De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Woensdag 25 april 2018 Donderdag 26 april 2018

Verwante presentaties


Presentatie over: "Woensdag 25 april 2018 Donderdag 26 april 2018"— Transcript van de presentatie:

1 Woensdag 25 april 2018 Donderdag 26 april 2018
1 jaar pionier Eerstelijnszone Dender Woensdag 25 april 2018 Donderdag 26 april 2018

2

3 INLEIDING

4 Het Kader… het prototype … in 5 vragen …
Inleiding Waarom moeten wij in godsnaam iets gaan veranderen? Dwang en drang Waarom bestaan wij als eerstelijnszone? Waarvoor staan wij als eerstelijnszone? Welke kernopdrachten (processen met een finaliteit) moeten wij georganiseerd krijgen? Vanuit welke leidende principes zien wij iedereen binnen onze eerstelijnszone samenwerken? Het Kader… het prototype … in 5 vragen …

5 VRAAG 1 DWANG EN DRANG Waarom moeten wij veranderen?

6 Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen

7 Eerstelijnszone Versterken Persoon in de ELZ Creëren Stoppen
Regie, (zelfzorg), opnemen Empowerment, responsabilisering Reeds vele goede dingen, maar communicatie daaromtrent verbeteren Meer behoefte gericht werken: op maat van een persoon met een zorg- en/of ondersteuningsnood Tijdige zorg (Zorg)continuïteit Nazorg Zichtbaarheid en toegankelijkheid Vertrouwen in de eerste lijn Empowerment (ten aanzien van eigen gezondheid/welzijn en maatschappelijk verantwoord) Oog voor diversiteit Dichten van digitale kloof: Aandacht voor toenemende digitaliseren (kan iedereen mee?) Buurtwerking/zorg en informele zorg (Universele) preventie/ sensibiliseren Zorg 24u op 24u voor zo breed mogelijke zorg- en ondersteuning Creëren Zorg 24u op 24u voor zo breed mogelijke zorg- en ondersteuning Waarachtige instrumenten: uitgebreide sociale kaart Ondersteunen en versterken van mantelzorg (realistische visie) Tools/instrumenten voor eigen regie Naadloze zorg : geen losse eindjes Afstemming van het aanbod Eenvoudige, laagdrempelige toegangspoorten: één vast aanspreekpunt Begrijpbare communicatie Virtuele overlegmomenten Een haalbare/werkbare keuzevrijheid Eerstelijnspsychologische functie/'light' psychologische zorg 1 uniforme classificatie Bemoeizorg: zorgvermijders proactief opzoeken Bewustmaking van financiële kostprijs zorg Betaalbare zorg Therapietrouw (correct medicatiegebruik) Stoppen Administratieve rompslomp 7x7 mijn verhaal doen Overconsumptie/verspilling van zorg Teveel aan informatie (men vindt door het bos de bomen niet meer)

8 Medewerkers in zorg en welzijn: professionele en niet-professionele
Eerstelijnszone Medewerkers in zorg en welzijn: professionele en niet-professionele Versterken Elkaars werk leren kennen en elkaar (h)erkennen (eigen beroepsgroep en erbuiten): Zorg voor elkaar Elkaar beter kennen persoonlijk Durven doorverwijzen Elkaars verwachtingen kennen Eigenaarschap opnemen Gelijkwaardigheid Rolverdeling Behoeftengestuurd werken Goede work-life balance 1 team rond de persoon met zorg- en ondersteuningsnood Burger-/veranderingsgericht denken Zuil- en organisatie-overschrijdend werken Communicatie rond de zorgvrager Creëren Werken met doelstellingen (welzijn en gezondheid breed) Op maat van de persoon in ELZ en met gebruik van expertise aanbieders Gegevensdeling: eenvoudige administratie en goede communicatie Generalistisch perspectief (brede blik) Een evenwicht tussen gezondheid en welzijn Stoppen Overtollige administratie Onmacht/alleen staan in een casus Problematieken rond gegevensuitwisseling tussen collega's door beroepsgeheim Niet-efficiënt overleg Strijd tussen disciplines en diensten

