
Verloop: 2 sets in een doordraaisysteem
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.