De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BMC 4/25/2019 Masterclass Gemeentelijke regierol op veiligheid 19 juni 2013, Amersfoort Jasper van Gaalen, BMC Axel Weggelaar, CCV.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BMC 4/25/2019 Masterclass Gemeentelijke regierol op veiligheid 19 juni 2013, Amersfoort Jasper van Gaalen, BMC Axel Weggelaar, CCV."— Transcript van de presentatie:

1 BMC 4/25/2019 Masterclass Gemeentelijke regierol op veiligheid juni 2013, Amersfoort Jasper van Gaalen, BMC Axel Weggelaar, CCV

2

3 Masterclass!

4 Regierol gemeente en de Nationale Politie (?)
Gezagsrol burgemeester (artikel 11) Tenminste eenmaal in vier jaar: veiligheidsdoelen vaststellen die via handhaving en hulpverlening van de politie … Input voor Regionaal Beleidsplan Lokale driehoek: afspraken over criminaliteitsbestrijding Districtsdriehoek (‘daar gebeurt het’) Regionaal: bijv. aanpak georganiseerde criminaliteit

5 Regierol gemeente en de ‘regiewet’ (?)
Integraal veiligheidsplan als basis voor afspraken op lokaal niveau Burgemeester ‘ziet toe’ en bevordert de noodzakelijke samenwerking tussen alle betrokken partijen Burgemeester informeert jaarlijks de Raad over de uitvoering MvT: Gezag en ‘verticale sturing, financiële sturing, vergunningen, wettelijke bevoegdheden, ….’

6 Regierol gemeente en inzet burgemeestersbevoegdheden (?)
BOPZ Damocles Victoria Voetbalwet BIBOB

7 Regierol en transitie Veiligheidshuizen (?)
1-1-‘13: gemeenten (meer) regie op de Veiligheidshuizen 3x regie: Bestuurlijke regie op de (regionale) samenwerking in de Veiligheidshuizen > bij gemeenten; coördinatie op samenwerking en verbinding ketens Procesregie > bij Veiligheidshuispersoneel; gericht op faciliteren van en toezien op totstandkoming samenwerking op casusniveau Casusregie > gericht op één specifieke casus; integraal plan van aanpak , afspraken maken en nakomen; ligt bij partners zelf Vanaf 2015: gemeenten verantwoor­delijk voor alle vormen van jeugdhulp > regie over meerdere leefdomeinen/beleids­terreinen die binnen Veiligheidshuis samenkomen.

8 Regierol gemeente en de regie ten aan zien van problematische jeugdgroepen (?)
Gemeente voert regie: jeugdoverleg wordt door gemeente uitgeschreven en voorgezeten, gemeente is penvoerder is voor plannen van aanpak (in overleg eventueel elders leggen) Regierol is voorzittersrol, waarbij het proces wordt bewaakt; overall regie ligt bij de gemeente voor zowel de hinderlijke, overlastgevende als criminele jeugdgroepen Regie over opsporing vanuit wettelijke taak ligt bij het Openbaar Ministerie

9 Regierol van de gemeente en het CCV
Het CCV en de regierol Regierol van de gemeente en het CCV Het CCV ondersteunt gemeenten bij hun invulling van het veiligheidsbeleid op diverse onderwerpen De gemeente voert de regie, het CCV helpt Het CCV kent veelal de praktijk en koppelt terug aan het ministerie van VenJ voor verbeteringen Wegwijzer jeugd en veiligheid. Regie: bestuurlijke regie, uitvoeringsregie en netwerkregie. Dit betekent dat je als regisseur de aanpak én de samenwerking coördineert. Je spreekt partners aan op verantwoordelijkheden en belegt deze ook bij hen. Je houdt de planning in de gaten en je houdt de focus op het bereiken van het gestelde doel. Hierbij is het uitermate belangrijk dat je als regisseur voldoende mandaat en doorzettingsmacht hebt en de betrokken partners ook echt kunt aanspreken. Daarvoor is het nodig dat jouw burgemeester je ruggensteun geeft en zich committeert aan de gekozen aanpak. En hij agendeert het in de lokale driehoek. 3 kritische succesfactoren bij lokaal leiderschap ■■ Een duidelijke (SMART) opdracht van de lokale driehoek. ■■ Breng je burgemeester in positie. ■■ Zorg als regisseur dat je kunt schakelen tussen de verschillende niveaus van regie (bestuurlijk, uitvoerend en netwerk).