9 Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen Organisaties
Goede dingen verbreden Transdisciplinair werken Toegankelijker maken Erkennen van de informele partners Elkaars expertise kennen, erkennen en afstemmen: juiste doorverwijzing / feedback / elkaar respecteren Gezond omgaan met beroepsgeheim Intervisie Veranderingsprocessen goed begeleiden en stroomlijnen Zuil- en organisatieoverschrijdend werken Creëren Zich eenvoudig organiseren Een platform met gegevensdeling tussen partners Hiaten/signalen detecteren Gedeelde zorg: vlotte samenwerking 0e - 1ste - 2de (- 3e) lijn Continuïteit van zorg Centrale wachtlijst woonzorgcentra en kortverblijf Partners worden collega's Stoppen Ingewikkelde structuren Hokjesdenken Overlap in aanbod Te veel verschillende veranderingsprocessen tegelijk

10 Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen Extern: beleid &
WWOL-partners Wonen (bv. huisvestingsmaatschappij) Werken (bv. VDAB) Onderwijs (bv. scholen) Leven (bv. verenigingen, multiculturele organisaties) Versterken Verantwoord maatschappelijk ondernemen Technologische ontwikkelingen (opletten dat iedereen mee kan!!) Het optimaal inzetten van beschikbare middelen Beter meten Expertise versterken in de eerstelijnszorg, vb omgaan met alcohol, drugs, preventie Creëren Evidence based (verzamelen, ontwikkelen, gebruiken) Opwaardering van de zorg- en welzijnssector Informele zorg Regelluwte Stoppen Administratieve overlast 2 ICT-platforms (e-Health en Vlaanderen)

11 VRAAG 2 WAAROM BESTAAN WIJ ALS EERSTELIJNSZONE ?
Hoe omschrijven wij het betekenisvolle werk dat wij doen? Wat zou men missen mochten wij er niet zijn? Wat willen wij als eerstelijnszone gerealiseerd zien? Wat is de finaliteit die wij betrachten? Voor wie? Met wie? Wanneer zijn we goed bezig als zone?

12 VRAAG 4: WELKE KERNOPDRACHTEN (PROCESSEN MET EEN FINALITEIT) MOETEN WIJ GEORGANISEERD KRIJGEN?
“Het werk delen om het daarna te kunnen verdelen” Welke kernopdrachten moeten wij georganiseerd krijgen om ons betekenisvolle werk te realiseren ? Welke zorg- en ondersteuningsvragen zijn er in de ELZ Dender? Hoe deze vragen indelen? Welke processen zijn het belangrijkste om aan te pakken in de ELZ Dender?

13 DE FAMILIE VAN DENDER

14

15 Ik ben ELZa, geboren en getogen in de eerstelijnszone Dender.
Hallo, wij zijn de familie Van Dender. Ik ben ELZa, geboren en getogen in de eerstelijnszone Dender.

16 Samen met mijn vriend ELiaZ hebben we 4 kinderen
Samen met mijn vriend ELiaZ hebben we 4 kinderen. We wonen in een bescheiden huisje met tuin.

17 Hallo Hallo Hallo Yow Hi

18 Ik ben ELiaZ En ik ben ELZa Ik ben EveLinZ Ik ben ELZar Ik ben EvLaZ
Ik ben ELiZabeth

19 We wonen met z’n allen in de eerstelijnszone Dender.

20 Het creëren van een goed werkende community
De eerstelijnszone Dender heeft een tweeledige opdracht: Een eerste opdracht is ‘Preventie, zorg en ondersteuning’ met als finaliteit streven naar een gezond leven voor iedereen binnen de ELZ. Finaliteit: Een gezond leven De tweede opdracht heeft als finaliteit ‘Het creëren van een goed werkende community, alle partners binnen de ELZ goed laten samenwerken’. Kwaliteit bewaken Finaliteit: Het creëren van een goed werkende community

