De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Brede werksessie Binnenstad Sneek 24 januari 2017 Bewoners, ondernemers, vastgoedeigenaren, makelaars, gemeente SWF Nienke van Gerwen & Susanne de Geus.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Brede werksessie Binnenstad Sneek 24 januari 2017 Bewoners, ondernemers, vastgoedeigenaren, makelaars, gemeente SWF Nienke van Gerwen & Susanne de Geus."— Transcript van de presentatie:

1 Brede werksessie Binnenstad Sneek 24 januari 2017 Bewoners, ondernemers, vastgoedeigenaren, makelaars, gemeente SWF Nienke van Gerwen & Susanne de Geus

2 Agenda Opening Opgehaald tot nu: Ambities, knelpunten, opgaven en kansen Binnenstad als woon- en leefgebied Binnenstad als onderneem- en winkelgebied Binnenstad als recreatie- en verblijfgebied Werkgroepen Terugkoppeling en vervolg

3 Plan van aanpak Fase 1 Inventarisatie en voorbereiding
Fase 1a t/m c Fase 2b Fase 2a Fase 1 Inventarisatie en voorbereiding Ambtelijke sessie Bestuurlijke sessie Bijeenkomsten bewoners Bijeenkomst ondernemers Enquête Brede werksessie Tussentijdse terugkoppeling Raad Concept Uitgangspuntennotitie Doorspreken concept Afronding Uitgangspuntennotitie Presentatie Raad Gaat om het op gang brengen van het proces. Het Omgevingsplan is ‘slechts’ een instrument om het proces en de doelen te faciliteren/mogelijk te maken. Nu geldt er een Beheersverordening voor de Binnenstad. Met Omgevingsplan sorteert de gemeente voor op de Omgevingswet. Voordeel is een integraler plan. Omgevingsplan is pilot. Daarnaast is de gemeente Sneek met Binnenstadtraject pilot voor Democratic Challenge. Komt o.a. tot uitdrukking in breed samengesteld panel en structureel op te richten organisatie

4 Starten niet bij 0! EN: Bewoners aan de slag!
Dit is vooral ook van belang voor participatietraject en reeds in verleden gewekte verwachtingen en misschien ook irritaties? Goed om in ieder geval aan te sluiten op een proces wat al opgestart is. Destijds (2010) ook interactieve sessies plaatsgevonden met een werkgroep, waaraan partijen als VSZ (Vereniging van Sneeker Zakenlieden), horeca, werkgroep vastgoed, Stichting Oud Sneek Sint Antoniusplein er niet bij. EN: Bewoners aan de slag!

5 Positie Binnenstad Sneek in notendop
Het gaat relatief goed! Positie Binnenstad Sneek in notendop

6 Sneek in Cijfers A B C D E G F
Binnenstad Lichte bevolkingsgroei Bevolking is met 95 personen toegenomen. B Jonge Binnenstad, relatief weinig ouderen Binnenstad Sneek Benchmark % % C Eenpersoonshuishoudens De binnenstad kent relatief veel 1-persoonshuishoudens. D Binnenstad: Veel meergezinswoningen In totaal telt de binnenstad 702 woningen (Benchmark 2.827). Sneek in Cijfers 26% 37% Sneek Benchmark 74% 63% E Prognose gemeente: bevolkingsafname Na 2020 zal de bevolking licht afnemen G Binnenstad: Aantal bedrijfsvestigingen Relatief veel in handel en horeca 8 benchmarksteden: Kampen Meppel Gorinchem Doetinchem Weert Goes Zutphen Bergen op Zoom Huurwoningen particulier of woningcorporatie? F Binnenstad: Veel huurwoningen 31% 46% KOOP KOOP Sneek Benchmark HUUR HUUR 68% 54%

7 A Lichte bevolkingsgroei In 2016 is de bevolking met 95 personen toegenomen. B Jonge Binnenstad De binnenstad kent relatief veel jarige. A Detailhandelsaanbod Binnenstad (wvo) % B Detailhandelsaanbod Binnenstad (aantal) Dagelijkse artikelen beperkt, door ruim supermarkt aanbod buiten het centrum Kernwinkelgebied in T-structuur: Oosterdijk, Wijdeburgstraat, Kruizebroederstraat, Nauwe Burgstraat, Grootzand Horeca rondom Waagplein/Markstraat Singel en Kleinzand meer gemengd gebied C Leisureaanbod Binnenstad (aantal) Dagelijks Niet-Dagelijks Horeca Cultuur Leisure Verhuur Ambacht