10 Regierol gemeente en … (?)

11

12

13 Conceptueel: ‘Gemeente als regisseur’ ‘Regiegemeente’

14 a) Bestuurskundige invalshoek: ‘de gemeente als regisseur’
Een bijzondere manier van sturen gericht op: Afstemming van actoren, hun doelen en handelingen, tot een samenhangend geheel, met het oog op een bepaald resultaat Bestuurlijke opdracht om richting te geven aan samenwerking

15 a) Bestuurskundige invalshoek
Regisseur, souffleur, Inspiciënt (Ignatius Snellen) Ministerie van BZK: ‘Een samenwerkingsbegrip, waarbij geen sprake is van gezag, wettelijke ondergeschiktheid (hiërarchie), zeggenschap, verantwoording of beleidsverantwoordelijkheid van de regisseur over andere partijen’ Ook BZK: ‘Lokale daadkracht mobiliseren’: 1: De gemeente als uitvoeringsgerichte regisseur 2: De gemeente als beheersingsgerichte regisseur 3: De gemeente als visionair regisseur 4: De gemeente als faciliterend regisseur

16 Regie volgens Partners + Pröpper
a) Bestuurskundige invalshoek Ook in onderzoek wethouder IV. Ook de steden nemen dit als uitgangspunt (regiekansen)

17 b) Bedrijfskundige invalshoek: de ‘regiegemeente’
Een bijzondere manier van sturen gericht op: Activeren en innoveren in de lokale gemeenschap, met als doel (deels) te kunnen terugtreden Samenleving is netwerk en potentiele opdrachtnemer van producten Gemeentelijke organisatie wordt compacter

18 ‘Gemeente als regisseur’ ‘Regiegemeente’
Horizontale sturing (naast verticale sturing) Autonoom en zakelijk in het netwerk Via overtuiging, gezag Gemeente professionaliseert als netwerkpartner Sturen op samenwerking Uitonderhandelen Boven partijen Het nieuwe werken?

19 a) & b) Ontwikkeling van ‘gemeente als regisseur’ naar ‘regiegemeente’? Verharding, ontnuchtering? Van tandeloos naar gewapend? NB : acteren als regiegemeente vereist duidelijkheid, helderheid (t.a.v. targets & tools, producten & partijen, …) Ofwel: professionalisering van de gezagsrelatie met de politie?

20 c) Hoe dan ook: De inhoud moet kloppen Beleid, visie, juiste keuzes
Technisch sterk sturen (op keuzes, uitvoering, uitkomsten)

21 Karl Weick: The Social Psychology of Organizing (1979)
Metafoor van het jazzorkest

22 OOV Extern Intern Gemeenten

23 Stanley Kubrick !? http://www.youtube.com/watch?v=eDKiyehma28
‘Spartacus’ ‘A clockwork orange’ ‘Eyes wide shut’

24 Regie is: Visie, inhoud Technisch sterk handelen (acties)
Technisch sterk handelen (organisatie) Gelaagde rol Randvoorwaarden creëren, bewaken Concreet waar nodig, op hoofdlijnen waar het kan Ruimte geven (vertrouwen) Tijdige interventie Sturen op afspraken, uitkomsten Verantwoording afleggen (maatschappelijk)

25 Onze agenda is: IVP/Lokaal integraal veiligheidsbeleid (‘kompas op orde’) Sturing, samenwerking, organisatie De gemeenteraad

26 Opdracht - Kies een perspectief/invalshoek t.a.v. regie
- Formuleer van daaruit: 2x ‘Doen!’ 2x ‘Niet doen!’

27 IVP/Lokaal integraal veiligheidsbeleid

28 Wat ‘is’ integraal veiligheidsbeleid?
▶ Kaderstellende notitie voor de beleidsvoering op veiligheidsterrein ▶ Meerjarig ▶ ‘Integraal’ (tav veiligheidsdefinitie, veiligheidsketen, veiligheidspartners, veiligheidsinstrumenten) ▶ Richtinggevend document, te specificeren in uitvoeringsprogramma’s □ Cruciaal: spanningsveld strategisch/tactisch

29 Componenten integraal veiligheidsbeleid
▶ Strategische uitgangspunten en doelstellingen ▶ Partners en flankerend beleid ▶ Schets veiligheidssituatie ▶ Keuzes/prioritering ▶ Uitwerken van de beleidsthema’s ▶ Organisatorische borging ▶ ...

