Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSofie Michiels Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Netwerkevenement LOP Oostende voorstelling werking SHO - vluchtelingen en subsidiair beschermden - traject sociale activering via studies Algemeen welzijnswerk
2
Cijfers 2016 Leefloon en equivalent leefloon Aantal Cliënten Kolom
2016 Kw1 Kwartaal Kwartaal Kwartaal Rij jan 2016 februari 2016 maart 2016 april 2016 mei 2016 juni 2016 juli 2016 augustus 2016 september 2016 oktober 2016 november 2016 december 2016 Leefloon 1 007 1 032 1 034 1 028 1 045 1 031 976 986 1 065 1 082 1 086 1 187 Afrika 22 25 28 26 29 30 38 Noord_Afrika 5 6 7 10 11 12 Zuid_Amerika 3 4 Azië 8 Azië_MO 14 21 34 39 47 50 54 57 212 Belg 544 549 543 534 539 514 466 508 499 448 Erkend_vlucht 323 331 327 341 340 367 371 376 374 Europa_EU 55 58 52 41 45 48 49 Europa_niet_EU 35 36 40 42 46 44 Onbepaald 1 Equiv_LL 301 306 294 295 293 285 273 281 286 289 102 19 20 23 13 9 204 210 199 201 200 197 194 206 207 2 51 43 32 Eindtotaal 1 307 1 335 1 326 1 322 1 334 1 313 1 248 1 255 1 345 1 365 1 375 1 287 Leefloon en equivalent leefloon
3
Leeftijdscategorieën
Aantal Lftcat Jaartal Kwartaal Maand -18 18-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65+ 2016 Kwartaal januari 2016 4 421 370 225 148 102 37 Kwartaal februari 2016 3 426 383 235 153 99 36 maart 2016 438 374 234 143 98 35 Kwartaal april 2016 2 442 368 231 149 97 33 Kwartaal mei 2016 444 371 233 155 96 32 juni 2016 432 356 156 101 31 Kwartaal juli 2016 1 367 349 239 154 106 Kwartaal augustus 2016 372 346 240 34 september 2016 433 248 158 110 38 Kwartaal oktober 2016 440 361 242 166 113 40 Kwartaal november 2016 5 238 171 112 december 2016 6 392 350 164 2017 348 329 205 145 94 Leefloon en Equivalent leefloon
4
Evolutie 2006 – 2016 (cijfers 1ste kwartaal)
Leefloon en equivalent leefloon
5
Cijfers intake - rechtstreekse instroom
2016: 301 dossiers vluchtelingen/ subsidiair beschermden die rechtstreeks vanuit een opvanginitiatief naar Oostende kwamen Aanvullingen bij deze dossiers, bvb. door gezinshereninging worden door de behandelend maatschappelijk werker genoteerd.
6
Opstart van de hulpverlening
Wat na de intake? Elke donderdag worden de nieuwe dossiers verdeeld naar de maatschappelijk werkers 3 diensten: Arbeidsactivering, Sociale activering en Budget-Schuldhulpverlening Toewijzing gebeurd op basis van een aantal criteria Wanneer blijkt dat er een verkeerde dienst is toegewezen of bij gewijzigde situaties wordt het dossier herverdeeld
7
Criteria dossierverdeling
Dienst arbeidsactivering Cliënten van wie we verwachten dat ze binnen een periode van max. 2 jaar zullen kunnen worden geactiveerd richting tewerkstelling Activering kan hierbij ook opleiding zijn Activering kan hierbij ook het volgen van versterkende modules zijn, bvb. vrouwenproject, voortraject, Wij-project rond attitude,… Bij nieuwkomers: Aandacht voor de refertetaal en al dan niet analfabeet in eigen taal Vooropleiding/ behaalde diploma’s in land van herkomst Werkervaring in verleden, al dan niet aantoonbaar Op termijn jobcoaching richting sociale tewerkstelling of reguliere tewerkstelling Dossierverdeling bij nieuwkomers
8
Dienst Sociale Activering
Cliënten van wie we inschatten dat arbeidsactivering binnen de 2 jaar onmogelijk zal zijn om diverse redenen: Analfabeet of taalzwak in eigen moedertaal Medische of psychische problemen, billijkheidsredenen Leeftijd kan een rol spelen (ouder dan 60j) Studenten en niet-begeleide minderjarigen: altijd SOCA Altijd bij nieuwkomers, zowel bij ARBA als bij SOCA: Verplichting/ aandacht voor het volgen van Nederlandse les niet volgen heeft gevolgen op de toegekende steun Dossierverdeling bij nieuwkomers
9
GPMI Geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie
Sinds 11/2016: verplichting om voor elke cliënt een GPMI op te maken versterking van individuele begeleiding In samenspraak met de cliënt Contract tussen OCMW en cliënt Doelstellingen, acties Gekoppeld aan evaluaties Kan gebruikt worden als sanctie-instrument Specifiek voor Oostende: Opmaak sociale balans op 9 levensdomeinen, rekening houdend met de context van de persoon en zijn/ haar gezin SHO-info voor elke cliënt