8 A Ontwikkeling aanbod Binnenstad (wvo) B Ontwikkeling aanbod Binnenstad (aantal) Aanbod totaal m² en 217 panden, ca. niveau 2004, daling vanaf 2007. Wel schaalvergroting zichtbaar C Ontwikkeling aanbod Binnenstad (aantal) Supermarkten Detailhandel >800 m2 wvo

9 A B A B C 35 panden leeg, omvang 4700 m².
Lichte bevolkingsgroei In 2016 is de bevolking met 95 personen toegenomen. B Jonge Binnenstad De binnenstad kent relatief veel jarige. A Leegstandspercentage In totaal staan er in de binnenstad 35 panden (4.700 m²) leeg % B Leegstandstypen Binnenstad Sneek Benchmark Aanvang/Frictie Langdurig Structureel 35 panden leeg, omvang 4700 m². Toename m.n. in metrage, echter zelfde als 2004! Dit jaar hebben zich al 22 nieuwe ondernemers gevestigd in de binnenstad van Sneek. C

10 Enqueteresultaten Welke ambities moet de nieuwe binnenstadsvisie uitdragen? Wat is daarvoor nodig: wat loopt (goed) en wat nog (helemaal) niet? Naar een gebiedsindeling N = 209

11 Enqueteresultaten Welke ambities moet de nieuwe binnenstadsvisie uitdragen? Wat is daarvoor nodig: wat loopt (goed) en wat nog (helemaal) niet? Naar een gebiedsindeling Belangrijkste bezoekreden: shoppen (35%) dan werk (18%) en boodschappen (15%)

12 Enqueteresultaten Welke ambities moet de nieuwe binnenstadsvisie uitdragen? Wat is daarvoor nodig: wat loopt (goed) en wat nog (helemaal) niet? Naar een gebiedsindeling Waarom kiest u ervoor om juist de binnenstad van Sneek te bezoeken? Meest genoemde antwoorden absoluut (meerdere antwoorden mogelijk)

13 Enqueteresultaten Welke ambities moet de nieuwe binnenstadsvisie uitdragen? Wat is daarvoor nodig: wat loopt (goed) en wat nog (helemaal) niet? Naar een gebiedsindeling Waarom kiest u ervoor om juist de binnenstad van Sneek NIET te bezoeken? Meest genoemde antwoorden absoluut (meerdere antwoorden mogelijk) In de open antwoorden wordt ook de verkeersrouting aangehaald

14 Enqueteresultaten Rapportcijfers
Welke ambities moet de nieuwe binnenstadsvisie uitdragen? Wat is daarvoor nodig: wat loopt (goed) en wat nog (helemaal) niet? Naar een gebiedsindeling Rapportcijfers Sfeer/gezelligheid, veiligheid en evenementen worden hoog beoordeeld Weekmarkt blijft sterk achter

15 Enqueteresultaten Winkels / voorzieningen die gemist worden
Bekende modeketens: H&M veel genoemd, warenhuis Electronicazaak Supermarkt Winkels in het kwalitatief hogere segment / unieke zaken Kinderkleding Restaurants met een hoger kwaliteitsniveau Welke ambities moet de nieuwe binnenstadsvisie uitdragen? Wat is daarvoor nodig: wat loopt (goed) en wat nog (helemaal) niet? Naar een gebiedsindeling

16 Enqueteresultaten Hoge prioriteit voor Tegengaan winkelleegstand (88%)
Versterken beleving historische omgeving (63%) Versterken beleving water (53%) Verbeteren fietsparkeervoorzieningen (50%) Verbeteren promotie (47%) Onderhoud openbare ruimte (45%) Stimuleren toerisme (46%) Flexibelere regels voor nieuwe ontwikkelingen (43%) Verbeteren parkeermogelijkheden voor auto (40%) Welke ambities moet de nieuwe binnenstadsvisie uitdragen? Wat is daarvoor nodig: wat loopt (goed) en wat nog (helemaal) niet? Naar een gebiedsindeling

