De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Belfius & UNI-Learning

Verwante presentaties


Presentatie over: "Belfius & UNI-Learning"— Transcript van de presentatie:

1 Belfius & UNI-Learning
Een lerende samenwerking

2 Learning@Belfius e-L@B
We zijn op stap met UNI-Learning sinds oktober 2016 voor wat e-learning betreft Ruim cursisten hebben al e-learning gevolgd op onze boeiend platform Slides

3 Model, HR & Qualifications & Network data
Basisprincipes - situering Samenwerking tussen Retail Commercial Banking & HRM RCB Corporate Office Model, HR & Qualifications & Network data HRM Organisational development B. Van Herzele + trainers Ontwikkelen, organiseren en aanbieden van “blended” technico-commerciële opleidingen bank & verzekeringen, voor de netten en de zetel Met het ontwikkelen van bijkomend digitale aanbod als prioriteit Centraliseren en challengen van de opleidingsnoden bij de verschillende stakeholders van vooral RCB (in functie van de strategie) Voorstel prioriteiten ifv strategie & haalbaarheid

4 Basisprincipes - Strategie & aanpak 2017-2020
Prioriteit is het ontwikkelen van e-learnings & commerciële opleidingen in de lijn met de strategie van RCB aanpassen functietrajecten Intussen moet voldoende aanbod voorzien worden voor nieuwe medewerkers en medewerkers die van functie veranderen De vraag naar basisopleiding blijft groot omwille van een blijvend grote instroom De vraag naar meer condense opleidingen verzekeringen blijft groot omwille van het groeiend strategisch belang van de verzekeringen, maar ook voor de andere trajecten. Dualiteit : beiden vragen werklast/budget op hetzelfde ogenblik  prioritiseren en tijdelijk budget verhogen

5 Training door experten in hun vakdomein
Blended learning – situering digital/zelfstudie Aanbod in functie van te bereiken ontwikkelingsniveau Integreren Toepassen Inzien Weten Coaching on the job Training door experten in hun vakdomein Zelfstudie

6 Basisprincipes Vernieuwing van het zelfstudieplatform
Wat Alle technische (bank)materie In alle recurrente trajecten Voor wie Nieuwe aangeworven collega’s (agentschappen, Contact Center, Zetel) Certificatie kennisvereisten Welke trajecten Start2Sell verzekeringen, Kredieten, Finance, Business Banking … Réalisatie 3 externe bedrijven werden gecontacteerd Besluit: Flowsparks UnI-Learning Doelstellingen Gebruiksvriendelijker, interactiever  motivatie ä Blended  PC, tablet/smartphone, papier Cloud : voldoende internettoegang Budget intern Learning of via de opdrachtgever Interne resources

7 Zelfstudie Organisatie
Commercial Banking Agentschappen Trainers Coördinatie e-Learning Mgt L&B Program Managers Externe partner Technische infrastructuur

8 Learning@Belfius Blended learning
Digitalisering embedded in de opleidingstrajecten Slides

9 Leren als slim zigzaggen tussen theorie en praktijk
In een ideaal leerproces zigzag je tussen vier manieren van leren (Bolhuis ): Leren door directe ervaring: leren door meedoen en leren door doen (trial and error) Leren door sociale interactie: leren met, van en door elkaar Leren door het verwerken van theorie: zich eigen maken van abstracte informatie Leren door nadenken (reflectie): in vraag stellen van het hoe, wat en waarom Het startpunt van het leerproces ligt bij iets wat je interesseert of bezighoudt. Door te experimenteren en vervolgens te reflecteren pas je stap voor stap je bestaande denken en voelen aan tot een systematischer beeld en nieuwe verbanden. Dat doe je ook door er andere ervaringen en relevante stukjes theorie bij te halen. Pas als je op deze manier leert, blijven wetenschappelijke theorieën die op een bepaald terrein of vakgebied relevant zijn, hangen. Zo worden ze immers verbonden met eigen ervaringen en opvattingen en omgevormd tot een persoonlijke, bewuste en systematische visie op het thema. Dit wordt je eigen (subjectieve) concept, aangevuld met inzichten vanuit theorie en praktijk.

10 Aandacht hebben voor leerstijlen en het leervermogen van mensen is een voorwaarde voor het opbouwen van een lerende organisatie. Leren is meer dan een cognitief proces, een leerproces omvat verschillende manieren van leren: Leren door het verwerken van theorie: zich eigen maken van abstracte informatie via Leren door directe ervaring: leren door meedoen en leren door doen (trial and error) Leren door sociale interactie: leren met, van en door elkaar Leren door nadenken (reflectie): in vraag stellen van het hoe, wat en waarom + klassikale opleiding + learning on the job + ….. = Blended

11 Voorbeeld circuit specialisten verzekeringen
Startdag (1d) Toepassen (1d) Algemene begrippen, BHCP, BLprotect Toepassen BHF (3d) A B C D E F 7 Wet Cauwenberghs - Zelfstudie en examens via Febelfin Academy Zelfstudie (2 weken) - Algemene verzekeringsbegrippen BHCP, BLProtect Zelfstudie (3 weken) Belfius Home and Family  = zelfstudie (theorie en procedures) + test  = klassikaal ( toepassen = commercieel, cases, informatica)

12 Voorbeeld circuit specialisten verzekeringen
Toepassen Car (3d) Eindcase (2u) G H I J K Zelfstudie (3 weken) - Belfius Car Commerciële training en kleur klant (4d) Opvolgingsdag (1d) 3 maanden na circuit  = zelfstudie (theorie en procedures) + test  = klassikaal ( toepassen = commercieel, cases, informatica)

13 Demo realisaties FlowSparks
Demo realisaties FlowSparks Slides

14 Inhoudsorganisatie Bibliotheek vs Traject

15 Inhoudsorganisatie Bibliotheken
De leerstof is opgeslagen in bibliotheken volgens onderwerp. Deze bibliotheken bevatten alle informatie betreffende het specifieke onderwerp. Ze worden ingedeeld in kleine modules die afzonderlijk deel kunnen uitmaken van een traject.

16 Voorbeeld van indeling Bibliotheek Verzekeringen

17 Inhoudsorganisatie Trajecten
Trajecten zijn een verzameling van leerstof die uit verschillende bibliotheken wordt gehaald. geen dubbele informatie een zelfde module kan in verschillende trajecten voorkomen

18 Voorbeeld van verzameling Traject Start2Sell
In dat traject moeten alleen de initiatiemodules van Belfius Car doorlopen worden Traject Bibliotheek

19 Meertaligheid Onze cursisten zijn zowel Nederlandstalig als Franstalig. Om een Franstalige versie te krijgen, hoeft men alleen alle Nederlandstalige teksten te exporteren (Excel-bestand), te (laten) vertalen en terug te importeren. Het functioneren van de modules is taalonafhankelijk.

20 Meertaligheid

21 Zelfstudie evaluatie Testen & certificaat

22 Zelfstudie evaluatie Verschillende methodes:
Goed opgelet? Test jezelf Diploma (beschikbaar wanneer bepaalde modules afgelopen zijn) Certificatietesten Als bank mag Belfius geen certificatietesten in de cloud plaatsen. Deze worden uitgevoerd op ons LMS en geven al dan niet recht op recyclagepunten (centralisatie op LMS).

23 Zelfstudie evaluatie Test jezelf LMS Geblokkeerd diploma


Download ppt "Belfius & UNI-Learning"

Verwante presentaties


Ads door Google