Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBernard Beckers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Nepalconferentie 23 maart 2013 Motto: hulp door handel, hergebruik van geld, investeren in rijk en arm
2
Relatiebeheerder Duurzame Economische Ontwikkeling, Voedselzekerheid en Klimaat Gewerkt voor oa Rode Kruis en ICCO Gewoond in Tanzania, Ethiopië, Eritrea, Malawi Impulsis: programma van ICCO, Kerkinactie en Edukans op het gebied van Particulier Initiatief
3
Wat te doen met geld? Gift Heifer system Revolving Fund Microfinanciering Inkomensgenerende projecten Social business
4
Traditioneel bedrijfsleven: winst maximalisatie Traditioneel bedrijfsleven in combinatie met een charitatief fonds Zwak maatschappelijk verantwoord ondernemen (Corporate Social Responsibility): do no harm Sterke CSR: doe goed voor mensen en planeet zo lang je winsten er niet onder lijden Gezamenlijke waardecreatie – shared value Social business (‘social enterprise’, ‘social venture’, …) Not-for-profit met een inkomen generende poot Traditionele not-for-profit
5
Gaat hand in hand met overige vormen Kan nog steeds prima gebruikt worden Focus lijkt nu meer op handel: paradigma is oud en nieuw Het gaat zeker niet alleen om handel, inefficiente aanpak Dependency syndrome Kans om in te traditionele vormen te blijven hangen – de wereld is veranderd en IS/OS verandert altijd mee
6
Heeft vele namen, oa ‘Passing on the gift’ Voordeel: geen cash systeem nodig Nadelen: Niet duurzaam Context van wenselijkheid doorgroei Kunnen mensen de gift wel aan - draagkracht (vraag vs aanbod) Ownership vs verkoop Dierenwelzijn
7
Revolving Fund Feitelijk identiek aan microkrediet Soms in kleinere vorm en wachten tot bedrag volledig terug is Kan het principe van self help group zijn. Groter bedrag en bij NGO/coop belegd vergt financiele kennis Cooperaties: feitelijk een NGO: risico klantenbinding en onprofessionaliteit Spaargroepen/self help groups zijn vaak succesvol, voorzien in eigen behoefte maar ook kwetsbaar
8
Het aanbieden van financiële diensten zoals leningen, spaarproducten, verzekeringen, pensioen producten aan armen. Behoefte aan diverse producten: krediet én sparen Bedrijfsmatig Consumptief Indekken tegen risico’s Managen van uitgaven
9
Commerciële- en staatsbanken Verzekerings- en credit card organisaties Mobiele telefoonaanbieders Postkantoren; en andere points of sale MFIs Coöperaties Community-based ontwikkelingsorganisaties zoals self-help groups, ROSCAs, SACCOs Moneylenders, familie, vrienden, buren
10
De hype is voorbij, inmiddels enig onderzoek naar impact Positief: armen met toegang tot financiële diensten zijn beter bestand zijn tegen crises, hebben een gelijkmatiger consumptie patroon en hoeven minder vaak hun eigendommen te verkopen Anderzijds: geen één op één relatie met emancipatie Men blijft vaak op subsistence niveau hangen, geen doorgroei Andere factoren doorslaggevend voor succes: productiviteit en innovatie (aanbodkant) en toegang tot markten (vraagkant)
11
Microkrediet is erg risicogevoelig en arbeidsintensief, rente is dus hoog Geen/lage rente: marktverstoring en kapitaalverdamping Waar bestaat rente uit: Kosten van aangetrokken geld Risico (kosten voor het aanhouden van voorziening voor verliesrisico) Transactiekosten (salaris kosten, huur en andere operationele kosten) Inflatie
12
Inzet voor inkomen doelgroep of voor inkomen organisatie Scheiding sociaal en economisch Ondernemerschap vereist Cultuur en kennis NGO maakt uitvoering kwetsbaar Context Zoek samenwerking!
13
Primaire doelstelling is sociaal politieke verandering Opereert via de markt Is financieel duurzaam Opereert in multi-actor omgeving, waardeketens Wordt geleid door een sociaal ondernemer Heeft een sociaal investeerder Legt verantwoording af over resultaten voorbij economisch rendement Heeft actieve betrokkenheid van burgers in alle fasen van het bedrijfsproces Houdt zich bezig met innovatie Lobby en advocacy
15
Financieel beheer is een vak Kredietsoorten geen garantie voor groei Gesubdisieerd krediet heeft groei financiele sector verstoord Stimuleren spaargroepen NGO is geen social business Context en samenwerking!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.