17 Integraal! -> De binnenstad als …
Woon- & leefgebied Onderneem- & werkgebied Verpoos- & recreatiegebied wonen detailhandel horeca cultuur werken maatschappelijk groen/water parkeren/verkeer Welke ambities moet de nieuwe binnenstadsvisie uitdragen? Wat is daarvoor nodig: wat loopt (goed) en wat nog (helemaal) niet? Naar een gebiedsindeling

18 Resultaten sessies: Gebruik
Afnemende dienstverlening? Moderniseer huidig kerngebied Sterke horeca Geen grote boten Gebruik kracht water Vraag naar wonen met kwaliteit Aanloopstraten/winkelrondje? Kernwinkelgebied Misschien nog toevoegen: Parkeren wordt knelpunt Te weinig overnachtingsmogelijkheden Cultuurthema? Hotel? Functiemix uitbouwen

19 Resultaten sessies: Beleving ….

20 Gebeurt al veel goeds! Binnenstadsmanagement Overlegstructuur
Relatief veel vrijwilligers en actieve ondernemers (VSZ) Acquisitie door wekenlijks aanschrijven franchiseholders Bestrijding negatieve effecten leegstand Monitoring bezoekers Evenementenkalender Culturele hoofdstad 2018 Nieuwe website in de maak Gewerkt aan nieuw parkeerfonds Aanplant bomen Bordjes vaarhoogte

21 Binnenstad als woon- en leefgebied
Ambities / opgaven: Beschermd stadsgezicht: aantrekkelijk wonen! Kansen voor meer bewoning binnenstad: levendig, vitaal, veilig buiten kernwinkelgebied en in aanloopstraten op verdieping in kernwinkelgebied Wonen niet leidend: accent retail, horeca en cultuur Aandachtspunt: milieu-aspecten, veiligheid, overlast Parkeermogelijkheden auto en fiets Spanning kwaliteit woonmilieu <-> evenementen, handhaving, laden & lossen Vraag-/aandachtspunten Versterken woonfunctie! Waar, Wie, Wat en HOE? Aanbod dagelijks/supermarkten een issue? Kaartje staat erbij ivm telkens terugkerende vraag of er specifieke gebiedsaccenten zijn

22 Binnenstad als onderneem- & werkgebied
Ambities / opgaven: Regionaal centrum voor zuidwesten van Fryslân! Kernwinkelgebied handhaven, profilering deelgebieden, (winkel)rondje Dynamiek detailhandel waar mogelijk faciliteren Schaalvergroting en diversiteit: binnenstad als totaalbeleving! Supermarkten belangrijk in de schil: versterking en poort Horeca belangrijke werkgever: bloeit & groeit! Meer aandacht voor binnenstad als werkgebied Vraag-/aandachtspunten: Op zoek naar de ziel van de binnenstad! Wat en hoe in etalage zetten? Gebiedsaccenten? Aanloopstraten & uiteinden kernwinkelgebied? Versterken (verblijfs)toerisme en zakelijke dienstverlening? Toekomstgerichte aanpak parkeervraagstuk (auto en fiets) Aanbod dagelijks/supermarkten een issue? Recreatie en toerisme verbreden, meer overnachtingsmogelijkheden Hierna sheet verdieping vanuit detailhandelsstructuurvisie sudwest-fryslan!!!

23 Binnenstad als verpoos- & recreatiegebied
Ambities / opgaven Recreatief winkelgebied, funshoppen, cultuur, leisure: een totaalbeleving! Identiteit sterker uitdragen on- en offline Versterk en benut historische, blauwe en groene kwaliteiten! Versterken leisure, recreatie en toerisme: diverser Versterken routing en aanhaking omgeving Aandacht voor verrommeling en achterstallig onderhoud Uniformiteit en kwaliteit informatievoorziening / bewegwijzering / routing Uniformiteit en kwaliteit reclame, uitstallingen, terrassen, luifels, etc Vraag- /aandachtspunten Wat heeft prioriteit? WIE doet WAT? Aantrekkelijk aanbod van wat?

24 Gebiedsopgaven kwg kwg kwg kwg achterkanten aanloop aanloop Functies?
Inrichting kwg kwaliteit ? Rondje! kwg aanloop 1 A = A1 symbooltje erin Weg barriere!!!

