De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat

Verwante presentaties


Presentatie over: "21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat"— Transcript van de presentatie:

1 21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Handelingsgericht werken in het VO Op maat ontwerpen en invoeren onderwijszorgroute Dag van de zorgcoördinator 2013 21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat

2 Programma workshop Aanleiding Doel en uitgangspunten
Ontwerpen eigen onderwijszorgroute De cyclus handelingsgericht werken Eerste ervaringen scholen Taak en rol zorgcoördinator en zorgteam Discussie en vragen Uw infomap bestaat uit: 2

3 Aanleiding handelingsgericht werken in VO
Onvrede individuele handelingsplannen Toename en verdichting problematiek Docenten moeite met omgaan verschillen Versterken basisondersteuning: passend onderwijs Stappen in de onderwijszorg en de resultaten ervan meer transparant

4 Stelling Werken met veelheid aan individuele handelingsplannen
is onhaalbaar en onuitvoerbaar voor docenten

5 Handelingsgericht werken in VO
Nog onontgonnen terrein Zoektocht

6 Onderwijszorgroutes in het VO

7 Doelgroep VMBO HAVO/VWO PrO en VSO (koppelen aan IOP/OPP)

8 Uitgangspunten HGW in OZR
Afstemming op onderwijsbehoeften leerlingen Uitgaan positieve kwaliteiten leerlingen Preventie Werken met groepsplannen Docenten en mentor zijn beslissend Stappen zijn transparant Groepsbesprekingen zijn ‘smeerolie’ Schakel naar IZO en ZAT In gesprek met de leerling en met ouders

9 Omslag in denken en handelen
Van deficit-denken naar handelen vanuit onderwijsbehoeften

10 Ontwerp = maatwerk per school

11 Ontwerp eigen onderwijszorgroute
Die past bij: De visie en ambities van school De organisatie van onderwijs en zorg De overlegstructuur in school De interne zorgstructuur en samenwerking met externe partners

12 Basisontwerp GROEPSNIVEAU: De cyclus HGW 1e lijn waarnemen realiseren
groepbespreking kernteam begrijpen waarnemen plannen realiseren 1) Groeps- overzicht 2) Signaleren leerlingen die extra aandacht nodig hebben 3) Benoemen onderwijs- behoeften 5) Opstellen groepsplan 6) Uitvoeren en evalueren groepsplan IHP leerlingen ouders docent 4) Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijs behoeften GROEPSNIVEAU: De cyclus HGW 1e lijn Ook vakspecifiek groepsplan Kernteam Onderwijsteam

13 2e lijn waarnemen realiseren begrijpen plannen
intern zorgteam docentbegeleiding groepbespreking kernteam begrijpen waarnemen plannen realiseren 1) Groeps- overzicht 2) Signaleren leerlingen die extra aandacht nodig hebben 3) Benoemen onderwijs- behoeften 5) Opstellen groepsplan 6) Uitvoeren en evalueren groepsplan IHP leerlingen ouders docent 4) Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijs behoeften leerlingbegeleiding 2e lijn Van leerling- naar meer docentbegeleiding

14 3e lijn ZAT waarnemen realiseren begrijpen plannen Koppeling met SWV
Extern: SWV Jeugdzorg intern zorgteam docentbegeleiding groepbespreking kernteam begrijpen waarnemen plannen realiseren 1) Groeps- overzicht 2) Signaleren leerlingen die extra aandacht nodig hebben 3) Benoemen onderwijs- behoeften 5) Opstellen groepsplan 6) Uitvoeren en evalueren groepsplan IHP leerlingen ouders docent 4) Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijs behoeften leerlingbegeleiding 3e lijn Koppeling met SWV Basiskwaliteit basisondersteuning Extra ondersteuning: breedte- dieptezorg

15 Cyclus handelingsgericht werken
1) Evalueren groepsplan en verzamelen leerlingengegevens in groepsoverzicht 6) Uitvoeren van het groepsplan 2) Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften realiseren waarnemen 5) Opstellen van het groepsplan plannen begrijpen 3) Benoemen van specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen 4) Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften

16 Stap 1 Verzamelen gegevens in groepsoverzicht
Kort en bondig invullen gegevens in groepsoverzicht Toetsen en leerlingvolgsysteem Observaties in de klas Analyses van werk Gesprekken met leerlingen (ouders)

17 Groepsoverzicht maandag 25 februari 2019 Kempenhorst College 17

18 Stap 2 Signaleren leerlingen
Welke leerlingen hebben extra aandacht nodig? Aanvinken in groepsoverzicht Denk bijvoorbeeld aan leerlingen met: leervorderingen die achterblijven sociaal-emotionele problematiek problemen in werkhouding, inzet, taakaanpak, een grote leervoorsprong een eigen leerstijl Welke criteria hanteren we in ons team?

19 Stap 3 - Benoemen van onderwijsbehoeften
Wat zijn de onderwijsbehoeften van de leerlingen die gesignaleerd zijn?

20 Afstemmen op onderwijsbehoeften
Van denken in problemen  denken in onderwijsbehoeften Wat heeft deze leerling de komende periode (extra) nodig om bepaalde doelen te bereiken? Hoe kan ik mijn instructie, aanpak en/of begeleiding afstemmen op wat deze leerling nodig heeft om deze doelen te bereiken? We onderscheiden: pedagogische en didactische onderwijsbehoeften

21 Deze leerling heeft … Een instructie nodig …. Opdrachten nodig ….
(leer)activiteiten nodig …. Feedback nodig …. Groepsgenoten nodig …. Een docent nodig …. Een leeromgeving nodig … Ondersteuning nodig die … Etc. ….

22 Stap 4 - Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften
Een keuze op basis van analyse van het groepsoverzicht voor activiteiten met de hele groep en in subgroepen Clustering moet haalbaar zijn qua klassenmanagement De leerlingen leren van en met elkaar

23 Stap 5 - Opstellen groepsplan
Op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen en gekozen clustering wordt kernachtig het aanbod voor een periode gepland: Doelen Inhoud (wat) Aanpak (hoe) Organisatie Evaluatie

24 Evaluatie Basis- arrangement Intensief Gevorderd
Groep: Datum: Periode: Groep/ namen Doel Inhoud (wat) Aanpak (hoe) Organisatie Evaluatie wijze Basis- arrangement Intensief (namen) Gevorderd Evaluatie

25 Stap 6 Uitvoeren en evalueren groepsplan
Uitvoeren groepsplan in de lessen Indien nodig plan tussentijds bijstellen Evalueren: Zijn de doelen uit groepsplan bereikt? Reflectie: heeft het aanbod of de aanpak gewerkt? Welke aanpassingen zijn nodig?

26 groepbespreking kernteam
Groepsbespreking groepbespreking kernteam begrijpen waarnemen plannen realiseren 1) Groeps- overzicht 2) Signaleren leerlingen die extra aandacht nodig hebben 3) Benoemen onderwijs- behoeften 5) Opstellen groepsplan 6) Uitvoeren en evalueren groepsplan HP leerlingen ouders docent 4) Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijs behoeften

27 Agenda groepsbespreking
Evalueren vorig groepsplan Actualiseren groepsoverzicht Signaleren leerlingen Aanscherpen onderwijsbehoeften Clusteren + handvatten voor nieuw groepsplan Afspraken uitvoering groepsplan Aanmelden leerling intern zorgoverleg

28 Groepsbespreking Maak de bespreking handelingsgericht
Regie bespreking: mentor of teamleider Aanwezig: docenten uit kernteam, lid zorgteam? “Smeerolie van HGW” Schakel naar IZO en/of ZAT

29 Vakoverstijgend De 2e en de 3e lijn ZAT waarnemen realiseren begrijpen
Extern: SWV Jeugdzorg intern zorgteam docentbegeleiding groepbespreking kernteam begrijpen waarnemen plannen realiseren 1) Groeps- overzicht 2) Signaleren leerlingen die extra aandacht nodig hebben 3) Benoemen onderwijs- behoeften 5) Opstellen groepsplan 6) Uitvoeren en evalueren groepsplan IHP leerlingen ouders docent 4) Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijs behoeften leerlingbegeleiding Vakoverstijgend De 2e en de 3e lijn Koppeling met SWV Basiskwaliteit basisondersteuning Extra ondersteuning: breedte- dieptezorg

