Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Informatieavond schooljaar 2019-2020
Cluster 6
2
Welkom Voorstellen Informatie cluster 6 Algemene informatie
Mogelijkheid om in de klas te kijken
3
De meester en juffen uit groep 6
Even voorstellen: [zoek de valse stelling…] De meester en juffen uit groep 6
4
Rob 6A fulltime, 1x in de 2 weken BAPO
Inmiddels heb ik 59 jaar scholing achter de rug. Ik heb een grote interesse in geschiedenis, aardrijkskunde en natuur. Sociaal gedrag in een groep is voor mij het belangrijkste. Ik speelde in een speelfilm met Robert Redford en Antony Hopkins. Ik woon bijna naast de school. Rob 6A fulltime, 1x in de 2 weken BAPO
5
Sylvia 6b Ik heb zelf ook op De Torenuil gezeten.
Een spelletje tussendoor of even voorlezen vind ik fijn. Ik drink graag koffie. IJsselstein is mijn woonplaats. Zelf heb ik geen huisdier, maar wel in de klas. Sylvia 6b
6
En verder… Henny Bapo-dagen Rob Alma Op woensdag in 6B Emma
Stagiaire 6B
7
En dan hebben we ook nog…:
Tess 5b Gerry IB-er Marishka Gym op dinsdag Anneke en Ilse 5a
8
De klassenouders 6A: Diana en Liesbeth 6B: Iriz en Esther
9
Algemeen Wij willen graag om uur kunnen starten, er is daarom geen tijd voor gesprekken voor schooltijd. Indien het werk niet af is, kan het voorkomen dat een leerling dit na schooltijd moet afmaken. Na 14:15 uur wordt er gebeld.
10
Continurooster Op de Torenuil eten alle kinderen hun lunch op school. Wij stimuleren de kinderen gezonde keuzes te maken. Wij vragen u om uw kind naast zijn of haar brood niet meer dan 1 snoepje en geen koolzuurhoudende frisdranken (cola etc.) mee te geven. Fruit en groenten zijn ook om 12 uur natuurlijk een prima aanvulling.
11
Snappet Voor de verwerking van de vakken spelling, taal en rekenen maken wij gebruik van de tablet. Bij deze vakken wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van een schriftje. Wij zijn alert op de zithouding van kinderen en zorgen ervoor dat kinderen niet te lang in dezelfde houding/achter de tablet zitten.
12
Werken aan doelen i.p.v. een methode
Rekenen Werken aan doelen i.p.v. een methode Bij rekenen leren de kinderen dit jaar: Rekenen met tallen Deeltafels met rest Oppervlakte en omtrek Schaalnotatie Breuken Grote vermenigvuldigingen Coördinaten Kolomsgewijs optellen en aftrekken
13
Tip Kinderen met een digitaal horloge weten sneller hoe het werkt met de digitale tijden!
14
Taal actief De nieuwe taalmethode – vakinhoudelijk
Zelfstandig naamwoorden, bijvoeglijk naamwoorden, lidwoorden Persoonsvorm en onderwerp Tegenwoordige tijd/verleden tijd Enkelvoud/meervoud Afkortingen
15
Lezen Een kwartier per dag hardop lezen verbetert het leesniveau.
Wissel de manier van lezen af. Vragen stellen over de tekst bevordert het begrijpend lezen. Positieve feedback en succeservaring zijn heel belangrijk!
16
Het maakt niet uit wat uw kind leest, maar dat hij/zij leest
Tip Het maakt niet uit wat uw kind leest, maar dat hij/zij leest
17
Sociale vaardigheden Wij besteden op school veel aandacht aan sociale omgangsvormen: Wij gaan voor groen: omgangsprotocol Maandslogans + poster kids tegen zinloos geweld Dit schooljaar komt er een nieuwe methode Klasbouwers Taakspel Inspelen op groepsdynamiek
18
TOM-onderwijs in cluster 5/6
De vakken zijn verdeeld onder de leerkrachten. Iedere leerkracht heeft zijn specialiteit. Bij culturele vorming tekenen kinderen in op techniek en materialen, eens in de zes weken doet cluster 4 mee met CV. Het TOM-onderwijs vindt op alle middagen plaats.
