Download de presentatie
1
Leren in vijf dimensies
Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
2
Bestaande kennis verbreden en verdiepen
Dimensie 3 Bestaande kennis verbreden en verdiepen Kennis is niet statisch en blijft nooit hetzelfde, geclassificeerd in 8 denkvaardigheden. Voorbeeld hoofdstuk klaar > geen proefwerk maar een activerende leertaak > 8 denkvaardigheden. Kennis verbreden/verdiepen. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
3
Dimensie 3 Vergelijken Classificeren Abstraheren Inductief redeneren
Deductief redeneren Stellingen onderbouwen Fouten analyseren Denken over normen en waarden Rob, Eric, Mano en John. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
4
Rob Huijpen Vergelijken Classificeren
Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
5
Vergelijken: De definitie van vergelijken is het vinden van verschillen en overeenkomsten. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
6
Vergelijken Obo beugel Metalen beugel
Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
7
Opdracht vergelijken materiaal Verschil/overeenkomst bevestiging maat
mogelijkheden doel Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
8
Classificeren De definitie van Classificeren betekent het groeperen van dingen in categorieën op basis van specifieke kenmerken Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
9
Opdracht classificeren
Dimensie 1 2 3 4 5 Stelling onderouwen stappenplan Positieve houding verdiepen Kritisch denken Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
10
Eric Bark Abstraheren Induceren (inductief redeneren)
Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
11
Abstraheren Abstraheren betekent een onderliggend thema of patroon in informatie ontdekken en onder woorden brengen Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
12
Stappenplan 2 soorten stappenplan Bovenbouw Belangrijkste informatie
Beschrijven in algemene termen Andere situatie bepalen Onderbouw Belangrijk Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
13
Voorbeeld Het abstracte patroon ontdekken uit het oorspronkelijke drieluik Star Wars. Een jonge man ontdekt dat hij bijzondere talenten heeft. Hij is voorbestemd een groot man te worden. Hij stelt zijn karakter op de proef door geestelijke en lichamelijke obstakels. Wijze adviseurs staan hem bij in de strijd tussen goed en kwaad. Hij gaat bijna dood. Hij overwint zijn beperkingen. Hij triomfeert. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
14
Inductief redeneren Inductief redeneren, of induceren, is het trekken van algemene conclusies uit specifieke waarnemingen op basis van observatie en analyse Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
15
Inductief redeneren Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
16
Opdracht inductief redeneren
Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
17
Mano Tavakolrahimi Deduceren (deductief redeneren)
Stellingen onderbouwen Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
18
Deductief Redeneren De definitie:
Deductief redeneren is het toepassen van algemene principes of regels op specifieke situaties en daarover vervolgens een uitspraak doen of een conclusie trekken. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
19
Deductief redeneren Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
20
Stelling onderbouwen De definitie:
Deze denkvaardigheidnhoudt in dat je bewijs en/of ondersteuning opbouwt voor een bewering. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
21
Stelling onderbouwen Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
22
John Wallaard Fouten analyseren Denken over normen en waarden
Fouten opsporen in eigen/andermans denkproces. > argument tegen eigen standpunt/argumentatie. Verbreden van kennis en inzicht. Hoofdstuk > welke fouten in proefwerk. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
23
Wat deugt er niet aan die info?
Fouten analyseren Wat klopt er niet? Ja Nee Wat deugt er niet aan die info? Niets aan de hand Stop Analyse Informatie Belangrijk, wil het mij beinvloeden? En dan, welke fouten kan ik analyseren? Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
24
Zoek meer informatie Fouten analyseren Mis-informatie?
Foute logica? Zwakke onderbouwing? Aanvallen? Mis-informatie? Zoek meer informatie In eerste instantie lijkt het een simpel schema, maar het doel is om de leerling zijn kennis te laten verbreden, en wat doet hij onderaan het schema?? Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
25
Normen en waarden Bron: rovg.nl/ Norm= regel, omgangsvorm, maatschappelijke gebruiken die je normaal vind. Waarde zit erachter, het waarom. Omgaan = kritisch je eigen standpunt onder woorden brengen. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
26
Je hand uitsteken op de fiets
De norm Wat vind ik hiervan? Waarden hierachter Tegengestelde norm Conclusies/inzicht Je hand uitsteken op de fiets Goed idee Want Voetgangers doen het niet Ik heb hiervan geleerd dat Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
27
Samenvatting Mensen kunnen niet niet denken.
Kennis kun je verbreden en verdiepen door deze te gaan analyseren en vergelijken. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
28
Bedankt voor uw aandacht.
Vragen? Fouten opsporen in eigen/andermans denkproces. > argument tegen eigen standpunt/argumentatie. Verbreden van kennis en inzicht. Hoofdstuk > welke fouten in proefwerk. Dimensie 3, door E. Bark, M. Tavakolrahimi, R. Huijpen en J. Wallaard
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.