De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lokale monitor mei 2019 Eindhoven

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lokale monitor mei 2019 Eindhoven"— Transcript van de presentatie:

1 Lokale monitor 2018 22 mei 2019 Eindhoven
FNV onderzoek naar het sociaal beleid van gemeenten Stimulans ter verbetering! 22 mei 2019 Eindhoven Lokale monitor 2018

2 programma Welkom! Lokale Monitor Landelijk versus Eindhoven
Overhandiging en interview wethouder Torunoglu Werk & Inkomen, Zorg/WMO, Aanbesteden Ervaringsdeskundigen, Maatschappelijke organisaties In gesprek met publiek, politici, maatschappelijke organisaties Afsluiting, borrel

3 Lokale monitor Lokale Monitor een 2 jaarlijks FNV-beleidsonderzoek over het sociaal domein in gemeenten Doel: Wat is het beleid en wat kan beter en socialer? Hoe kan FNV daar aan bijdragen? Deelname 39 procent van de gemeenten zowel grote als kleine gemeenten Dekking helft van de Nederlandse bevolking De FNV Lokale Monitor 2018 is (net als de voorgaande edities) een beleidsonderzoek naar het sociaal beleid van gemeenten rond werk, inkomen, zorg en inkoop. Soms wordt er ook gevraagd naar de uitvoering van een aantal regelingen. De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op de informatie die door gemeenten zelf wordt aangeleverd. Het doel van dit onderzoek is om te laten zien hoe het volgens de FNV nog beter en socialer kan. Voor ons is het een instrument waarmee we actief aan de slag kunnen samen met de kaderleden van de lokale netwerken om het beleid op lokaal niveau te verbeteren. In het rapport staan uiteraard ook goede voorbeelden van gemeenten benoemd. 138 gemeenten hebben aan dit onderzoek meegedaan. In het rapport echter wordt nog gesproken van 135, dat was het aantal wat op tijd de vragenlijsten retour hadden verzonden. 138 gemeenten betekent een respons van 39%. Ten opzichte van de vorige editie is dat wederom een toename van aantal gemeenten die mee doen. En we hebben uitgerekend dat we thans de monitor een dekking kent van het gemeentelijk beleid wat betrekking heeft op de helft van de Nederlandse bevolking. (Op 1 januari 2019 telt Nederland 355 gemeenten. 138 gemeenten hebben minstens 1 vragenlijst ingevuld. Dat is dus 39%. .Ter vergelijking met de vorige editie uit 2016: toen hebben 144 gemeenten meegedaan en waren er meer gemeenten. Een respons van 37%. ) Live en actueel, Arnhem toch nog ingestuurd vragenlijst A, dus deelname is nog steeds stijgende Daarnaast konden er verschillende gemeenten konden om hun eigen moverende redenen niet meedoen aan het onderzoek, maar hebben wel aangegeven in de toekomst wel weer mee te willen doen. Wij gaan ze houden aan die toezegging.

4 Onderzoeksmethode 3 vragenlijsten over: Werk & Inkomen Zorg
Inkoop sociaal domein Advies inhoud van Divosa, gemeenten Haarlem, Gooi- en Vechtstreek Antwoorden zijn afgezet tegen indicatoren van door leden vastgesteld FNV beleid Een korte toelichting op onze onderzoeksmethode. De FNV heeft drie vragenlijsten opgesteld over het beleid van gemeenten ten aanzien van Werk en Inkomen, Zorg, en Inkoop Sociaal Domein. En uiteraard hebben we daar een eigen keuze gemaakt passend bij speerpunten van de FNV. De vragenlijsten zijn in concept voorgelegd aan Divosa, en de gemeenten gemeente Haarlem en Regio Gooi- en Vechtstreek. Laats genoemde gemeenten hebben proef gedraaid. (VNG heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om te reageren). Wij danken hen voor hun zinvolle opmerkingen die ons hebben geholpen met het verbeteren van onze vragenlijsten. Uiteraard ligt de verantwoordelijkheid voor de definitieve vragenlijsten bij de FNV, het is per slot van rekening ons onderzoek. De FNV heeft op basis van het door leden vastgestelde beleid (o.a. vastgelegd in het Beleidskader Lokaal Beleid) indicatoren opgesteld waarmee we dus de kwaliteit van het sociaal beleid van de deelnemende gemeenten volgens de normen van de FNV hebben beoordeeld. De scores die hiermee zijn berekend zijn ter controle voorgelegd aan de deelnemende gemeenten. Sommige gemeenten maken zich zorgen dat het voor kleinere gemeenten moeilijker is om een goede score te halen. We hebben dit getoetst en we kunnen deze zorg wegnemen: het is niet zo dat grotere gemeenten significant hoger of later scoren dan kleinere gemeenten.

5 Landelijk versus Eindhoven
Participatiewet/bijstand Wachttijd aanvraag bijstand: gemiddeld 27 dagen, Eindhoven 22 dagen is goed Voorschot verstrekken 22%, Eindhoven verstrekt automatisch Inkomenstoeslag: De meeste gemeenten verstrekken 3 jaar. Eindhoven na 5 jaar. Hoogte Landelijk 78% -minder dan 110% van het sociaal Minimum, Eindhoven 100%

6 Landelijke versus Eindhoven
Werkende Armen Landelijk weinig aandacht en maatregelen in gemeenten voor deze groep Ook Eindhoven geen eigen beleid voor deze groep Armoedebestrijding onder kinderen 50% besteed het budget hier geheel voor Eindhoven hoort daarbij en besteed dit voor 100% Tegenprestatie 32% legt geen tegenprestatie op, Eindhoven ook niet

7 Uitvoering Participatie 1
Uitvoering Participatiewet door SW bedrijf Landelijk, veel sprake van ontmanteling. Situatie Eindhoven? Wordt/is Ergon een Sociaal ontwikkelbedrijf? Duurzame uitstroom Volgen cliënten na uitstroom 6-12 maanden 21%, Eindhoven? Ondergrens Loonkostensubsidie Landelijk 21% Eindhoven hoort hier bij

8 Uitvoering Participatie 2
Werken Zonder Loon Toetsen op verdringing 60% altijd, Eindhoven steekproefsgewijs Beschut Werk Landelijk taakstelling 38%, 34% zoekt kandidaten, Eindhoven? Flexwerkers Terugdringen flexwerkers in eigen organisatie 16%, Eindhoven?

9 Zorg……. Omgevingswet Integrale Woon en Zorgvisie 18% van de gemeenten heeft deze ontwikkeld, 41% mee bezig Eindhoven nog niet aan het ontwikkelen Aannemelijke meerkosten Verstrekken vast bedrag 24%, Eindhoven geen vast bedrag

10 afsluiting


Download ppt "Lokale monitor mei 2019 Eindhoven"

Verwante presentaties


Ads door Google