25 Samenwerking!

26 Uitwerkingsopgaven werkgroepen
Kracht en identiteit (ziel) binnenstad Sneek Gebiedstypen en accenten in ontwikkelingsmogelijkheden Waar winkelfunctie concentreren? Versterken wonen in binnenstad: wat, waar, hoe en wie? Andere accenten deelgebieden, te versterken functies Maatregelen en prioriteiten versterken ruimtelijke kwaliteit en leesbaarheid Meer gebruik maken van water, groen en historie: wat, waar, hoe en wie? Naar een realistisch programma en een structureel proces

27 Naar een structureel proces en agenda Binnenstad
Wie? EN….

28 ….naar een Omgevingsplan Binnenstad
Pilot in kader van Omgevingswet Nu beheersverordening Binnenstad Ook vervanger verordeningen (zoals APV) Doel: integraal & gebiedsgericht Eerste wensen vanuit sessies: Niet strak sturen op functies, sturen op effecten: voorwaarde dynamiek! Blokzijderegeling afschaffen? Samenvoegen panden flexibeler ? (monument, parcellering, karakter) Waar loopt u tegen aan? Wat werkt belemmerend? & Waar juist strenger op sturen?

29 Vervolg: Concept Uitgangspuntennotitie
Bespreken B&W en raad(scommissie) Parallel proces: Agenda en Actieprogramma Binnenstad met organisatie Omgevingsplan

30 Dankuwel!

31 Uitwerking werksessies
Kracht en identiteit (ziel) binnenstad Sneek Waarom komen bewoners, bezoekers, bedrijven (nieuwvestigers) naar Sneek? Ik ga naar de binnenstad van Sneek omdat……. onderscheidende profiel? Aansluitend bij de identiteit: wat heb je en wat vergroten / promoten? Het geheim onthult………. Wat mis je en moet je dus ontwikkelen? Actieplan: wat, wie, financien, tijdspad? Specifiek: welke bijdrage kan ik persoonlijk leveren?

32 Uitwerking werksessies
2. Gebiedstypen en accenten in ontwikkelingsmogelijkheden Teken kernwinkelgebied op de kaart Benoem sfeergebieden: verpozen, dagelijkse boodschappen, ketens, specialistisch, knus, … Welke bedrijven missen we waar? Wat zit verkeerd (kansrijke verplaatsingen?) Waar en hoe kan woonfunctie versterkt worden? Actieplan: wat, wie, financien, tijdpad. Specifiek: welke bijdrage kan ik persoonlijk leveren?

33 Uitwerking werksessies
Maatregelen en prioriteiten versterken ruimtelijke kwaliteit en leesbaarheid Hoe kan de uitstraling van het gebied verbeterd worden? Bebording, reclame-uitingen, uitstraling panden (welke panden?), routing, schoon – heel - veilig Ieder plakt 5 post-its bij hoogste prioriteit of tekent op kaart Plan van aanpak: wat, wie, financien, tijdpad. Specifiek: welke bijdrage kan ik persoonlijk leveren?

34 Uitwerking werksessies
4. Meer en beter gebruik water, groen en historie: wat, waar, hoe, wie? Per thema: hoe kunnen deze aspecten verbeterd worden? Ieder plakt 5 post-its bij hoogste prioriteit of tekent op kaart Wat kan morgen? Door wie? Wat zijn zaken van langere adem? Wat, wie, financien, tijdpad. Specifiek: welke bijdrage kan ik persoonlijk leveren?

35 Uitwerking werksessies
Naar een realistisch programma en een structureel proces Hoe kan de samenwerking worden verbeterd, gericht op meer resultaat? Aandachtspunten per stakeholder (goed/minder goed): ondernemers, gemeente, centrummanagement, vastgoed, marketing, bewoners, toerisme / recreatie Concreet voorbeeld succes en falen doorspreken Zijn er mogelijkheden om de financiele middelen te vergroten? Wat, wie, financien, tijdpad. Specifiek: welke bijdrage kan ik persoonlijk leveren?


Download ppt "Brede werksessie Binnenstad Sneek 24 januari 2017 Bewoners, ondernemers, vastgoedeigenaren, makelaars, gemeente SWF Nienke van Gerwen & Susanne de Geus."

Verwante presentaties


Ads door Google