De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Auteur: Werner De Wael – finaal document – 18/02/2013

Verwante presentaties


Presentatie over: "Auteur: Werner De Wael – finaal document – 18/02/2013"— Transcript van de presentatie:

1 Auteur: Werner De Wael – finaal document – 18/02/2013

2 GEZONDHEID IS… We starten de presentatie van het format gezonde gemeente met een klein stukje theorie / context.

3 GEZONDHEID IS… Als we aan gezondheid denken, denken we aan:
- ziekenhuizen - dokters - veel geld (RSZ) - iets wat we elkaar wensen ‘Op uw gezondheid!’ - iets moeilijk (heel veel tegenstrijdige berichtgeving) - ….

4 … zo veel meer dan niet ziek zijn.
GEZONDHEID IS… … zo veel meer dan niet ziek zijn. Definitie van gezondheid: - Een toestand van volledig fysiek, psychisch en sociaal welbevinden - Een toestand waarin mensen in staat zijn om hun realistisch gekozen en biologische mogelijkheden te realiseren

5 GEZONDHEID IS… Het gezondheidsmodel van Lalonde (Canadees minister van volksgezondheid Gezondheid wordt bepaald door verschillende clusters van determinanten: - omgeving: - leefstijl: - organisatie van de gezondheidszorg: - Erfelijke factoren: Het is een eenvoudig lineair verhaal  veel zaken werken op elkaar in. Als stad of gemeente heb je op heel veel van die determinanten rechtstreeks of onrechtstreeks impact. Bv. een gezonde woonomgeving met speelerven. Het milieuvergunningenbeleid, de keuze voor performante fietspaden, het eigen personeelsbeleid in de gemeente,  kunst is deze verschillende determinanten met elkaar te verbinden door op elkaar af te stemmen = regierol vd gemeente

6 INTEGRAAL & LANGE TERMIJN
Het Lalonde model toont aan dat werken aan een betere gezondheid per definitie een integraal verhaal van lange adem/termijn is. Die twee aspecten (integraliteit en lange termijn) zijn ook twee uitgangsprincipes van het BBC verhaal (en planlastvermindering)waarmee gemeenten sowieso aan de slag moeten. Het zou dus goed zijn om gezondheid in dit ganse BBC verhaal een plaats te geven en als gemeente hier een actieve rol in te spelen (Misschien kan je hier nog even

7 Wat kan ik nu als gemeente doen? En kan ik dat als gemeente aan? JA
- meest burgernabije niveau (subsidiariteit)  kent de maatschappelijke uitdagingen (vergrijzing, vergroening, verkleuring…-op het veld het best - nieuwe bestuursploeg = nieuwe wind - onderschat de eigen kennis en het potentieel niet (zowel van ambtenaren, lokale professionals en middenveld)  mobiliseer  je staat er niet alleen voor. Plus, je krijgt op vraag deskundig advies en ondersteuning van het Logo Daarvoor is het format Gezonde Gemeente ontwikkeld

8 Om dit momentum aan te grijpen ontwikkelden wij het format Gezonde Gemeente
Geïnspireerd op 6 succesvolle pilootgemeenten Een materiaalkoffer & communicatie icoon respect voor lokale autonomie Creëren van een lokaal en bovenlokaal netwerk Verhogen van de competentie draagkracht en draagvlak behoeftegestuurd

9 Samen gaan we een traject op lange termijn
Samen gaan we een traject op lange termijn. We starten vandaag en komen aan in ??? Expliciteren via charter Formaliseren via samenwerkingsovereenkomst Werkwijze = stappenplan (expliciteren beleidsintenties – formaliseren – installatie gemeentelijke stuurgroep – omgevingsanalyse (intern & extern) – omslag beleidsintenties en resultaten omgevingsanalyse naar beleidsdefiniëring – actie – tussentijdse evaluatie – actie …) (zie stappenplan voor meer details)

10 Wat zit er nu al allemaal in die materiaalkoffer
- thematische fiches over gezondheid in het meerjarenplan - een website - gepersonaliseerd promotiemateriaal (foto nog aan te passen) - georganiseerde intervisies - een groeimeter

11 Capaciteit & bestuurskracht Communicatie De gemeente als voorbeeld
Langetermijnvisie Burgerparticipatie Capaciteit & bestuurskracht Communicatie De gemeente als voorbeeld Intersectorale samenwerking & netwerking Een mix van acties Groeimeter als houvast, ijkpunt en baken  intern evaluatie-instrument 7 componenten 5 stappen Kan gebruikt worden bij de opmaak van de samenwerkingsovereenkomst voor bepalen doelstelling Matrix als foto / momentopname

12 Gezondheidspromotie moet fijn zijn
Gezondheidspromotie moet fijn zijn. Zoals een kind dat ervan houdt om in de plassen te springen. Weg van het gemoraliseer. Het moet een fijn traject / project zijn voor alle betrokkenen (gemeente, ocmw, middenveld, bevolking, Logo…). Keuzevergrotend (keuzevrijheid / -vaardigheden ipv keuzebeperking Lokale acties met ‘nen hoek af’ moeten kunnen indien voldoende onderbouwd (met hulp van het Logo)

13 @GezondeGemeente


Download ppt "Auteur: Werner De Wael – finaal document – 18/02/2013"

Verwante presentaties


Ads door Google