30 Functies/betekenis integraal veiligheidsbeleid
1: Regievoering - intern/extern - synergie partijen, beslissen, bewaken, randvoorwaarden, ... - ‘in het licht van de veiligheid’ (sturen op veiligheid) □ Proces: - betrekken partijen bij beleidsontwikkeling - bewerkstelligen dat zij input leveren - doorvertaling naar hun eigen achterban

31 Functies/betekenis integraal veiligheidsbeleid
2: Informatie ontsluiten en beteugelen - selectie in veelheid van informatie, omzetten naar beleidsfocus - woekering echter niet uit de weg gaan - beleid dient ‘keuzes in veelheid’ uit te stralen □ Proces: - onderzoekskarakter (analyse) - heldere definities (‘integrale veiligheid’) - via partners juiste gegevens achterhalen

32 Functies/betekenis integraal veiligheidsbeleid
3: Keuzes, richtinggeving - vanuit overzicht naar prioriteiten - prioriteiten vs. overige thema’s - bij elk thema: hoofdlijnen aanpak, instrumenten, partners □ Proces: - stapsgewijze verkrijging overzicht en (op basis daarvan) keuzes - samen met partners - politiek-bestuurlijk geborgd

33 Functies/betekenis integraal veiligheidsbeleid
4: Organisatorische borging - koppeling inhoud aan actie en organisatie - basis voor de coördinatie en evaluatie leggen (P&C) - ambtelijk en bestuurlijk □ Proces: - gedurige betrokkenheid van en oriëntatie op organisatie en sturing - doordachte planning/timing proces - aanhaken op cycli begroting en werkplannen partners

34 > Lokaal integraal veiligheidsbeleid
Bestuurskundig perspectief Bedrijfskundig perspectief ‘De inhoud moet kloppen’

35 Kernbeleid Veiligheid
VNG-methode/handreiking voor het ontwikkelen van integraal veiligheidsbeleid Drie edities: 2003, 2006 (beide SGBO), 2010 (BMC) 4e editie in voorbereiding (medio 2013) Destijds ontwikkeld vanwege groeiende complexiteit context en takenpakket veiligheidsterrein Heeft breed ingang gevonden (gemeente en politie)

36 Kernbeleid Veiligheid > essentieel:
Interactief via werkgroep 6-stappenplan Vijf veiligheidsvelden en thema’s daarbinnen □ digitale formats ( □ clusters beleidsvragen

37 Werkgroep Komt enkele keren bijeen, in elk geval in fase veiligheidsanalyse en bij opstellen veiligheidsplan Vehikel/instrument voor interactie/interactieve beleidsvorming > leidt tot goed en gedragen beleid Samenstelling: - plm. 8 deelnemers - kernpartners ‘intern’ plus in elk geval politie - kenners van beleidsdossiers, niet per se beslissers - 5 veiligheidsvelden vertegenwoordigd

38 6-stappenplan 1: Opstart 2: Veiligheidsanalyse 3: Prioritering
4: Opstellen van het veiligheidsplan 5: Opstellen van het uitvoeringsplan 6: Van beleid naar uitvoering

39 1: Veilige woon- en leefomgeving:
▶ overlast, verloedering, geweld en bedreiging, veelvoorkomende criminaliteit, subjectieve veiligheid ▶ ‘veilige, leefbare wijken en buurten’ 2: Bedrijvigheid en veiligheid: ▶ veilige winkelcentra en bedrijventerreinen, veilig stappen en veilige evenementen 3: Jeugd en veiligheid: ▶ overlast en harde kern, alcohol en drugs, ‘in en om de school’ 4: Fysieke veiligheid: ▶ verkeersveiligheid, brandveiligheid, externe veiligheid, crisisbeheersing 5: Integriteit en veiligheid: ▶ radicalisering en polarisatie, georganiseerde criminaliteit, ambtelijke en bestuurlijke integriteit

