De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toerustingsdag CvB/ZAC & De Verre Naasten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toerustingsdag CvB/ZAC & De Verre Naasten"— Transcript van de presentatie:

1 Toerustingsdag CvB/ZAC & De Verre Naasten

2 Programma: Opening Film ‘Lucky Grace’
Presentatie over India door Jakolien Maes Lunch Presentatie ‘aanstekelijk communiceren’ door Elze Toornstra Aan de slag! CvB/ZAC en De Verre Naasten voor u Afsluiting

3 India: Hier wordt presentatie van Jakolien Maes over India ingevoegd.

4 Aanstekelijk communiceren en enthousiasmeren over Zending & Hulpverlening
Door Elze Toornstra

5 Waar hebben we het over? (1)
Werk van Zending & Hulpverlening: Hoe geven wij als christenen inhoud aan het grote gebod van naastenliefde in de wereld? Vroeger kerkplanting, nu: vooral ondersteuning van geplante kerken Zending & Hulpverlening taak lokale kerken, maar vaak regionaal/classicaal georganiseerd (bijv. CvB/ZAC) Commissie Z&H: stimuleren lokale betrokkenheid bij Z&H algemeen en project + fondsenwerving hiervoor De Verre Naasten coördineert, ondersteunt, voert uit en leidt op

6 Waar hebben we het over? (2)
Zending en hulpverlening: Kerken wereldwijd helpen met groeien, Gods liefde bekendmaken en armoede en onrecht bestrijden. Dat doen we in samenwerking met lokale kerken of christelijke organisaties door hun programma’s te steunen met kennis, mensen en financiële middelen.

7 Waar hebben we het over? (4)
Taak en functiebeschrijving commissie Z&H: Creëren betrokkenheid bij Z&H in het algemeen en voor het specifieke project waaraan de gemeente is verbonden Fondsenwerving voor Z&H in het algemeen en voor het specifieke project Door informatievoorziening en organiseren van activiteiten Contactpersoon voor ZI en De Verre Naasten naar gemeente Promotie werk De Verre Naasten

8 Aanstekelijk communiceren en enthousiasmeren over Z&H
Aanstekelijk communiceren = enthousiasmeren Wanneer word jij geraakt? Oefening: wanneer word jij geraakt? Laat de deelnemers opnoemen waardoor zij geraakt worden. Schrijf die kernwoorden op en gebruik deze later in de oefening.

9 Aanstekelijk communiceren en enthousiasmeren over Z&H
Deel je droom! Deel je droom: mensen geven aan mensen of dieren NIET aan organisaties. Creëer vervolgens betrokkenheid bij DIE droom “Fondsenwerving is als een brug die wordt geslagen tussen een gedeelde droom die mensen hebben en het realiseren van deze droom”

10 Betrokkenheid creëren in 5 stappen:
Waarom wil je vragen? Waar moet je rekening mee houden als je gaat vragen? Wat ga je vragen? Wie ga je vragen? Hoe ga je vragen

11 Liftpraatje… 1) Schrijf voor jezelf in 3 zinnen op waarom jouw buurman het werk van Z&H van onze kerk zou moeten steunen. Je krijgt hiervoor 2 minuten bedenktijd. 2) Schrijf voor jezelf in 3 zinnen op waarom jouw buurman het werk van Z&H in India zou moeten steunen. Je krijgt hiervoor 2 minuten bedenktijd. Oefening

12 1) Waarom wil je vragen? (1)
Niet: De visie van Stichting Melody Foundation is het bevorderen van normen, waarden, religieus besef en kennis van het evangelie van Jezus Christus. Plenty Food is een veganistische liefdadigheidsinstelling die wil voorzien in hulp aan mensen die lijden aan honger en ondervoeding, maar ook aan slachtoffers van droogte, vloed, oorlog of andere onvoorziene gebeurtenissen. De Voedselbank doet iets tegen armoede en verspilling.

13 1) Waarom wil je vragen? (2)
Wel: KFW Kankerbestrijding: Meer kans op genezing, minder kans op kanker en een betere kwaliteit van leven voor kankerpatiënten en hun naasten. KWF Kankerbestrijding is het grootste, enige en eerste particuliere gezondheidsfonds dat zich sinds zijn oprichting in 1949 richt op het totale veld van kankerbestrijding.  Stichting Wakker Dier is een bijzonder actieve campagneorganisatie. We zijn de grootste dierenbeschermingsorganisatie die zich exclusief richt op het afschaffen van de bio-industrie. We willen mensen wakker schudden, ze bewust maken van de vele misstanden in de bio-industrie. En ze vervolgens aanzetten tot actie.

