De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Resultaten versnellingskamer PGO regio Friesland

Verwante presentaties


Presentatie over: "Resultaten versnellingskamer PGO regio Friesland"— Transcript van de presentatie:

1 Resultaten versnellingskamer PGO regio Friesland
Alliade/Meriant & Tjongerschans initiators in de regio Sytze Jan Geertsma Manager Informatisering Zorggroep Alliade

2 De aanleiding Ziekenhuis Tjongerschans en Meriant bouwen samen aan een expertisecentrum voor medisch specialistische ouderenzorg. Binnen dit expertisecentrum zijn binnenkort de Geriatrische Revalidatieafdeling van Meriant en de Klinische Geriatrieafdeling van Tjongerschans gevestigd. Met de komst van het expertisecentrum wordt de zorg nóg meer dan nu om de patiënt heen georganiseerd. Alliade en Tjongerschans willen deze unieke gelegenheid ook gebruiken om de ‘muren’ nog nadrukkelijker te laten verdwijnen. Zij willen de cliënt/patiënt ondersteunen in het nemen van regie over zijn herstelproces door het ‘uitreiken’ van een Persoonlijke GezondheidsOmgeving (PGO), waarin de eigen gezondheidsgegevens kunnen worden beheerd. En door het bieden van aansprekende functionaliteit in het PGO zo samen met de patiënt een optimaal revalidatieklimaat realiseren. Om dit alles voor te bereiden heeft op 31 oktober en 1 november 2018 onder begeleiding van Actiz een versnellingskamer plaatsgevonden.

3 Doel versnellingskamer
In de versnellingskamer stonden de volgende doelen centraal: het formuleren van een gezamenlijke visie op ‘cliënt/patiënt in regie en PGO’ (Waarom en waartoe); een stakeholder-analyse (Met welke organisaties in het netwerk gaan we aan de slag? Maar ook: welke mensen in onze organisaties worden hierbij betrokken?); strategievorming (Hoe gaan we onze visie waar maken?); een plan van aanpak (Wat gaan we doen en wanneer is het klaar?); een projectorganisatie (Wie?) die het plan gaat uitvoeren. En dat alles met als resultaat om nog in 2019 ‘klaar te zijn’ om te kunnen gaan communiceren met PGO’s van onze cliënten/patiënten.

4 Resultaat: Actieplan o.b.v. interoperabiliteitsmodel
Organisatie: Wat wil je bereiken met het PGO op basis van wensen van cliënten en zorgverleners, op basis van de organisatie/ zorgstrategie en bijvoorbeeld op basis van wet- en regelgeving? Wie zijn bij de samenwerking rond PGO betrokken en welke afspraken willen wij minimaal met elkaar maken in termen van rollen en verantwoordelijkheden in de samenwerking? Hoe betrekken we cliënten en professionals? Processen: Bij welke cliëntengroepen willen we starten met het PGO en in welke zorgprocessen en op elke momenten willen we het delen van gegevens met cliënten via het PGO een plek geven en ook welke plek geven we het PGO? Informatie: Welke gegevens willen we delen met cliënten via het PGO? Waar starten we mee en welke ontwikkeling zien we voor ons? Op welke wijze leggen we c.q. gaan we gegevens gestructureerd vastleggen? Hoe leggen we ze vast dat ze begrijpelijk zijn voor cliënten? Hebben we onze informatieveiligheid voldoende op orde om te kunnen/mogen uitwisselen met PGO’s? Visie op cliënt in regie en PGO Applicatie: Welke informatiesystemen/applicaties van de zorgaanbieders zijn betrokken bij het delen van gegevens met cliënten via het PGO? Zijn de leveranciers klaar: nemen ze deel aan MedMij en voldoen ze aan de relevante informatiestandaarden? Welke vereisten stellen we in aanzet aan de PGO’s, welke hebben we op het oog? Zijn deze leveranciers klaar? Infrastructuur: Via welke communicatie-infrastructuur gaan we werken met PGO’s in de regio en welke eisen stelt het gebruik van die infrastructuur aan de deelnemende partijen

5 Visie en doel Als uitgangspunt hanteren we de PGO definitie van MedMij: een Persoonlijke Gezondheids Omgeving is een levenslang hulpmiddel voor cliënten/patiënten om gezondheidsgegevens (inclusief zelfmetingen) op één plek te verzamelen, beheren en delen, zodat zij meer regie kunnen nemen over de eigen gezondheid. Dit geeft rust, vertrouwen, inzicht. Het PGO biedt de mogelijkheid tot optimaal distribueren en delen van informatie. Het PGO is voor ons geen vervanging van de professionele overdracht. Deze moet en zal ook bij gebruik van een PGO blijven bestaan. Wij verwachten uiteindelijk drie effecten: verbetering van ervaren zorg door cliënten/patiënten verbetering van de ‘interoperabiliteit’ in de zorg reductie van administratieve last

6 Betrokken belanghebbenden
De cliënten (en hun naasten) en professionals zijn voor ons de belangrijkste belanghebbenden en betrokkenen. Op de korte termijn zijn Alliade/Meriant en Tjongerschans de initieel betrokken en belanghebbende organisaties. Snel daarna gevolgd door de apothekers als belangrijke verstrekker van medicatiegegevens (AMO) en de huisarts(en) en wijkverpleging als diegenen, die de cliënt/patiënt na ontslag thuis behandelen en verplegen. Het belang van betrokkenen is: cliënten/patiënten: doeltreffender informatie-uitwisseling zorgverleners: doeltreffender en doelmatiger informatie-uitwisseling zorgaanbieders: faciliteren in doelmatiger informatie-uitwisseling Een aantal partijen zijn betrokken en belanghebbend in randvoorwaardelijke zin. We kunnen niet zonder de leverancier(s) van onze informatiesystemen c.q. elektronische dossiers. Zij zullen als ‘dienstverlener zorgaanbieder’ hun applicaties geschikt moeten maken en deelnemer moeten worden in het MedMij afsprakenstelsel. Ook onze financiers (zorgverzekeraar, zorgkantoor en gemeenten) zijn van belang in randvoorwaardelijke zin. Als zij de ontwikkeling niet dragen wordt het voor ons lastig om onze ambitie op korte termijn te realiseren.