40 Veiligheidsplan cf. Kernbeleid Veiligheid
1: Kader (▶ ‘motto’, strategische doelstellingen, bestuurlijke uitgangspunten, partners, flankerend beleid) 2: Huidige situatie 3: Prioriteiten (▶ uitleg thema, hoofdlijnen aanpak, partners, programmabegroting, doelstelling) 4: Overige strategische thema’s (▶ idem) 5: Dwarsverbanden (▶ algemeen & toezicht en handhaving) 6: Organisatorische borging van het beleid

41 Waar sta je? Jij en Lokaal integraal veiligheidsbeleid

42 Stap 1: Opstart Essentie:
● Bestuurlijke en procesmatige randvoorwaarden creëren - bestuurlijke opdracht en commitment - aard van op te leveren producten - rol van de Raad - planning/timing - inhoudelijke reikwijdte - samenwerking met/participatie van interne en externe partners - evt. uit te voeren onderzoeken

43 Stap 1: Opstart acties/deelstappen:
► opstellen startnotitie plus besluitvorming - in afstemming met ambtelijke kernpartners en vanzelfsprekend de bestuurlijk portefeuillehouder - aard besluitvorming kan verschillen ► werkgroep samenstellen plus startbijeenkomst - informeren, enthousiast maken, afspraken/termijnen - duidelijke terugkoppeling op startnotitie - betekenis voor ‘eigen’ beleid verhelderen

44 Stap 2: Veiligheidsanalyse
essentie: ● inhoudelijke basis leggen voor het veiligheidsbeleid die gedragen wordt door interne en externe partners - reikwijdte: 5 veiligheidsvelden en –thema’s daarbinnen - telkens de drieslag: problematiek, huidige aanpak, verbetermogelijkheden (resp. de ‘beleidsvragen’ 2, 3 en 4) - is belangrijkste stap in het gehele traject - resulteert in de veiligheidsanalyserapportage, basis voor prioritering en verdere uitwerking van het beleid - maak gebruik van het format! (werkdocument vs. rapportage)

45 Stap 2: Veiligheidsanalyse
acties/deelstappen: ▶ cijfers en documenten verzamelen, verwerken ▶ eerste analyse uitvoeren ▶ interne en externe partners bevragen, uitkomsten verwerken ▶ conceptanalyse per thema bilateraal checken (per mail) bij gesprekspartners, verwerken >> laten meeschrijven!! ▶ werkgroepbijeenkomst (ook over prioriteiten) ▶ uitkomsten verwerken, rapportage completeren, nogmaals checken bij gesprekspartners >> laten meeschrijven!! ▶ gereed maken document voor besluitvorming

46 Stap 2: Veiligheidsanalyse
de analyse: ▶ drie vragen centraal: 1: problematiek 2: huidige aanpak 3: ‘extra’ ▶ t.a.v. de 5 veiligheidsvelden en alle veiligheidsthema’s daarbinnen ▶ ‘woekering’ ▶ dwarsverbanden tussen thema’s, met ander beleid, etc. ▶ voorgenomen beleidsrichtingen?

47 Voorbeeld bedrijvigheid en veiligheid
Problematiek rond het stappen: Overlast voor bewoners bij naar huis terugkeren (looproutes) Huidige aanpak: Veilig stappen-bus (een van de accenten binnen het convenant) Mogelijke beleidsversterkingen: Aanpassing haltes Toezicht op hotspots Communicatie met bewoners

48 Voorbeeld jeugd en veiligheid
Problematiek: Overlast groepen jongeren in wijken Aanpak: Registratie problemen en periodiek overleg wijkmanager, jongerenwerk, politie Aansluitend: gerichte actie Mogelijke beleidsversterkingen: Betere aansluiting wijkaanpak en stedelijke zorgnetwerken Doorontwikkeling binnen Veiligheidshuis

49 Stap 2: Veiligheidsanalyse
Bronnen: ○ Cijfermatig/kwantitatief: ▶ IVm of andere bewonersenquete ▶ politiegegevens (VNG-BVH-model, INP) ▶ waarstaatjegemeente.nl ▶ gemeentelijk meldpunt woonoverlast ○ Kwalitatief: ▶ beleidsdocumenten, evaluaties ▶ partners (gesprekken)

50 Stap 2: Veiligheidsanalyse
Partners: ▶ Consulteer je waar/zodra nodig ▶ Spreek je ‘hoe dan ook’ i.v.m. lopende zaken ▶ Evt. werkgroepbijeenkomst ▶ ‘Werkgroep’ (?)