21 Het creëren van een goed werkende community
Elk van deze opdrachten heeft een aantal processtappen. Bij preventie, zorg en ondersteuning horen: Detectie Analyseren Doelen bepalen Actie ondernemen Evalueren en bijsturen Finaliteit: Een gezond leven Kwaliteit bewaken Bij het creëren van een goed werkende community horen: Informeren Verbinden Belangen behartigen Vormen Tot actie aanzetten De kwaliteit bewaken Finaliteit: Het creëren van een goed werkende community

22 en welzijn: professionele - niet-professionele WWOL-partners
Wereldgezondheidsorganisatie Personen in ELZ Partners in zorg en welzijn: professionele - niet-professionele WWOL-partners (wonen – werken – onderwijs – leven) Tweeledige opdracht ELZ Dender Federale overheid Vlaamse overheid 1. Preventie, zorg en ondersteuning Regionale zorgzone Detecteren Steden en gemeenten Analyseren Buurt en wijk Doelen bepalen Actie ondernemen Evalueren en bijsturen 2. Community Elke persoon in de ELZ kan zelf en/of met hulp zijn zorg- en ondersteuningsproces vorm geven, doelstellingen bepalen, met wederzijds respect en aandacht voor de persoon en zijn context. Goed ondersteunde en gevormde medewerkers handelen en denken samen met en rond de persoon in de ELZ, doelstellingsgericht en met aandacht voor de waarden van de eerstelijnszone. Er is een complementair samenwerkend netwerk dat vanuit expertise elkaar versterkt om eenieders doelstellingen te realiseren. Vanuit een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid, partnerschap en afstemming tussen verschillende niveaus, komen tot tijdige, werkbare, gedragen en duurzame oplossingen. Informeren Binnen de ELZ Dender zijn er verschillende partners: alle personen in de eerstelijnszone, de partners in zorg en welzijn, zowel de professionele als de niet-professionelen, de WWOL-partners en de partners in het beleid. Verbinden Belangen behartigen Vormen Tot actie aanzetten Versie 17 januari 2018

23 Elk van deze groepen streeft een specifieke finaliteit na.
Wereldgezondheidsorganisatie Elk van deze groepen streeft een specifieke finaliteit na. Personen in ELZ Partners in zorg en welzijn: professionele - niet-professionele WWOL-partners (wonen – werken – onderwijs – leven) Tweeledige opdracht ELZ Dender Federale overheid Vlaamse overheid 1. Preventie, zorg en ondersteuning Regionale zorgzone Detecteren Steden en gemeenten Analyseren Buurt en wijk Doelen bepalen Actie ondernemen Evalueren en bijsturen 2. Community Elke persoon in de ELZ kan zelf en/of met hulp zijn zorg- en ondersteuningsproces vorm geven, doelstellingen bepalen, met wederzijds respect en aandacht voor de persoon en zijn context. Goed ondersteunde en gevormde medewerkers handelen en denken samen met en rond de persoon in de ELZ, doelstellingsgericht en met aandacht voor de waarden van de eerstelijnszone. Er is een complementair samenwerkend netwerk dat vanuit expertise elkaar versterkt om eenieders doelstellingen te realiseren. Vanuit een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid, partnerschap en afstemming tussen verschillende niveaus, komen tot tijdige, werkbare, gedragen en duurzame oplossingen. Informeren Verbinden Belangen behartigen Vormen Tot actie aanzetten Versie 17 januari 2018

24 en welzijn: professionele - niet-professionele WWOL-partners
Wereldgezondheidsorganisatie Elk van deze partners is ook op de één of andere manier met elkaar in verbinding. Personen in ELZ Partners in zorg en welzijn: professionele - niet-professionele WWOL-partners (wonen – werken – onderwijs – leven) Tweeledige opdracht ELZ Dender Federale overheid Vlaamse overheid 1. Preventie, zorg en ondersteuning Regionale zorgzone Detecteren Steden en gemeenten Analyseren Buurt en wijk Doelen bepalen Actie ondernemen Evalueren en bijsturen 2. Community Elke persoon in de ELZ kan zelf en/of met hulp zijn zorg- en ondersteuningsproces vorm geven, doelstellingen bepalen, met wederzijds respect en aandacht voor de persoon en zijn context. Goed ondersteunde en gevormde medewerkers handelen en denken samen met en rond de persoon in de ELZ, doelstellingsgericht en met aandacht voor de waarden van de eerstelijnszone. Er is een complementair samenwerkend netwerk dat vanuit expertise elkaar versterkt om eenieders doelstellingen te realiseren. Vanuit een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid, partnerschap en afstemming tussen verschillende niveaus, komen tot tijdige, werkbare, gedragen en duurzame oplossingen. Informeren Verbinden Belangen behartigen Vormen Tot actie aanzetten Versie 17 januari 2018

