Download de presentatie
GepubliceerdJoannes Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
3
Wat gaan we bespreken? Ontwikkelen van onderwijs vanuit een bepaalde visie Kan een taxonomie hierbij behulpzaam zijn De functies van een taxonomie bij het ontwikkelen van onderwijs Verschillende soorten taxonomieën De taxonomie van Romiszowski De toepassing binnen verschillende contexten Nuttig en noodzakelijk? Vragen
4
De taxonomie van Romiszowski
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, 17 april 2012
5
Ontwikkelen van onderwijs
Onderwijsontwerp Context Doelgroep Niveau Competentie Visie Visie Competenties Beroep Visie
6
Wat is een taxonomie? de wetenschap van het indelen
verwijst naar zowel de classificatie van dingen als naar de methode die aan de basis van deze classificatie ligt. Bijna alles kan taxonomisch worden ingedeeld: levende wezens, plantengemeenschappen, dingen, plaatsen, gebeurtenissen, enzovoort. Bron: Wikipedia
7
Wat is een taxonomie? Een hulpmiddel om gewenste leerresultaten
de leerweg de leermethode de toetsing in kaart te brengen
8
Maar ook Een hulpmiddel om vast te stellen of onderwijs
binnen een “gesloten” ontwerp juist is opgebouwd een juiste volgorde kent samenhangend is
9
En ook Een hulpmiddel om in open tot zeer open curriculumontwerpen
het leerproces te kunnen monitoren de kwaliteit en het niveau van het geleerde vast te stellen
10
En ook Een hulpmiddel om gemaakte ontwerpkeuzes te kunnen legitimeren
in coaching te gebruiken te diagnosticeren waar leerproblemen zijn hiaten in kennis of vaardigheden op te sporen lerenden te helpen zelf de regie voor hun leren in handen te geven
11
Een taxonomie
12
Romiszowski Kennis feitenkennis kennis van procedures
begripsmatige kennis kennis van principes en strategieën Vaardigheden cognitieve vaardigheden reactieve vaardigheden interactieve vaardigheden psychomotorische vaardigheden
13
Romiszowski Twee vaardigheidsniveau`s 1. reproductief niveau
Vier domeinen: cognitieve domein interactieve domein reactieve domein psychomotorische domein
14
De taxonomie van Romiszowski gevisualiseerd
productief niveau reproductieve vaardigheden kennis van principes, strategieën begripsmatige kennis Stap voor stap naar een procedurele kennis feitenkennis opklimmende moeilijkheidsgraad, naar competentie
15
Romiszowski en competentie – en doelformulering toetsontwikkeling
ontwikkeling van opdrachten, leertaken e.d. de beoordeling van deze drie elementen in een bestaand curriculum / ontwerp op deelniveau
16
De toepassing
17
Gebruik van actiewerkwoorden
Wat? Wanneer? Waarom?
18
Veel voorkomende fouten
Competenties, doelen, prestatie-indicatoren worden niet goed geformuleerd Competenties, doelen, prestatie-indicatoren worden niet onderscheiden Er is geen systematische uitgewerkte en aantoonbare samenhang tussen competenties, doelen, prestatie-indicatoren
19
Modulewijzers worden door individuele docenten ontwikkeld waarbij niet op samenhang wordt gelet
Een goed fundament voor ontwikkeling (de opleidingsblauwdruk), ontbreekt vaak
20
Hierdoor bestaat de kans dat
leeractiviteiten toetsen niet op niveau zijn
21
De open ontwerpen Ontwerpen die ruimte bieden voor
Zelfsturing (of bevordering hiervan) Waar de uitwerking niet volgens blauwdrukken tot stand komt Waarin lerenden leerfuncties overnemen?
22
Titel Tekst xxxx Xxxxx xxxxxx Sterk veranderend
Veranderende werkwijzen Complexiteit neemt toe Competenties minder houdbaar Voorbereidend op eisen, kenmerken innovatieve beroepspraktijk Creëert snel, flexibel condities Is anticiperend Context is spiegel van innovatieve Andere competenties Behoefte aan snelle kennisontwikkeling en beschikbaarheid hiervan Titel Tekst xxxx Xxxxx xxxxxx Innovatieve beroepspraktijk Kennisontwikkeling: snel andere opvattingen ander proces Kennissamenleving Professionalisering Leeromgeving
23
Is dit combineerbaar met Romiszowski?
24
Afsluiting Vragen Overwegingen Mitsen & maren
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.