19
Wereldoriëntatie
20
Aardrijkskunde Topo-toetsen zijn nieuw dit schooljaar.
Thuis oefenen kan ook via de computer. De toetsen worden op papier gemaakt!
21
presentatie informatieavond per groep 2012
Engels Dit jaar starten wij vanaf groep 1/2 met Engels onderwijs. Wij gebruiken de methode Join In Doel is om vertrouwd te raken met de Engelse taal Opbouw in verwachtingen van leerlingen (van luisteren naar spreken) Activerende werkvormen Doeltaal is voertaal (leerkracht spreekt voornamelijk Engels) Meer informatie in de eerstvolgende schoolkrant presentatie informatieavond per groep 2012
22
Begrijpend lezen
23
Gym Wanneer? Dinsdag bij juf Marishka
Donderdag bij Juf Sylvia en meester Rob Douchen is gewenst. Als kinderen deodorant gebruiken dan graag een roller. Meiden met lang haar, graag het haar in een staart tijdens de gym.
24
Gymkleding is op school verplicht
Gymkleding is op school verplicht. Dit houdt in dat uw kind altijd zijn gymschoenen en gymkleding (rokje/korte broek t-shirt/hemdje) bij zich moet hebben.
25
Huiswerk Groep 6 is een pittig jaar. Hiermee kunt u uw kind thuis helpen: Spreekbeurt voorbereiden Toetsen wereldoriëntatie leren Rekenen: tafels oefenen en oefenen met klokkijken (digitaal en analoog) Een kwartiertje lezen per dag
26
Tip Een agenda is handig voor het opschrijven van het huiswerk. Deze hebben alle kinderen gekregen. We oefenen op school met het gebruik hiervan.
27
Website www.detorenuil.nl
Op de website kunt u o.a. de Oehoe, schoolkrant en verlofformulieren vinden. We gaan na de herfstvakantie over op de APP.
28
Social Media Wat verwachten wij van u:
Als u uw kind gebruik laat maken van sociale media d.m.v. bijvoorbeeld een smartphone met internet, verwachten wij ook dat u uw kind hierin begeleidt. Kijk af en toe mee met uw kind, ga het gesprek met elkaar aan.
29
Zichtbaar Leren Middels Zichtbaar Leren proberen wij kinderen nog meer te betrekken bij hun eigen leerproces. Zij leren doelen te stellen en inzicht te krijgen hoe zij deze doelen kunnen behalen. In de klassen kunt u zien hoe dit in de praktijk wordt toegepast. (succescriteria, leerkuil, portfolio)
30
presentatie informatieavond per groep 2012
31
Jaarplan Invoeren van nieuwe methode sociaal emotionele ontwikkeling
Invoeren nieuwe aanpak begrijpend lezen (Close reading) Invoeren Join In, nieuwe methode Engels (vanaf groep 1/2) Oriënteren op vernieuwing methodes WO en verkeer Zichtbaar leren blijven verdiepen en borgen ICT: de vernieuwingen binnen Snappet blijven volgen en doorvoeren
32
Rapporten De rapportcyclus ziet er als volgt uit: Rond oktober / november: OK-gesprekken Februari: rapport 1 inclusief CITO-resultaten Juli: rapport 2 inclusief CITO-resultaten
33
OK-gesprekken Doel: ouders en kinderen meer betrekken bij het leerproces van het kind De dag van het gesprek kan u zelf inplannen. Het OK-formulier moet digitaal worden ingevuld en gaarne ook weer digitaal minstens een week van tevoren worden terug gestuurd. Deze dient als leidraad voor het gesprek.
34
Tot slot Wij horen graag uw suggesties om deze avond te verbeteren: - Welke informatie mist u? - Welke informatie is overbodig? Deze PPT kunt u terug vinden op de klassenpagina. Voorstellen klassenouders. Dank voor uw aandacht!
35
Mogelijkheid om in de klas te kijken
Heeft u nog een vraag? Stel ze aan de leerkracht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.