25 Wij als familie Van Dender trachten zo gezond mogelijk te leven.
Soms lukt ons dit, soms niet.

26 We doen zo veel als mogelijk om ‘gezond te leven’!

27 Wanneer we een probleem ervaren weten we dat we hiermee terecht kunnen binnen de eerstelijnszone.
We trachten dan onze zorg- en ondersteuningsnood te verhelderen via een aantal criteria.

28 Zo had ik enige tijd geleden een probleem: Ons jongste dochterje, ELiZabeth, was ziek en mocht niet naar de crêche. Ik moest echter gaan werken.

29 Ik wil een oppas voor mijn dochtertje want ik moet gaan werken.
We doorlopen het schema om tot een gepaste oplossing te komen voor de hulp- of ondersteuningsvraag. Ik wil een oppas voor mijn dochtertje want ik moet gaan werken.

30

31 Een paar maand geleden is ELZa fameus gevallen bij het voetballen met onzen ELZar.
Been en heup gebroken. Ze kan sindsdien niet meer werken en revalideert nog altijd. We hebben onze zorg- en ondersteuningsnood trachten te verhelderen via een aantal criteria.

32 Wij hebben een aantal vragen over onze
zorg- en ondersteuningsnoden. ELZa heeft een ongeval gehad waardoor ze moet revalideren. Ze kan momenteel niet werken en heeft het er moeilijk mee. We kunnen met moeite de eindjes aan elkaar knopen.

33 Onze vragen zijn niet allemaal even
helder en duidelijk. Men helpt ons met de vraagverheldering. ELZa heeft een ongeval gehad waardoor ze moet revalideren. Ze kan momenteel niet werken en heeft het er moeilijk mee. We kunnen met moeite de eindjes aan elkaar knopen.

34 We bepalen onze doelen. ELZa heeft een ongeval gehad waardoor ze moet revalideren. Ze kan momenteel niet werken en heeft het er moeilijk mee. We kunnen met moeite de eindjes aan elkaar knopen.

35 De criteria van de aanpak worden in kaart gebracht.
ELZa heeft een ongeval gehad waardoor ze moet revalideren. Ze kan momenteel niet werken en heeft het er moeilijk mee. We kunnen met moeite de eindjes aan elkaar knopen.

36 De methode en aanpak worden bepaald.
Ons formeel en informeel netwerk helpen mee om onze doelen te realiseren. ELZa heeft een ongeval gehad waardoor ze moet revalideren. Ze kan momenteel niet werken en heeft het er moeilijk mee. We kunnen met moeite de eindjes aan elkaar knopen.

37 Samen met alle betrokkenen volgen we de doelen op.
We vergelijken de resultaten met de vooropgestelde doelen. We sturen bij waar nodig. ELZa heeft een ongeval gehad waardoor ze moet revalideren. Ze kan momenteel niet werken en heeft het er moeilijk mee. We kunnen met moeite de eindjes aan elkaar knopen.

38 Om dit alles te realiseren is er een goed werkende ELZ-community nodig
Om dit alles te realiseren is er een goed werkende ELZ-community nodig. Deze moet informeren, verbinden, de belangen behartigen, vorming geven, tot actie aanzetten en de kwaliteit bewaken.

39 Zoals je ziet hebben we een aantal concepten reeds uitgewerkt.
We gaan verder aan de slag om onze ELZ verder vorm en inhoud te geven.