51 Stap 2: Veiligheidsanalyse
Rapportage: ▶ Schriftelijke rapportage met behulp van format ○ drie analysevragen daarin centraal ○ mondt uit in een voorstel voor prioritering ▶ Echter: is verslag wenselijk? (kost veel tijd) >> alternatief: presentatie

52 Stap 2: Veiligheidsanalyse
De portefeuillehouder: ▶ betrekken ‘op maat’ ▶ is vroeg op hoogte van projectplan/startnotitie ▶ evt. expliciete consultatie hierover vroeg in het proces? ▶ info werkt ook door in je strategisch kader ▶ aan einde van analysefase gedetailleerd bijpraten/actief betrekken

53 Stap 3: Prioritering Essentie:
● Centrale thema’s (prioriteiten) selecteren op basis van veiligheidsanalyse; komen centraal te staan in het veiligheidsbeleid - in interactie met een passend gremium (Raadscommissie, stuurgroep?) - impliceert sturen op ‘hoofdstuk 3-’ vs. ‘hoofdstuk 4-thema’s’ - hoofdstuk 4 betekent niet ‘buiten beeld’ > nog steeds strategische thema’s - stap 3 = kantelpunt in het gehele traject

54 Stap 3: Prioritering De prioriteiten: ▶ drie a vier (?)
▶ veelal gecombineerde, ‘overstijgende’ thema’s die zich goed lenen voor regievoering door gemeente ▶ zoeken op het niveau van doelgroepen en/of oplossingen ▶ niet te gefragmenteerd ▶ centrale items in voorgenomen beleid? ▶ betreft de items waarop je je wilt profileren als gemeente

55 Stap 3: Prioritering Acties/deelstappen:
▶ kiezen ‘systeem’ wb partijen en wijze van prioritering (‘stickeren?”) ▶ overige benodigde voorbereiding (PH) ▶ prioriteringssessie ▶ verslag opmaken en terugkoppelen (betreft de ‘inhoudsopgave’ van de veiligheidsnota)

56 Stap 3: Prioritering Criteria voor prioritering? ▶ veiligheidsrisico’s
▶ fundamenteel karakter van een verschijnsel ▶ maatschappelijke impact van een verschijnsel ▶ maatschappelijke schade van een verschijnsel ▶ duurzaamheid van een verschijnsel ▶ wettelijke verplichting ▶ voorgenomen/bestaande aanpak

57 Opdracht Veiligheidsanalyse
Casus Middendrecht ▶ Voer een beknopte veiligheidsanalyse van het veld ‘Jeugd en veiligheid’ uit: ○ Beantwoord op hoofdlijnen de beleidsvragen 2, 3 en 4 voor de thema’s binnen dit veld; gebruik daarbij het invulformulier ○ Kom eventueel gaandeweg tot een logische clustering van de thema’s ○ Bepaal per thema (of cluster van thema’s) welke informatieverzameling je nog zou willen uitvoeren voor de veiligheidsanalyse 57

58 Casus ‘Middendrecht’ - 3 wijken - toerisme en horeca
- hard- en softdrugs - jeugd - inbraken - ‘onrust’ - huidig beleid; voornemen tot nieuw beleid - gemeente en politie - rampenbestrijding en EV - organisatie van het veiligheidsbeleid

59 Stap 4: Opstellen veiligheidsplan
Essentie: ● Verder uitwerken van het strategisch beleid op basis van uitkomsten veiligheidsanalyse en prioritering - betreft doorvertaling - veel materiaal reeds verzameld in m.n. veiligheidsanalyse - is interactief gebeurd, ofwel: draagvlak voor inhoud - opgave nu is er een lopend, samenhangend verhaal van maken - wel net zo ‘interactief’ als veiligheidsanalyse >> meeschrijven - maak gebruik van het format!

