Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIrena Visser Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Boeien en binden van goede medewerkers
20 februari 1
3
Wat willen organisaties met beoordelen en belonen?
Motivatie Prestatie Tevredenheid Geluk Talent management Eerlijkheid
4
Intrinsieke motivatie verhogen door:
Vakmanschap Autonomie Verbondenheid
5
Prestatie
6
Prestatie verdeling
7
Tonny Eyk beoordeling
8
Nadelen zelfsturing Werknemers gaan over hun grenzen heen
De druk neemt toe Rotklussen worden niet opgepakt De neuzen staan niet dezelfde kant op Er staat een de facto-leider op Niemand bestraft slecht gedrag Bron: Stewart, Courtright, & Manz (2011)
9
Juiste mensen aannemen Coaching Ingrijpen op onder-prestatie
Prestatie verbeteren Juiste mensen aannemen Coaching Ingrijpen op onder-prestatie
10
Satisfactie met beloning
11
Prestatie verdeling
12
Prestatie verdeling
13
Satisfactie met het werk
14
Engagement + / Stress -
15
Omgaan met stress Als je doet wat je altijd deed… dan krijg je…
“als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg”. Als iets niet goed gaat moet je dus iets DOEN.
16
Coping with stress 2) “damage control”
Sport, goede voeding, voldoende slaap, social support, ademhaling
17
Coping with stress 3) Omgaan met symptomen
Psychological coaching or counselling.
18
Geluk
20
Talentmanagement
21
Objectieve factoren (locatie, salaris, etc)
Aantrekken van talent Objectieve factoren (locatie, salaris, etc) Subjectieve factoren (cultuur) Belangrijke contact momenten
22
Redenen van vertrek Interactie manager-medewerker (-.25)
Duidelijkheid van functie (.24) Algemene werktevredenheid (-.22) Rol ambiguïteit (.22) Voldaan aan de verwachtingen (-.18) Werktevredenheid (-.16) Stress (.16) Promotie kansen (-.16) Alternatieve baanmogelijkheden (.15) Instrumentele communicatie (-.14) Tevredenheid supervisor (-.13) Participatie (-.13) Teamcohesie (-.13) Tevredenheid collega (-.13) Functie overbelasting (.12) Werkomvang (-.12) Salaris (-.11) Verdelings rechtvaardigheid (-.11) Betrokkenheid op werk (-.10) Routinematig werk (.09) Salaris tevredenheid (-.08) Titel in voettekst, aanpassenGriffeth, R. W., Hom, P. W., & Gaertner, S. (2000). via Voettekst aanpassen, tab VU
23
20% van een beoordeling gaat over prestatie
Verder speelt mee: Geslacht Accent Allochtoon Lengte Gewicht Uiterlijke verzorging Vriendelijkheid
24
Eerlijkheid Gelijke beloning voor gelijk werk
25
Het Nieuwe beoordelen en belonen
Niet te weinig in absolute zin Niet te weinig in relatieve zin Beoordelen Autonomie Vakmanschap (coachen) Verbondenheid Balans in taken en kwaliteiten
26
Boeien en binden van goede medewerkers
20 februari 27
28
Filmpje
29
Het nieuwe beoordelen en belonen
Meer bronnen Wat wordt beoordeeld? Twee puntschaal Eerlijk beoordelen Groepsbeloning Eerlijk variabel belonen Coaching Eerlijke feedback
30
Uitbesteden: de levende 360?
Meer bronnen Wie beoordeelt? Wat wordt beoordeeld? Uitbesteden: de levende 360?
31
Hoe veel punten? Voordelen Nadelen 5- punt schaal 4- punt schaal
Geen schaal
32
Duurzame inzetbaarheid
Het echte gesprek Prestatie Stress Duurzame inzetbaarheid
33
Beloning Prosociale beloning Tastbare beloning voordelen nadelen
Organisatie niveau Team niveau Individueel niveau
35
VAN NAAR Toewijzing doelen en afspraken door management (cascade)
Talentontwikkeling voor happy few (MD, specialist development) Focus op minpunten 3x per jaar gesprekken Systeem is leidend Beoordeling en beloning via 5 puntschaal Regie bij medewerker over bijdragen aan doelstellingen Talentontwikkeling voor iedereen Sterke punten benadering en waarderende dialoog Continue dialoog en feedback Ontwikkeling medewerker is leidend Continue gesprek over ontwikkeling en prestaties, beloning via vaste periodiek VAN NAAR 36
36
Het nieuwe beoordelen en belonen
Bronnen Schaal Beloning Coaching
37
Meer weten? www.kilianwawoe.com info@kilianwawoe.com
38
Genoeg geld, Goed gesprek
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.