De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé"— Transcript van de presentatie:

1 Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé Shauni Van Melkebeke Marah Timmermans Thi (Quan) Vo Zolecha Odriss

2 Projectmatig & Themagericht werken
Project Hogeschool Odisee – Campus Brussel Studenten Maatschappelijk Werk Samenwerking met BIZ (Budget InZicht)

3 CAW Noordwest Vlaanderen
Definitie Twee definities Eigen visie CAW Noordwest Vlaanderen

4 Definitie 1 Nazorg betreft alle maatregelen om herval te voorkomen en gedragsverandering te stimuleren aan het einde van de trajectbegeleiding, met andere woorden wanneer een traject/dossier volledig afgesloten is (VVSG, Vlaams Centrum Schuldenlast & politeia, 2008, p. 25). Deze maatregelen worden toegepast op verschillende tijdstippen na het traject en bevinden zich op één of meerdere levensdomeinen en ingeroepen kunnen worden door zowel de hulpverlener als de hulpvrager. De hulpverlener kan deze toepassen aan de hand van doorverwijzing, begeleiding, bijstand en dergelijke. Dit op een empowerende manier waardoor de cliënt zelfstandig kan omgaan met zijn budget en om zijn zelfredzaamheid te bevorderen (VVSG, Vlaams Centrum Schuldenlast & politeia, 2008, p. 26) (Van Gils, persoonlijke communicatie, 14 januari 2014).

5 Definitie 2 Nazorg betreft een beperkt aantal contacten of ondersteunende activiteiten na het afsluiten van een begeleiding, op initiatief van de cliënt of van de hulpverlener i.f.v. het toetsen van doelstellingen (eventuele nood aan een nieuw aanbod), het opfrissen van doelstellingen die binnen de begeleiding verworven waren of het vermijden van herval. Nazorg is steeds aspectueel, nooit integraal (“definitie en afsprakenboek”, 2014, p. 30).

6 Facetten van nazorg bij schuldhulpverlening
Voor wie? Wanneer? Hoe?

7 VOOR WIE? Welke client? Levensdomeinen (dezelfde of andere)?
Onder voorwaarden of vrijwillig? Risicosignalen

8 Voor wie Client die begeleiding in schuldhulpverlening succesvol beëindigd Geen typisch client

9 Levensdomeinen Doorverwijzing Op hetzelfde levensdomein
Op een ander levensdomein

10 Voorwaarden Vriwillig karakter

11 Risicosignalen Signalen Kwetsbare groepen

12 WANNEER? Wanneer vindt nazorg plaats Aantal contactmomenten
Duur van een nazorgtraject

13 Wanneer vindt nazorg plaats
Onmiddellijk na de begeleiding BV: CAW Oost Brabant Leuven (doorverwijzing via OCMW) Een periode na de begeleiding BV: OCMW Affligem BV: BIZ regio Halle - Vilvoorde

14 Aantal contactmomenten
Afhankelijk van noden / situatie van de cliënt CAW Oost Brabant Leuven

15 Duur van een nazorgtraject
Maximum één jaar Nadien geen verder contact meer

16 HOE? Vormen van contactopname: Face to face
Online hulpverlening/ Telefonisch Groepsgesprekken en –activiteiten Combinatie face to face en telefonisch Huisbezoek

17 Vormen van contactopname
Face to face Gesprek leiden tot vraag Begeleiding van volledig traject achter rug Optie = nazorgtraject! Vraag complexer + nieuwe terreinen = nieuwe begeleiding Meest gebruikte vorm, MAAR tijdrovend Authenticiteit

18 Vormen van contactopname
Onlinehulpverlening/ Doorheen de jaren ‘meer en meer’ Informatie, advies en ondersteuning Cliënt: laagdrempelig! Onafhankelijk tijd en ruimte Minder tijdrovend Start nazorgbegeleiding Nadeel: geen non-verbaal contact + vereiste specifieke kennis

19 Vormen van contactopname
Telefonisch Efficiënt weinig tijdrovend Kort gesprek Hulpvraag? Geen nazorg cliënt bezit verworven competenties Antwoord bezorgdheid HVL’er

20 Vormen van contactopname
Groepsgesprekken en activiteiten Verscheidene vormen (vormingen, workshops, …) Kennis, attitudes en vaardigheden (begeleiding) uitwisselen Versterking netwerken Handelen op andere levensdomeinen impact op schuldenlast

21 Vormen van contactopname
Combinatie telefonisch en ‘face to face’ Cliënt nood nazorg verschillende contactvormen HVL’er: combinatie telefonisch en ‘face to face’ Initiatief beide partijen telefonisch contact ‘Face to face’ is efficiënter (verbaal en non-verbaal gedrag) Hervallen en/of andere zaken Directe aanpak BIZ Brussel gebruikt deze combinatie

22 Vormen van contactopname
Huisbezoeken Duidelijk beeld v.d. huidige situatie Voordeel: personen beperkte mobiliteit Nadeel: tijdrovend CAW Oost-Brabant Realistisch beeld van de cliënt: hoe leven ze echt? Naar HVL’er zelf gaan = veiliger

23 Bevindingen uit de praktijk
Bevraagde organisaties Nazorg aanwezig? Nazorg nodig? Tekort aan tijd en middelen Alternatieven?

24 Draaiboek Vorm: Combinatie face to face


Download ppt "Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé"

Verwante presentaties


Ads door Google