14 1) Waarom wil je vragen? (3)
Check: Wat Wie en/of waar Hoe Wat maakt het dit werk uniek Wat is het resultaat Noodzaak Schrijf voor jezelf in 3 zinnen op waarom jouw buurman het werk van Z&H in India zou moeten steunen. Je krijgt hiervoor 2 minuten bedenktijd.

15 2) Waar moet je rekening mee houden als je gaat vragen?
Sterktes Zwaktes Kansen Bedreigingen Kijk hier of je met de deelnemers tot voorbeelden komen en schrijf deze op een flap over. Probeer daarbij ook gelijk een vertaalslag te maken: wat betekent dit voor de manier waarop wij betrokkenheid gaan creëren voor het werk van Z&H.

16 3) Wat ga je vragen? Opdracht commissie Z&H: stimuleren lokale betrokkenheid bij Z&H algemeen en project + fondsenwerving hiervoor Gebed Meeleven Meelezen Actie Financiële steun

17 4) Wie ga je vragen? (1) Kijk hier of je met de deelnemers tot voorbeelden komen en schrijf deze op een flap over. Probeer daarbij ook gelijk een vertaalslag te maken: wat betekent dit voor de manier waarop wij betrokkenheid gaan creëren voor het werk van Z&H.

18 4) Wie ga je vragen? (2) Gemeenteleden: Senioren
Leeftijdsgroep jaar Leeftijdsgroep jaar Jongeren / studenten Kinderen Bijbelstudiegroepen Catechisatie / vereniging Kinderclub

19 5) Hoe ga je betrokkenheid creëren? (1)
Duidelijke boodschap (liftpraatje) Kracht van herhaling Wees creatief Houd het laagdrempeling Maak het leuk

20 5) Hoe ga je betrokkenheid creëren? (2)

21 5) Hoe ga je betrokkenheid creëren? (3)
Inventariseer communicatiemiddelen Start communicatie (informeren) Organiseer een zendingsdag of –avond Organiseer een (voorlichtings)activiteit Nodig een voorlichter uit Deze punten hier even kort aanstippen en dan benoemen dat dit later terugkomt.

22 5) Hoe ga je betrokkenheid creëren? (4)
Je krijgt tien minuten in de kerk om aandacht te vragen voor het werk van Zending & Hulpverlening. Hoe zorg je ervoor dat jouw missie ook de missie van jouw gemeenteleden wordt? Vraag de deelnemers hiervoor in groepjes van drie te brainstormen. Laat uit elke groep iemand het idee presenteren. Presenteer vervolgens jouw eigen idee (verrassing onder de stoelen) “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”

23 Zo deden anderen dat: (1) –Enschede Zuid-

24 Zo deden anderen dat: (2) –Nieuw Leusen-

25 Zo deden anderen dat: (3)

26 Beschikbare ondersteuning (1):
Folder India Powerpoint India Nieuwsberichten voor in het kerkblad Nieuwsbrieven DVD’s (‘Topkiller malaria’ en ‘Lucky grace’) Fototentoonstelling en banners India Leskist India en lesmateriaal Voorlichter Gastdominee Bram Beute of Piet Houtman Preekschetsen over zending/diaconale zorg

27 Beschikbare ondersteuning (2):
Organisatie zendings(zon)dag of –middag Voorlichtingsbijeenkosten Workshops Lagerhuisdebat (case) Verkoopmaterialen Modeshow India Recepten Etc. We denken graag mee!

28 Beschikbare informatie:
DVN-Inside ( nieuwsbrief) DVN-Nieuws Naast/ Nieuwsbrieven / weblogs van uitgezondenen Rapportages over project Adressenboekje

29 Gebruik maken van ondersteuning?
Neem contact op met het DVN kantoor: Henriëtte Poortinga Voorlichting en zendingszondagen Elze Toornstra Activiteiten voor jongeren en kids Neem contact op met Janneke Oving: Voorlichter CvB/ZAC

30 Maak een plan: (1) Deel nu de handboeken uit en bespreek bijlage 3. Deze puntsgewijs toelichten, ook voorbeelden gebruiken.

31 Maak een plan: (2) Dit betreft bijlage 3 uit het handboek Z&H. Deze puntsgewijs toelichten, ook voorbeelden gebruiken.

32 Zelf aan de slag: Brainstormen Maak een begin aan je eigen plan


Download ppt "Toerustingsdag CvB/ZAC & De Verre Naasten"

Verwante presentaties


Ads door Google