De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Boeien en binden van goede medewerkers

Verwante presentaties


Presentatie over: "Boeien en binden van goede medewerkers"— Transcript van de presentatie:

1 Boeien en binden van goede medewerkers
20 februari 1

2

3 Wat willen organisaties met beoordelen en belonen?
Motivatie Prestatie Tevredenheid Geluk Talent management Eerlijkheid

4 Intrinsieke motivatie verhogen door:
Vakmanschap Autonomie Verbondenheid

5 Prestatie

6 Prestatie verdeling

7 Tonny Eyk beoordeling

8 Nadelen zelfsturing Werknemers gaan over hun grenzen heen
De druk neemt toe Rotklussen worden niet opgepakt De neuzen staan niet dezelfde kant op Er staat een de facto-leider op Niemand bestraft slecht gedrag Bron: Stewart, Courtright, & Manz (2011)

9 Juiste mensen aannemen Coaching Ingrijpen op onder-prestatie
Prestatie verbeteren Juiste mensen aannemen Coaching Ingrijpen op onder-prestatie

10 Satisfactie met beloning

11 Prestatie verdeling

12 Prestatie verdeling

13 Satisfactie met het werk

14 Engagement + / Stress -

15 Omgaan met stress Als je doet wat je altijd deed… dan krijg je…
“als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg”. Als iets niet goed gaat moet je dus iets DOEN.

16 Coping with stress 2) “damage control”
Sport, goede voeding, voldoende slaap, social support, ademhaling

17 Coping with stress 3) Omgaan met symptomen
Psychological coaching or counselling.

18 Geluk

19

20 Talentmanagement

21 Objectieve factoren (locatie, salaris, etc)
Aantrekken van talent Objectieve factoren (locatie, salaris, etc) Subjectieve factoren (cultuur) Belangrijke contact momenten

22 Redenen van vertrek Interactie manager-medewerker (-.25)
Duidelijkheid van functie (.24) Algemene werktevredenheid (-.22) Rol ambiguïteit (.22) Voldaan aan de verwachtingen (-.18) Werktevredenheid (-.16) Stress (.16) Promotie kansen (-.16) Alternatieve baanmogelijkheden (.15) Instrumentele communicatie (-.14) Tevredenheid supervisor (-.13) Participatie (-.13) Teamcohesie (-.13) Tevredenheid collega (-.13) Functie overbelasting (.12) Werkomvang (-.12) Salaris (-.11) Verdelings rechtvaardigheid (-.11) Betrokkenheid op werk (-.10) Routinematig werk (.09) Salaris tevredenheid (-.08) Titel in voettekst, aanpassenGriffeth, R. W., Hom, P. W., & Gaertner, S. (2000). via Voettekst aanpassen, tab VU

23 20% van een beoordeling gaat over prestatie
Verder speelt mee: Geslacht Accent Allochtoon Lengte Gewicht Uiterlijke verzorging Vriendelijkheid

24 Eerlijkheid Gelijke beloning voor gelijk werk

25 Het Nieuwe beoordelen en belonen
Niet te weinig in absolute zin Niet te weinig in relatieve zin Beoordelen Autonomie Vakmanschap (coachen) Verbondenheid Balans in taken en kwaliteiten

26 Boeien en binden van goede medewerkers
20 februari 27

27

28 Filmpje

29 Het nieuwe beoordelen en belonen
Meer bronnen Wat wordt beoordeeld? Twee puntschaal Eerlijk beoordelen Groepsbeloning Eerlijk variabel belonen Coaching Eerlijke feedback

30 Uitbesteden: de levende 360?
Meer bronnen Wie beoordeelt? Wat wordt beoordeeld? Uitbesteden: de levende 360?

31 Hoe veel punten? Voordelen Nadelen 5- punt schaal 4- punt schaal
Geen schaal

32 Duurzame inzetbaarheid
Het echte gesprek Prestatie Stress Duurzame inzetbaarheid

33 Beloning Prosociale beloning Tastbare beloning voordelen nadelen
Organisatie niveau Team niveau Individueel niveau

34

35 VAN NAAR Toewijzing doelen en afspraken door management (cascade)
Talentontwikkeling voor happy few (MD, specialist development) Focus op minpunten 3x per jaar gesprekken Systeem is leidend Beoordeling en beloning via 5 puntschaal Regie bij medewerker over bijdragen aan doelstellingen Talentontwikkeling voor iedereen Sterke punten benadering en waarderende dialoog Continue dialoog en feedback Ontwikkeling medewerker is leidend Continue gesprek over ontwikkeling en prestaties, beloning via vaste periodiek VAN NAAR 36

36 Het nieuwe beoordelen en belonen
Bronnen Schaal Beloning Coaching

37 Meer weten? www.kilianwawoe.com info@kilianwawoe.com

38 Genoeg geld, Goed gesprek


Download ppt "Boeien en binden van goede medewerkers"

Verwante presentaties


Ads door Google