40

41 VRAAG 2 WAAROM BESTAAN WIJ ALS EERSTELIJNSZONE ?
Hoe omschrijven wij het betekenisvolle werk dat wij doen? Wat zou men missen mochten wij er niet zijn? Wat willen wij als eerstelijnszone gerealiseerd zien? Wat is de finaliteit die wij betrachten? Voor wie? Met wie? Wanneer zijn we goed bezig als zone?

42

43 VRAAG 4: WELKE KERNOPDRACHTEN (PROCESSEN MET EEN FINALITEIT) MOETEN WIJ GEORGANISEERD KRIJGEN?
“Het werk delen om het daarna te kunnen verdelen” Welke kernopdrachten moeten wij georganiseerd krijgen om ons betekenisvolle werk te realiseren ? Welke zorg- en ondersteuningsvragen zijn er in de ELZ Dender? Hoe deze vragen indelen? Welke processen zijn het belangrijkste om aan te pakken in de ELZ Dender?

44

45 VRAAG 3: WAARVOOR STAAN WIJ ALS EERSTELIJNSZONE?
De identiteit van onze eerstelijnszone Vraag 3: waarvoor staan wij als eerstelijnszone? Wat is onze identiteit?

46 Verder op weg …verder concretiseren
Versie 2 maart 2018 IDENTITEIT ELZ Dender Verder op weg …verder concretiseren Respect Doelgerichtheid Creativiteit Integriteit Krachtgerichtheid Om onze identiteit te bepalen hebben we 6 kernwaarden gedefinieerd. Dit hebben we natuurlijk niet alleen gedaan, maar in een werkgroep met leden van het veranderteam en veranderforum adhv enkele methodieken. Er zitten enkele kernwaarden in die eerder een universeel karakter hebben, andere waarden typeren dan eerder de eerstelijnszone Dender van andere eerstelijnszones. Door kernwaarden te bepalen zetten we de neuzen in dezelfde richting en weten we wat we van elkaar mogen we verwachten. Samenwerking

47 Versie 2 maart 2018 RESPECT Gevoel of uiting waarmee je laat merken dat je iemand aanvaardt als een waardig en waardevol persoon. Gedrag: We houden rekening met elkaars gevoel of uiting. We luisteren actief naar elkaar. We hebben aandacht voor de totale persoon. We erkennen en aanvaarden de eigenheid en mogelijkheden van elkaar. De eerste kernwaarde is respect: De definitie hiervoor is: gevoel of uiting waarmee je laat merken… Het gedrag dat we hierbij willen bekomen is: Rekening houden met elkaar gevoel of uiting Actief luisteren naar elkaar Aandacht voor de totale persoon Erkennen en aanvaarden van de eigenheid en mogelijkheden van elkaar.

48 Doelgerichtheid Ondersteuning bieden om doelen duidelijk te stellen en
Versie 2 maart 2018 Doelgerichtheid Ondersteuning bieden om doelen duidelijk te stellen en een kader aanbieden om ze te realiseren. Gedrag: Doelen worden bepaald in dialoog, vertrekkend van de PZON. We streven naar doelen die er op gericht zijn om personen maximaal zelfredzaam te maken. We zijn betrokken op het geheel en niet enkel op de eigen expertise. We versterken elkaar om eenieders doelen te realiseren. Tweede waarde: doelgerichtheid Wat je zag in onze vierde vraag reeds: het belang van doelen te stellen samen met de PZON. Zelfredzaamheid – empowerment Verder kijken dan onze eigen expertise

49 Een oplossing bieden om de doelen te bereiken.
Versie 2 maart 2018 Creativiteit Een oplossing bieden om de doelen te bereiken. Gedrag: We denken buiten de bestaande en vertrouwde kaders wanneer deze ontoereikend zijn. Er is bereidheid om ook oplossingen te zoeken buiten het traditionele, het gewone of het voor de hand liggende. We mogen experimenteren. Falen en herbeginnen horen daarbij. De weg naar de oplossing is zeker zo belangrijk als het doel zelf. We denken in kansen, niet in beperkingen. We evalueren, vernieuwen en sturen bij waar het nodig en zinvol is. Derde kernwaarde: creativiteit  geen universele, specifiek voor onze eerstelijnszone Durven out of the box denken Het proces dat je hebt afgelegd even belangrijk Positief denken