10
Inzetten op diversiteit
Initiatieven/ acties SHO: Vormingsaanbod in verschillende talen, oa. Nederlands, Frans, Engels, Arabisch, … 2 opbouwwerkers Diversiteit: 1 beleidsmedewerker 1 vormingsmedewerker/ tolk/ ervaringsdeskundige Buddywerking “Compagnons” Psychologische ondersteuning ind. cl + intervisie/ supervisie mw’ers door Solentra Regierol binnen het netwerk “Oostende Helpt” met partners uit de welzijns- en onderwijswereld rond 9 levensdomeinen Verschillende samenwerkingsverbanden met bvb. Economisch Huis (taallessen en rijbewijs), Open-School, Avondschool, CAW Samenwerkingsverband met CAW en Pleegzorg Vlaanderen rond de begeleiding van niet- begeleide minderjarigen …
11
Traject Sociale Activering via Studies
Wie? Niet-begeleide minderjarigen die steun krijgen van het OCMW Elke +18j die studeert Beperkt t/m de leeftijd van 25j Uitzonderingen op leeftijd zijn mogelijk voor nieuwkomers ikv. gelijkstelling diploma of voor +25j ikv. het behalen van een diploma voor een knelpuntenberoep Vervalt na het behalen van een 1ste diploma hoger onderwijs of universitair onderwijs Wat? Elke vorm van secundair onderwijs, ook deeltijds onderwijs Hogeschool of Universitair onderwijs HBO5 Er moeten minstens 60 studiepunten opgenomen worden/ jaar (uitz. in thesisjaar) SOCA: studenten
12
In de praktijk: Afspraken rond studies worden vastgelegd in GPMI
Verplichting aanwezigheid op school + deelname aan de examenperiodes Verplichting deelname aan SHO-info gericht op studenten Aanbod of verplichting deelname budgetbeurs/budgetspel Verplichting studentenjob: min. 22 dagen/jaarbasis Verplichting uitputten van rechten, oa. aanvragen studietoelage,… … Maximale ondersteuning van de student met het oog op het positief afronden van de studies Ondersteuning op alle levensdomeinen, indien meer intensieve begeleiding nodig is op verschillende domeinen kan er beslist worden om ‘maatzorg’ in te zetten (contextuele hulpverlening) Studenten secundair onderwijs worden meestal intensiever opgevolgd Verschillende evaluatiemomenten op jaarbasis met eventuele bijsturing afspraken en verwachtingen Studieresultaten moeten voorgelegd worden op het BCSD
13
Studententrajecten (periode 2008 – 2016)
Aantal Cliënten Jaartal Steuntype Code Steuncode 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 LL LLSTU 89 99 110 115 148 181 172 159 153 LLVSTU 1 2 15 25 VL LMSTU 27 41 Aantal Studenten met LL of eq LL
14
Resultaten leerlingen Secundair Onderwijs (schooljaar 2015 – 2016):
81 studenten secundair onderwijs: 84 % geslaagd 12% niet geslaagd 4% vond werk of studeerde niet meer verder (3 lln)
15
Wat doen wij nog rond onderwijs?
Opvolgen van alle kinderen uit al onze gezinnen Belang van regelmatige aanwezigheid in de school bespreken en opvolgen Intensieve samenwerking met De Wegwijzer oa. rond onderwijscheques, onderwijsmaaltijdcheques, studietoelage en studiebeurzen, ... ikv. uitputten rechten Samenwerking groep Intro, Arktos,… ikv. time-outprojecten, attitudetraining, … Cl. inlichten rond de inschrijvingsmomenten in zowel basisonderwijs als secundair onderwijs, met specifieke aandacht voor de instap op 2,5 jaar Maatschappelijk werkers gaan samen met hun cl. naar oudercontact, opendeurdagen,… Coördinatoren van enkele scholen, oa. OKAN-onderwijs houden op regelmatige basis een overlegmoment in het SHO, zodat er cliëntoverleg kan plaatsvinden ifv. opvolging individuele situaties tss. de school, de mw’er en de leerling/ student
16
Huiswerkklassen in verschillende wijken met hieraan gekoppeld ontmoetingsmomenten voor ouders en opvoedingsondersteuning Onrechtstreeks oa. ifv. taalstimulering en sociaal contact: deelname aan De Speelcompagnie – in 2016 goed voor 2912 dagkaarten voor 279 kinderen
17
OCMW Oostende Edith Cavellstraat 15 8400 Oostende
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.