7 Aanpak (1) We gaan het volgende proces ondersteunen P H O SO Opname OK
GRZ Naar huis Lang. Zorg Warme professionele overdracht Keuze behandelplan Leefstijl Keuze operatie Samen Overnemen info registreren Ticket GRZ Aanbieden en gebruiken PGO fase 1

8 Architectuur vanuit perspectief Alliade / Tjongerschans

9 Aanpak (2) Onderzoek heeft aangetoond dat een patiënt/cliënt het meeste behoefte heeft aan informatie op de gebieden medisch/verpleegkundig (bijv. medicatie en diagnose), welzijn (bijv. agenda en geschiedenis) en ‘hoe verder in zorg’ (bijv. levensvragen). Met dit als basis en gegeven de fase van ontwikkeling van onder andere de implementatie van de ZIB’s en MedMij standaarden is onze aanpak er op gericht om zowel wat betreft gegevenssets, als wat betreft functionaliteiten voor het proces (zie hiervoor) een ‘minimum viable product’ (MVP) te definiëren bestaande uit de volgende ZIB’s (allen onderdeel van de BgZ (Basisgegevensset Zorg): Patiënt - Administratief Zorgverlener - Administratief Probleem (diagnose) - Medisch Behandelaanwijzing - Medisch Allergie intolerantie - Medisch Medicatiegebruik - Medicatie → evt. aangevuld met overige ZIB’s uit standaard ‘Medicatieproces v9’ Laboratoriumuitslag - Medisch Overdracht verrichting - Medisch (OverdrachtGeplandeZorgActiviteit) Wilsverklaring - Patiënt

10 Aanpak (3) Naast de genoemde ZIB’s is er behoefte aan het kunnen delen van zorgplannen e.d. als ongestructureerde data, meest waarschijnlijk in de vorm van een pdf. Het MVP bestaat verder uit nader te definiëren functionaliteit ten dienste van cliënt/patiënt en zorgprofessionals. Gedacht wordt aan agenda, preventie/pre-revalidatie hulpmiddelen en apps. Wij zullen dit op korte termijn definiëren in de aanloop naar de selectie van een PGO leverancier. We starten met de initiators en hun dienstverleners zorgaanbieder. In het vervolg breiden we uit naar huisartsen, apothekers en wijkverpleging (en hun XIS leveranciers). We gebruiken de specificaties van het MVP ook voor het kwalificatieproces richting MedMij. We vragen daarvoor commitment van alle leveranciers op het inbouwen van minimaal ZIB’s 1 en 2 (patiënt en zorgverlener) en hiermee het doorlopen van het kwalificatieproces.

11 Financiering Met betrekking tot de financiering van het project hebben we het volgende afgesproken: Deelnemers zijn belanghebbenden die actief bijdragen aan het beoogde resultaat. Actief = acteren door inzet van mensen en andere middelen. We maken daarnaast zoveel als mogelijk gebruik van de op dit moment bekende stimulerings- en financieringsregelingen. Het aanboren ervan is een onderdeel van de opdracht aan de nog aan te stellen projectleider: Stimuleringsregelingen MedMij: dienstverleners persoon, dienstverlener zorgaanbieder, voor gebruik PGO door cliënten VIPP Care/InZicht: wat deze laatste betreft zetten we onze status in als ‘doorbraakproject’ bij VWS VIPP ziekenhuizen A3

12 Risico’s We hebben in de versnellingskamer de volgende initiële risico’s onderkend: Draagvlak onder de patiënten/cliënten → de zorgverleners (professionals) zijn verantwoordelijk voor de adoptie van het PGO bij de patiënten/cliënten Draagvlak onder zorgprofessionals → campagne uitvoeren door betrokken organisaties Mogelijkheden van Chipsoft (HiX), Unit4 (Cura), Gerimedica (Ysis) en Medimo om op korte termijn te kunnen voldoen aan standaardisatie noodzakelijke/benoemde gegevenssets (zie bijlage bij dit actieplan) → we vragen de leveranciers zich aan te melden als deelnemer van MedMij en te beginnen met implementatie van de binnen de scope afgesproken ZIB’s. Mogelijkheden tot veilige en vertrouwde gegevensuitwisseling → op korte termijn oriëntatie op beschikbare mogelijkheden. Ook oriënteren op mogelijkheden omtrent identificatie en authenticatie, op dit moment is DigiD een vereiste maar ook dure optie.

13 Beoogd resultaat Het beoogde resultaat van het project is dat vanaf eind 2019 alle revalidatie cliënten/patiënten, die dat willen en kunnen een PGO gebruiken om optimaal te participeren in hun revalidatieproces. Het in gebruik genomen PGO voldoet aan de specificaties van het MVP.

14 ZIB’s – Zorg Informatie Bouwstenen: 100 bouwstenen reeds beschikbaar

15 ZIB’s – Zorg Informatie Bouwstenen: 100 bouwstenen reeds beschikbaar

16 Belangrijkste bestaande informatiestandaarden i.r.t. ZIB’s


Download ppt "Resultaten versnellingskamer PGO regio Friesland"

Verwante presentaties


Ads door Google