50 Eerlijk en oprecht handelen met een intrinsieke betrouwbaarheid.
Versie 2 maart 2018 Integriteit Eerlijk en oprecht handelen met een intrinsieke betrouwbaarheid. Gedrag: We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. We hebben geen verborgen agenda en zijn oprecht. We zijn loyaal aan en handelen naar de waarden en principes van de ELZ Dender. We zijn eerlijk en betrouwbaar, open en duidelijk. We streven er naar de belangen van de partnerorganisaties in evenwicht te brengen met de belangen van de ELZ. Vierde waarde: integriteit Wat verstaan wij onder integriteit? Doen wat we zeggen  heel belangrijk Open houding Afstemming tussen partnerorganisaties en ELZ

51 Krachtgerichtheid We zetten in op de kracht van mensen.
Versie 2 maart 2018 Krachtgerichtheid We zetten in op de kracht van mensen. We benutten en versterken deze kracht. Gedrag: We motiveren elkaar. We benutten alle kansen. We geloven in mogelijkheden en gaan er mee aan de slag. De vijfde waarde; krachtgerichtheid

52 Versie 2 maart 2018 Samenwerking We zijn samen competent voor het uitvoeren van een opdracht. Het team kan meer dan ieder apart. Gedrag: We ondersteunen en versterken elkaar. We werken samen vanuit gelijkwaardigheid. We hebben vertrouwen in elkaars expertise. We verwijzen gericht door. We durven loslaten. We spreken elkaar aan als we niet doen wat we zeggen te doen. De laatste kernwaarde: samenwerking Holistische benadering : 1 +1 =3 Durven loslaten: als je voelt dat het buiten je expertise ligt, durven doorgeven en doorverwijzen naar anderen. Vertrouwde omgeving kunnen creëren waar dit kan.

53 En als we al deze kernwaarden bekijken dan kunnen we zoals bij de scouts, waar een totem wordt gegeven hier ook een dier op plakken. Geen speelse hermelijn of een hulvaardige zwaluw maar wel de libel. Een libel staat voor: …. En ik denk dat dit een mooie symboliek is voor onze ELZ. De totemzoeker van de scouts geeft aan dat een Libel als dier het best aansluit bij onze waarden: opmerkzaam, teamspeler, doortastend, wendbaar, doelgericht, maakt creatief en optimaal gebruik van kansen. Het is een insect met een schitterende vleugelslag.

54 VRAAG 5: VANUIT WELKE LEIDENDE PRINCIPES ZIEN WIJ IEDEREEN BINNEN ONZE EERSTELIJNSZONE SAMENWERKEN?
Deze omschrijven wat wij belangrijk vinden op het vlak van Structuur (macro/micro) Leiderschap Teams Medewerkers Cultuur Systemen Het is de kijk van onze ELZ op de manier waarop we ons allemaal zien samenwerken. Wij hebben nu al de waarden gehad van de eerstelijnszone, onze identiteit beschreven als het ware. Maar… welke leidende principes zetten wij voorop in onze eerstelijnszone? Op welke manier zien wij ons binnen de ELZ samenwerken? Op het vlak van: Structuur (micro als mcro) Leiderschap Teams Medewerkers Cultuur en systemen Versie 2 maart 2018

