De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?."— Transcript van de presentatie:

1 Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?

2 Tineke Verdoes Leerkracht in het speciaal onderwijs Remedial teacher
Sensikids coach Beelddenkspecialist

3 Wat weet jij al? Schrijf in de chatbox een woord/ statement op over beelddenken

4 Ons brein

5 Ons brein Het zintuiglijke geheugen
Het zintuigelijke of sensorische geheugen is als het ware een verlenging van de zintuigen. Er worden doorgaans twee varianten onderscheiden, een visuele variant die iconisch geheugen (naar ikon of visueel beeld), en een auditieve variant die echoïsch geheugen (naar echo of klankbeeld) wordt genoemd.

6 Ons brein Het kortetermijngeheugen
info is ongeveer 2 seconde ter beschikking Dit kan om visuele en/of talige info gaan gemiddeld 7 eenheden [soms verwart men dit geheugen met het werkgeheugen]

7 Ons brein Het langetermijngeheugen
Info wordt permanent in de hersenen opgeslagen Heeft een zeer grote capaciteit. Ook kennis en vaardigheden worden tot het langetermijngeheugen gerekend Het langetermijngeheugen werkt als volgt: Opslaan -> Vasthouden -> Terugvinden

8 Beelddenkende brein

9 De beeld- denker …. denkt

10 De beeld- denker …. denkt

11 De beeld- denker …. denkt

12 Waar geniet jij van? Deel met mij iets waarvan jij echt geniet bij je (beelddenkende) kind.

13 De beelddenker…. denkt LET OP!
Het gaat bij beelddenkers niet alleen om beelden. Zij nemen multizintuiglijk waar (geluid, beeld, gevoel, geur, herinneringen). Het kan ook omschreven worden als Visueel-Ruimtelijk denken.

14 Een beelddenker herkennen

15

16 https://www.youtube.com/watch?v=osMELxtq3 ZY
Karaktervergelijk Was het maar zo makkelijk …. ZY

17 Systeem gerelateerde leerproblemen

18 lezen

19 Luisterboeken hebben een positieve invloed op de vloeiendheid van het lezen www.superboek.nl.
Yoleo biedt kinderen de kans om door het lezen van hybride boeken (tekst gecombineerd met audio)

20 spelling Kinderen zijn pas spellingregel rijp vanaf groep 6!

21 ondersteunende software, gericht op multi-sensoriële inprenting, waarbij het kind woorden ziet, hoort, uitspreekt en typt of schrijft is raadzaam. WRTS of Woeff zijn passende programma’s. Met spellingkleurpalen (beschikbaar sept. 2017) kunnen kinderen spelenderwijs kennis maken met / of herhalen van de spellingsregels.

22 rekenen

23 rekenen Creëer overzicht door een LapBook aan te leggen.

24 begrijpend lezen

25 School en remedial teacher kunnen gebruik maken van de methode – Begrijpend lezen M3 en E3 van Marianne Minderhoud Kidsweek brengt elke week een versie uit met daarin een werkboekje rond om de begrijpend lees- strategieën. Op vind je thema filmpjes waarin strategieën woorden aangeleerd.

26 zaakvakken Het maken van Mind-maps helpt tijdens het leren van zaakvakken.

27 De vraagstelling is vaak een struikelblok.

28 CITO in BEELD De CITO in BEELD training zorgt ervoor dat het kind stevig in zijn schoenen komt te staan, waardoor het zichzelf zekerder gaat voelen tijdens toetsen. Het kind gaat met vertrouwen de Cito- toets tegemoet en merkt dat de (eind)Cito-toets ook niet méér is dan een herhaling van de basisschoolstof

29 Wat kan ik zelf doen?

30 U mag altijd vragen stellen


Download ppt "Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?."

Verwante presentaties


Ads door Google