60 Stap 4: Opstellen veiligheidsplan
Nota cf. Kernbeleid Veiligheid: 1: Kader (▶ ‘motto’, strategische doelstellingen, bestuurlijke uitgangspunten, partners, flankerend beleid) 2: Huidige situatie 3: Prioriteiten (▶ uitleg thema, hoofdlijnen aanpak, partners, programmabegroting, doelstelling) 4: Overige strategische thema’s (▶ idem) 5: Dwarsverbanden (▶ algemeen & toezicht en handhaving) 6: Organisatorische borging van het beleid

61 Stap 4: Opstellen veiligheidsplan
Acties/deelstappen: ▶ eerste concept uitwerken op basis van verzamelde informatie ▶ consultatie partners, verwerken ▶ bilaterale check (per mail) bij gesprekspartners >> laten meeschrijven ▶ concept doorontwikkelen ▶ werkgroepbijeenkomst ▶ uitkomsten verwerken, nota completeren, nogmaals bilateraal checken (per mail) bij gesprekspartners >> meeschrijven ▶ gereed maken nota voor besluitvorming (portefeuillehouder!)

62 Stap 4: Opstellen veiligheidsplan
NB: ▶ geen ‘gestort beton’ ▶ zeker het eerste concept dient nog onvolledig te zijn >> anderen laten aanvullen, hun eigen jargon laten inbrengen (voldoende en meermaals ruimte daarvoor geven) ▶ maar: wel de touwtjes in handen houden! ▶ termijnen bewaken, druk op het proces ▶ hoe langer het duurt, hoe groter de kans op complicatie

63 Stap 5: Opstellen uitvoeringsplan
Essentie: ● Nader concretiseren van de aanpak van de diverse thema’s per jaar (2 jaar?) - zelfde opbouw/volgorde van thema’s als in het veiligheidsplan - detaillering van acties, actoren/trekker, planning - wederom interactief, echter hoofdzakelijk bilateraal - is praktisch en schematisch document (hoeft geen ‘pakkend’ en lopend verhaal te zijn) - College stelt uitvoeringsplan vast - maak gebruik van het format!

64 Stap 5: Opstellen uitvoeringsplan
Acties/deelstappen: ▶ eerste concept opstellen op basis van reeds verzamelde informatie ▶ consultatie partners, verwerken ▶ check per mail bij gesprekspartners >> laten meeschrijven ▶ evt. extra ronde ▶ gereed maken voor besluitvorming (bijlage bij veiligheidsplan?)

65 Stap 6: Van beleid naar uitvoering
Essentie: ● Verder borgen van de uitvoering van het beleid via doorvertaling in werkplannen van partners - hier wordt pas ‘echt’ aangehaakt op uitvoeringspraktijk van partners - betreft partners in het gehele traject, dus het is aan geen van beide kanten ‘nieuws’ - concreet gaat het om werk-, afdelings-, jaarplannen e.d. van de interne en externe partners - cruciaal: timing - daarnaast tevens borging in programmabegroting gemeente - plus het realiseren van voorwaarden voor coördinatie

66 Overzicht: ‘gouden tips’
● werk resultaatgericht ● houd tijdsdruk op het proces (voorkom een ‘lawine’) ● op enig moment: het is gereed! ● betrek partners bij het schrijven (jargon) ● ‘ja en’ in plaats van ‘ja maar’ ● open oog, open oor (de blik van de ‘derde’)

67 Sturing, samenwerking, organisatie

68 OOV Extern Intern Gemeenten

69 Sturing, samenwerking, organisatie
Interne organisatie Sturing, regie intern Sturing, regie extern Intergemeentelijke samenwerking

70 a: Interne organisatie
Omvang/formatie Positionering & ophanging Afbakening taken, dossiers, ‘rollen’ Borging Borging samenwerking en afstemming

71 b: Sturing, regie intern
Harde en zachte sturing Elkaar versterken Prestatiesturing, Planning & Control Effectindicatoren > Inzet bestuurlijke instrumenten/bgm-bevoegdheden