55 Wie neemt waarvoor verantwoordelijkheid op?
Hoe zorgen we ervoor dat mensen kunnen rekenen op de hulp en de talenten van hun collega’s? Wie neemt waarvoor verantwoordelijkheid op? VISIE PROCES Wat zijn de prioriteiten van onze organisatie? Wat is het werk dat we georganiseerd moeten krijgen? TEAMS Wat verwachten we van mensen op vlak van vaardigheden en gedrag? LEIDERSCHAP INDIVIDU MICRO-STRUCTUUR MACRO-STRUCTUUR SYSTEMEN Welke zaken vinden we terug in onze organisatieprincipes of leidende principes? Die staan hier in dit schema. Wat is eigenlijk de prioriteit van onze eerstelijnszone? Wat is het werk dat we willen georganiseerd krijgen? Die zaken vinden we terug in ons schema onder visie en proces. Belangrijke zaken die we daar nu al hebben zijn: de personen met zorg- en ondersteuningsnood (PZON) zijn onze partners en staan, empowerment, doestellingsgericht werken en gedeelde verantwoordelijkheid. In tweede instantie, als je dat weet: ga je kijken welke organisatie heb je dan precies nodig om die visie en proces te gaan uitwerken? Die geven we vorm in leiderschap en macrostructuur. Leiderschap: welke verantwoordelijkheden hebben we nodig? Wie neemt verantwoordelijkheid op? En hoe gaan we deze verantwoordelijkheden naar elkaar toewijzen? Zo komen we terecht bij macrostructuur. Welke zaken hebben we hierbij al weerhouden: autonomie van team, initiatiefrecht en adviesplicht, triple en quadriple aim, interafhankelijkheid, teamwerking en proactief werken. Hoe gaan we nu concreet om met teams met partners, binnen de zorg en welzijn. Dit wordt weergegeven in teams en microstructuur. Het is ide bedoeling om doestellingsgericht te werken met onze teams, mensen over organisaties heen te tillen, een goede coaching te voorzien voor deze teams. De micro structuur die vloeit voort uit de macrostructuur. Hier willen we duidelijke rollen definiëren, en functies bepalen. Wat betekent dit alles nu voor de mensen op de werkvloer? Zeer individueel, hoe staan zij in die job, wat verwachten we van mensen op vlak van vaardigheden en gedrag? We hebben professionals nodig die handelen naar de waarden van de ELZ, wat ik daarjuist vernoemde bij de kernwaarde integriteit. We willen naast teams ook mensen coachen en zorgen voor een binding met de organsiatie en de ELZ. En tenslotte zijn er de systemen, de instrumenten en hulpmiddelen die we ter beschikking hebben om het werk gedaan te krijgen. Deze pricipes geven weer waarvoor onze ELZ wil staan, met deze basis kunnen we dan aan slag om samenwerkingsmodellen en netwerkstructuren op te zetten. Deze basis is echt wel nodig om de volgende stappen te kunnen nemen. Welke hulpmiddelen en instrumenten hebben we ter beschikking om het werk gedaan te krijgen? Hoe verdelen we taken en verantwoordelijkheden in onze organisatie? Welke rollen en functies moeten we bepalen?

56 (*) Werkingsprincipe ‘Initiatiefrecht en adviesplicht’
Implementatie verandering Initiatief nemen en uitwerken Initiatief herwerken Principieel bezwaar => alternatief Advies inwinnen bij belang-hebbenden Positief advies Advies met aanpassing Onze eerstelijnszone is de verantwoordelijkheid van iedereen. Iedereen heeft het recht om initiatief te nemen. Iedereen heeft de verplichting om advies in te winnen bij de belanghebbenden bij het initiatief. Dit betekent dat ook het veranderteam moet worden geadviseerd bij zaken die impact hebben op de structuur van de eerstelijnszone(teams, visie...). Belanghebbende = iemand die rechtstreeks of onrechtstreeks impact zou ondervinden van het initiatief rond dat thema. Een advies is een advies en is niet bindend tenzij … Iedereen heeft het recht om een principieel bezwaar in te dienen. Principieel = bezwaren vanuit onze visie en waarden Persoonlijk = bezwaren vanuit het belang van het individu of de groep Wie een initiatief neemt is verantwoordelijk. Wie beslist krijgt de kans om zijn verantwoordelijkheid te nemen en wordt hierbij ondersteund door belanghebbenden. Versie 2 maart 2018

57 COMMUNICATIE website, nieuwsbrief, lexicon, facebook

58 Communicatie Blijf op de hoogte en registreer je gegevens
Communicatiegroep? Veranderforum? Communicatiekanalen Facebook – “Eerstelijnszone Dender” Nieuwsbrief ELZ Dender – via website Nieuwsbrief Agentschap Z&G

59 Communicatie www.elzdender.be

60 Communicatie

61 Communicatie www.eerstelijnszones.be/wiki

62 Nieuwsbrief ELZ Dender
Communicatie

63 Communicatie Eerstelijnszone als communicatiekanaal voor elke medewerker in de regio Bezorg ons info mbt opleidingen, infodagen, vormingen, … Doelstelling: uitwisseling, verbreding netwerk Agendarubriek Komende evenementen Bijkomende initiatieven vanuit ELZ: via mail Sociale kaart Zijn jouw gegevens al verwerkt?

