Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeo de Meyer Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Oisterwijk trilt al 1 jaar Stand van zaken
2
Hinder aan het spoor Voor oktober 2017
Wonen aan het spoor vereist dat de bewoners een bepaald soort hinder accepteren. Je hoort de treinen en het uitzicht is vaak ook minder. Aan een bepaalde hoeveelheid geluid wen je
3
Aanpassingen aan het spoor
Oktober 2017 Plaatsing tunnel 3e spoor met wissels verdwijnen Betonnen bielzen In oktober 2017 hebben er zich aanpassingen plaatsgevonden. Plaatsing tunnel, 3e spoor met wissels verdwijnt en er komen betonnen bielzen. Je mag verwachten dat er over deze aanpassingen goed is nagedacht. Bewoners denken dat de treinen harder zijn gaan rijden.
4
Van hinder naar overlast
Voelbare trillingen Veroorzaken de voelbare trillingen schade aan de woning? Meer geluid Waardoor produceren de treinen meer geluid? Is de overlast een Oisterwijks probleem?
5
Overlast op de Brabantroute
Dorpen langs de Brabantroute ervaren dezelfde overlast. Contact gezocht met Rijen en Dorst omdat: Erkenning krijgen van elkaar Informatie delen Met Rijen en Dorst is contact gezocht.
6
Erkenning door Prorail
Prorail voelt zich niet verantwoordelijk voor de overlast omdat ze: Verend afhouden Geen erkenning voor materiele en immateriële schade Geen openheid Een CEO hebben die wil scoren + geen zichtbare erkenning voor de overlast door prorail 1 verend afhouden door gebruik te maken van professionele communicatie medewerkers ( betaald met ons belasting geld) 2 geen erkenning voor de materiele en immateriele schade door gebruik te maken van juristen (betaald met ons belasting geld) 3 geen openheid over acties die door prorail worden ondernomen. 4 CEO, die wil scoren op meer meer meer treinen die nog harder harder en harder rijden en de overlast van bewoners naast het spoor negeert. CEO, die de veranrwoordelijkheid van trillingsoverlast legt bij gemeente en de bewoners naast het spoor.
7
Landelijke problematiek
Trillingsproblematiek is landelijk. Langs de beperkt gebruikte Betuweroute Aftakking Betuweroute naar het zuiden. Tricht en Den Bosch Aftakking Betuweroute naar het noorden RONA hoe bewijzen bewoners in nederland trillingsoverlast (volkskrant artikel) Vooral langs de betuweroute is overlast van het goederenvervoer. Contact met dorpen langs de betuwe route, noordelijke lijn, afslag. Er is nog geen enkele schade door trillingen door treinen erkend door prorail. Denkt men bij prorail dat de bewoners liegen over de overlast die zij ervaren? Waarom dan het schadeprotocol blijven hanteren? Heeft iemand ooit uitgerekend wat dit onzinnig protocol kost
8
Landelijke politiek Bereiken we door:
Aandacht door berichtgeving in de media. Welke acties kunnen we nog gaan ondernemen? Formele route naar de landelijke politiek, via de provincie en gemeente. Media: oisterwijk nieuws BD monitor Wethouder Dankers is actief aan het lobbyen
9
Realistische oplossingen
Damwanden aan het spoor, Spoorrail trillingsproof maken Ander materieel, minder zwaar, modern (geen ijzer op ijzer) Snelheid verminderen Om terug te keren naar de situatie van voor oktober 2017 is het noodzakelijk om landelijk in actie te komen zodat we gehoord worden door de landelijke politiek en er een wetgeving komt voor de trillingsproblematiek. Daarvoor moet u prorail aansprakelijk stellen voor de schade die veroorzaakt wordt door de treinen Demping van het spoor.
10
Toekomst Wat verwacht Oisterwijk trilt van de presentatie van het onderzoek op 10 december? Prorail erkent NS Ministerie Mogelijke oplossingen
11
Met elkaar in gesprek Duidelijk is dat de overlast per 500 meter anders omschreven wordt door lotgenoten. Op wat voor gebied ervaart u de meeste overlast in uw straat/buurt? Wat moet er volgens u op korte termijn gebeuren? Evaluatie: Ga naar en vul de volgende code in
12
Korte pauze Kleur op de plattegrond van Oisterwijk uw woning in.
13
Schade melden! Stap 1: Stap 2: Prorail aansprakelijk stellen voor de schade. Stap 3: Invulformulier 1 Stap 4: Invulformulier 2 volgens de richtlijnen volgens TNO protocol. Stap 5: Trillingsmetingen aan huis door een “onafhankelijk” bureau Stap 6: Conclusie. Prorail vindt dat onze huizen bouwtechnisch niet in orde zijn.
14
Wij zitten niet stil! In afwachting van de onderzoeksresultaten van Movares zijn diverse acties gaande. Daarnaast wordt gezocht naar oplossingen die de trillingsoverlast tegen kunnen gaan en is er contact met bedrijven op dit gebied.
15
Einde Dank jullie wel voor de aanwezigheid
Tot 10 december bij de presentatie van het onderzoek door Movares in opdracht van Prorail
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.