30 Agenda intern zorgoverleg (IZO)
Analyse hulpvraag leerling Analyse begeleidingsvraag van mentor/docenten OPP en specifieke onderwijsbehoeften leerling Hoe tegemoet komen aan ontwikkelingsperspectief en onderwijsbehoeften? Begeleiding leerling? Begeleiding mentor/docenten? Afstemming met ouders en met leerling Aanmelden bij ZAT? Wanneer evalueren?

31 Zes vuistregels voor effectieve bespreking
Zorg voor een goede voorbereiding. De bespreking valt of staat met een goede voorbereiding! Maak de bespreking handelingsgericht. Stel de juiste startvraag. Zorg ervoor dat mentor en docenten eigenaar blijven van het ‘probleem’ en de gekozen oplossingen Zoek pas een oplossing als de hulpvraag van de leerling en de begeleidingsvraag van de docenten grondig onderzocht zijn. Onderzoek of de handelingsadviezen haalbaar en uitvoerbaar zijn. Evalueer systematisch of de doelen bereikt zijn en de maatregelen gewerkt hebben Conferentie Oogst 4, 11 april 2012, Ede

32 HGW en OGW OGW: bewust, systematisch en cyclisch werken aan het verhogen van de opbrengsten HGW: is een passende methodiek en breder van aanpak Leeropbrengsten: leerresultaten, sociaal emotionele resultaten, tevredenheid ouders en leerlingen

33 Succeservaringen Meer voldoening en andere manier van kijken
Gesproken over leerlingen en onderwijs Er wordt cyclisch gewerkt Beter omgaan met verschillen: lees differentiëren Ontstaat een leerklimaat Leerresultaten verbeteren Veilige werksfeer Docenten kijken kritischer naar zichzelf In gesprek MET de leerling Verschillen worden gezien en de wens er aan tegemoet willen komen

34 Maar Neem de tijd Niet alles in 1 x Maak kleine stappen
Werk consequent en planmatig Zorg voor succeservaring Sluit aan op de vraag van het team LEER van elkaar Veel gebeurt al….

35 School maakt eigen keuzes
In welke frequentie wordt de cyclus HGW per schooljaar uitgevoerd? Vakoverstijgend en/of vakspecifiek? Prioriteit en haalbaarheid? Waar beginnen we in de cyclus HGW?

36 Discussie Ga in gesprek met je buurman/buurvrouw.
Welke kansen zie ik voor mijn school met HGW? Wat betekent dit voor mijn rol als zorgcoördinator? Wat ga ik er morgen mee doen?

37 Rol ‘zorgfunctionarissen’ in school
Passend onderwijs gebeurt in de klas Accent verschuift: van leerlingbegeleiding naar docentbegeleiding

38 Praktijkvoorbeeld: Onderwijsservicecentrum (OSC)
Mentor en docenten staan centraal: cyclus HGW Wat zijn hun ondersteuningsvragen? OSC van school (psychologen en orthopedagogen) Consultatie en coaching van mentoren en docenten Conferentie Oogst 4, 11 april 2012, Ede

39 Taken zorgcoördinator
HGW initiëren en stimuleren (samen met management) Verbinden van de eerste, tweede en derde lijn Voorbereiden en leiden IZO en ZAT Leiding geven aan omslag van leerlingbegeleiding naar docentbegeleiding (zorgteam) Afstemming met externe partners SWV en (jeugd)zorg Monitoren kwaliteit stappen uit onderwijszorgroute

40 Producten KPC Groep Handreiking mentoren en docenten
Draaiboek invoering onderwijszorgroutes Onderzoeksrapportage

41 Vragen of meer informatie a.clijsen@kpcgroep.nl w.schafrat@kpcgroep.nl


Download ppt "21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat"

Verwante presentaties


Ads door Google