64 VOORUITBLIK & RESULTATEN ENQUÊTE

65

66

67 Tussentijdse resultaten enquête
Uit de enquête blijkt dat we er in slagen om het werkveld op de hoogte te houden van het reilen en zeilen binnen de zone Focus houden en concretiseren, worden meegegeven als belangrijke aandachtspunten voor de werking in de toekomst We houden de enquête nog veertien dagen open om iedereen de kans te geven om hier even bij stil te staan. In de loop van de maand mei ontvangen jullie de definitieve resultaten

68 Verder op weg …verder concretiseren

69 Organisatie Reality Check Opdrachtbepaling Veranderteam - Veranderforum Systemen

70 Organisatie Hoe gaan we ons binnen onze ELZ Dender gaan organiseren rond de persoon met een zorg- en/of ondersteuningsnood. samenwerkingsmodellen / netwerken “kring”werking expertenclusters – sociale kaart buurtwerking

71 Reality Check Binnen onze ELZ zijn er op vandaag al heel wat processen, al dan niet in projectmodus, die uitgaan van een netwerkstructuur. We willen deze verder gaan verder verkennen vanuit 2 insteken: • In hoeverre matchen deze processen met ons uitgewerkte prototype: kunnen we ons prototype op basis van deze praktijkvoorbeelden verfijnen en/of kunnen we deze processen verder optimaliseren met ons prototype • Verdere uitrol van deze processen over heel onze ELZ: verruimen naar alle deelgemeenten van onze ELZ en/of over alle partnerorganisaties

72 Reality Check Geïntegreerd breed en herkenbaar onthaal Dispatching
Andere uitgewerkte concepten, processen, trajecten,… Zorgcoördinatie & casemanagement Projecten hervormingsprogramma eerste lijn

73 Opdrachtbepaling veranderteam – veranderforum
Tot op heden hebben wij vooral ingezet op opdracht 1 van onze ELZ: preventie, zorg en ondersteuning. De komende maanden willen we ook inzetten op onze 2de opdracht, het creëren van onze community, met aandacht voor informeren, verbinden, belangen behartigen, vormen, tot actie aanzetten en kwaliteit bewaken. Op basis van deze oefening willen we ook de verdere rol van veranderteam en veranderforum gaan bepalen.

74 Opdrachtbepaling veranderteam – veranderforum
Community creëren De rol en de samenstelling van het veranderteam en veranderforum Zorgraad ELZ naar de burger brengen Brede overlegstructuur voor onze ELZ

75 Systemen In deze 4de cluster willen we in kaart brengen welke systemen, tools, hulpmiddelen, … we nodige hebben om voorgaande te gaan realiseren. signalenbeleid doelenzoeker

76 Verder op weg …verder concretiseren
Werkgroepen & Veranderfora Verder op weg …verder concretiseren Werkgroepen Woensdag 23/5 om 19u30: Samenwerkingsmodellen – Deel 1 Woensdag 30/05 om 19u30: Onthaal (GBO, GGZ, Huizen van het Kind, Woonzorg, CAW, …) Donderdag 7/6 om 19u30: amenwerkingsmodellen – Deel 2 Veranderforum Dinsdag 26/6 om 19u00 Dinsdag 25/9 om 19u30 Donderdag 22/11 om 19u30

77 Jan: Reinout: Kirsty:

78 MINISTER VAN DEURZEN

79

80

81 ALLEN SAMEN VOOR ELZ DENDER


Download ppt "Woensdag 25 april 2018 Donderdag 26 april 2018"

Verwante presentaties


Ads door Google