72 c: Sturing, regie extern
Invulling gezagsrol Prestatieafspraken/financiële sturing Effectindicatoren Verzelfstandiging, outsourcing Mobilisatie maatschappelijke partners > Inzet bestuurlijke instrumenten/bgm-bevoegdheden

73 d: Intergemeentelijke samenwerking
Beperkte samenwerking (OOV-taken) Intensieve samenwerking (OOV-taken) Rond het IVP/Veiligheidsbeleid In basiseenheid, district, regio

74 > Sturing, samenwerking, organisatie
Bestuurskundig perspectief Bedrijfskundig perspectief ‘De inhoud moet kloppen’

75 de karakteristieke OOV-er
BMC 4/25/2019 exkurs 1: de karakteristieke OOV-er

76

77

78

79 Regionale samenwerking
BMC 4/25/2019 exkurs 2: Regionale samenwerking

80 Regionale samenwerking
Samenwerking tussen gemeenten, politie en OM Er zijn regio’s die hiervoor een bureautje hebben opgezet: bijv. NHN, Utrecht en Twente. Ontwikkelingen na de invoering van de Politiewet: - de grootte van de samenwerkingsverbanden gaan richting de regionale eenheden - het regionaal beleidsplan wordt belangrijker Wie heeft nu de regie? juli 2010 CCV voettekst

81 Regionale samenwerking
Burgemeester Hoofdofficier Politie Hoofdofficier Politie Burgemeester CCV voettekst juli 2010

82 De gemeenteraad

83 Raadsleden en Veiligheid Wat weten zij eigenlijk van het lokale veiligheidsbeleid?
Regie op lokaal veiligheidsbeleid ligt bij: Gemeenten 45% Veiligheidsregio 41% !!! Politie 13% Waar zou het volgens hen moeten liggen? Gemeenten 66% Veiligheidsregio 27% !!! Politie 6% Vraag: Hoe komt het dat raadsleden blijkbaar dat idee hebben. Hebben jullie en verklaring? Het CCV wil nu een digitale handreiking gaan maken voor de raadsleden waar hun rollen duidelijk naar voren komen om het te laten zien wat zij op die rollen voor veiligheid in hun gemeenten kunnen betekenen. De rollen zijn kaderstellend, controlerend, volksvertegenwoordigend. Vraag: Hebben jullie contacten met raadsleden in jullie werkzaamheden? Wanneer zet je raadsleden in bij Kernbeleid Veiligheid? Bij de opstart met een startnotitie met de strategische kaders als planning, budget, besluitvorming, uitvoering. En bij de prioritering tijdens een prioriteringssessie. Dat kan in de gemeenteraad, maar ook in de commissie OOV.

84 Raadsleden en Veiligheid
Heeft u als raadslid invloed op politie-inzet? Ja % Nee % !!! Neutraal 28% Zijn BOA’s een alternatief? Ja % !!! Nee % Neutraal 19% Volgens de nieuwe politiewet krijgen raadsleden inbrengplicht ipv inbrengrecht. De lokale prioriteiten moeten regionaal worden verzameld en dan wordt er gekeken welke prioriteiten voor de hele regio gaan gelden. Dit gaat over het regionale beleidsplan. Vraag: wie is er bij dat proces betrokken geweest? Hoe denken jullie over het regionale beleidsplan? Wel bestaat er de vrees dat gemeenten op afstand komen te staan van de politie door een opschaling van 25 naar 10 regionale eenheden. Toezicht en Handhaving Hoe kun je regie voeren op de prioriteiten als je niet weet of de politie het daadwerkelijk vanuit het IVP of het regionaal beleidsplan oppakt.

85 Raadsleden en Veiligheid
Hoe kunnen raadsleden invloed uitoefenen op de politie? Volksvertegenwoordigend Kaderstellend Controlerend

86 25 april 2019 |

87 > De gemeenteraad Bestuurskundig perspectief
Bedrijfskundig perspectief ‘De inhoud moet kloppen’

88 Overzicht, afsluiting

89


Download ppt "BMC 4/25/2019 Masterclass Gemeentelijke regierol op veiligheid 19 juni 2013, Amersfoort Jasper van Gaalen, BMC Axel Weggelaar, CCV."

Verwante presentaties


Ads door Google