Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSiebe van de Brink Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Verpleegkundigen, leiderschap en wetenschap in de toekomst
Marieke J Schuurmans Hoogleraar verplegingswetenschap UMC Utrecht Lector Ouderenzorg Hogeschool Utrecht Den Treek 50 Verpleegkundig Leiderschap
2
Succes krijg je door Op de eerste plaats een definitief, duidelijk, praktisch ideaal te hebben - een doel, een doelstelling. Ten tweede moet men over de noodzakelijke middelen beschikken om zijn doelen te bereiken - wijsheid, geld, materialen, en methoden. In de derde plaats richt men al zijn middelen op dat doel. Aristoteles 384vC-322vC, Grieks filosoof en wetenschapper, student van Plato en leraar van Alexander de Grote
3
1988 honderdste verplegingswetenschapper in Nederland
1990 diploma HBO-V 1990 – 1992 verpleegkundige 1992 – 1999 verpleegkundig specialist 1997 Orion docent/onderzoeker Verplegingswetenschap 2001 promotie verpleegkundige 2001 – 2002 verpleegkundig hoofd zorgeenheid 2002 – heden lector Ouderenzorg 2009 – heden hoogleraar verplegingswetenschap
4
De toekomst
5
Vergrijzing Ontgroening Verkleuring
6
Aantal ouderen 1970 -2030 in NL (absoluut)
7
Veranderde leefstijl Veranderde leefomgeving
8
Toegenomen medische technologie
9
Toename aantal chronisch zieken
10
Prognose ziekten en aandoeningen (van Oers, 2002)
Absolute Prevalentie in 2000 Verandering in 2020 T.o.v in % Absolute Prevalentie in 2020 Lawaai en ouderdoms- slechthorendheid 37.0 Coronaire hartziekten 44.1 Astma 6.7 Visusstoornissen 46.8 Diabetes Mellitus 35.7 COPD 39.7 Kanker 54.1 Depressie 14.9 Hartfalen 42.5 Reumatoide artritis 27.1 Beroerte 43.6 Osteoporose 64.300 33.4 85.800 Dementie 57.500 41.4 81.300
11
Toenemende vraag om verantwoording (effectiviteit)
12
Toename vraag om verantwoording (juridisch)
13
Toename vraag om verantwoording (financieel)
14
Verpleegkundigen
16
Huidige gezondheidszorg
Diagnose-receptmodel (reactiviteit) Deficit benadering Sterke hiërarchie Kennisverzuiling Segmentatie/fragmentatie Aanbodsturing
17
Verpleegkundig Leiderschap
Verpleegkundigen Handen aan het bed Kwantiteit of kwaliteit? Wat doet een verpleegkundige? Bij wie? Met welk resultaat? Den Treek 50 Verpleegkundig Leiderschap
18
De waarde van resultaat ligt in het bereiken ervan
Albert Einstein , Amerikaans theoretisch natuurkundige van Duitse afkomst Halen verpleegkundigen hun resultaten? Kennen patiënten, vakgenoten, financiers en werkgevers deze resultaten?
19
Inhoudelijk debat in de verpleegkunde
Taakgericht versus patiëntgericht Vraagsturing versus diagnosesturing Generalisten versus specialisten Zijn versus doen (presentie versus prestatie) > Veel proces > weinig outcome Den Treek 50 Verpleegkundig Leiderschap
20
Rolmodel Onderzoek niet als doel maar als middel:
Om zelf inzicht in de situatie te krijgen Om anderen te overtuigen van de noodzaak van bepaalde veranderingen
21
Inzicht in resultaten
22
Verplegingswetenschap
Sinds begin jaren 80 in Nederland 1 master opleiding; jaarlijks 50 studenten 3 leerstoelen, 2 bijzondere leerstoelen Kenniscentra en hogescholen Klein, bescheiden positie, niet onbetwist Verankering? Den Treek 50 Verpleegkundig Leiderschap
23
Mijn visie INVLOED DOOR INHOUD Focus op
inhoud van de zorg van verpleegkundigen resultaten van zorg vanuit perspectief van patiënten Onderzoek onlosmakelijk verbonden met patiënten-zorg en onderwijs Massa Valorisatie Zichtbaarheid INVLOED DOOR INHOUD
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.