Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
vzw Mechelen MeeMaken
2
Even voorstellen …
3
Aanleiding: 1. Teloorgang van de traditionele handelscomités:
↓ Aantal leden Gebrek aan opvolging Weinig innovatie/geen strategie of visie 2. Moeizame samenwerking tussen Stad & comités vb. Geen input/inbreng bij de organisatie van evenementen 3. Versnippering: nood aan een overkoepelende samenwerking tussen handel en horeca vb. Marketing & communicatie 4. Kritiek op keuzes en acties van de stad vb. Inzet van bepaalde marketing instrumenten Blijven op inzetten op kwaliteit en werving, bewustmaking. (herdruk flyers, nieuwjaarsreceptie)
4
EFRO- & Hermésproject 992: ‘De stad meemaken’
mei 2016 – oktober 2018 Doelstellingen 1. Verantwoordelijkheid en eigenaarschap leggen bij de ondernemers 2. Verbeteren van de informatiedoorstroom & samenwerkingsverbanden 3. Het creëren van 1 sterk merk ‘Mechelen’ 4. Kennisdeling
5
Voorbereiding: 1. Participatie met de ondernemers:
HAR: handelsadviesraad Werkgroep Mechelen MeeMaken 2. Interne Stuurgroep: Economie, Marcom, Juridische zaken, Beleid & externe begeleiding Oprichting vzw Mechelen MeeMaken, januari 2017
6
Structuur & werking Zelfstandige vzw met Raad Van Bestuur:
- 11 ondernemers ( voorzitter, ondervoorzitter, penningsmeester + verdeling per sector en straat) - 1 stem vanuit de Stad (schepen van Economie) - Adviserende rol voor de centrummanager & diensthoofd MARCOM Algemene vergadering Dagelijks bestuur
7
Structuur & Werking 4. Werkgroepen: - Evenementen 5. Coördinator
- Marketing & communicatie 5. Coördinator - collega Dienst Economie - Dagelijkse werking en ondersteuning van de vzw 6. Externe medewerkers - Eventbureau Julita - Online agency Madzuli
8
Financiering: Inkomsten uit: Toelage vanuit de stad
- 50% opbrengsten vanuit de promotaks - 50% subsidie vanuit de stad Externe inkomsten: - Standgeld & inschrijvingsgeld (verwaarloosbaar) - Ontwikkeling ‘De Lus’ Opgelegd binnen het handelsconvenant Sponsoring Pogingen maar nog geen resultaten
9
Financiering Promotaks:
Handel, horeca en diensten met een publiek toegankelijke ruimte in de binnenstad/stadscentrum + stationsomgeving met een onderscheid volgens: Kernwinkelgebied & Basisgebied Kernwinkelgebied overeenstemmend met commercieel strategisch plan & bouwverordening Oppervlakte van de publiek toegankelijke ruimte Overeenstemmend met de belasting op bedrijfsruimte
10
Financiering Promotaks: € 100,00 € 200,00 € 400,00 € 300,00 € 600,00
Basisgebied Kernwinkelgebied Labels Aantal winkels labels Aantal Winkels 0 – 150 m² € 100,00 132 € 200,00 375 151 – 600 m² 49 € 400,00 69 600 m² - … € 300,00 7 € 600,00 22 Eindtotaal 188 466
11
Samenwerking & Verhouding t.o.v. andere stedelijke initiatieven
MMM is een onderdeel van de stadsmarketing Logo is een submerk 1. Takentabel Verhouding tussen vzw & de stad en de verantwoordelijkheden uitgewerkt tot op taakniveau 2. Aanwezigheid MMM bij vaste overlegmomenten Werkgroep Beleving & Bezoeker RVB van mmMechelen Feest
12
Samenwerking & Verhouding t.o.v. andere stedelijke initiatieven
MMM is een onderdeel van de stadsmarketing 3. Gemeenschappelijke acties met stedelijke initiatieven mmMechelen Feest: animatie & organisatie van evenementen dienst Toerisme: promovideo’s, stadsplan dienst Economie: project Hoogstraat Natuurlijk! 4. Communicatiekanaal voor andere stedelijke initiatieven (duurzaamheid, mobiliteit, Mechelen Kindertad, …) Nieuwsbrief MMM
13
Enkele realisaties: evenementen & acties
14
Enkele realisaties: communicatie & kennisdeling
15
Toekomstige uitdagingen
Groter draagvlak van actieve ondernemers binnen de vzw: Verjongen Vernieuwen Mentaliteitswijziging: voor de stad i.p.v. voor eigen deur Mentaliteitswijziging tegenover de stad Post EFRO: sterke verbondenheid met de stad behouden: vb.: coördinator blijft collega van de dienst economie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.