De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het veranderproces bij onderwijsinnovatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het veranderproces bij onderwijsinnovatie"— Transcript van de presentatie:

1 Het veranderproces bij onderwijsinnovatie
Zorg voor een scherpe veranderredenering! Met dank aan Prof dr. Gerhard Smid. Door Paula Veltink,

2 Hoe toets je de veranderredenering?
Door hoog en droog vanaf de berg naar het ‘moeras’ te kijken en van een afstand jezelf af te vragen: Wat zie ik hier gebeuren? Welke vragen heb ik hierbij? Tip: Klim af en toe omhoog met een buitenstaander, verwonder je samen over het veranderproces, en nodig de buitenstaander uit om vragen te stellen.

3 Wat ziet Gerhard Smid als buitenstaander? HU- strategie Migratie(s)
Resultaat: hybride organisatie Levert altijd spanning op tussen op routine versus flexibiliteit ingestelde mensen en systemen. De veranderredenering: Zorg dat je er zelf een verhaal over hebt, en dat is wat meer dan zeggen: “het is beleid”. Markt Taak Product Capaciteit Standaard dienst Routine Dienst op Maat Flexibiliteit Leveranties Op maat

4 De veranderredenering
Waarom veranderen? Beschrijf de aanleiding voor veranderen. Wat maakt dat veranderen nu nodig, wenselijk of zinvol is. Waartoe veranderen? Beschrijf de ambities en de richting van de verandering. Het antwoord geeft aan wat de organisatie in de toekomst nastreeft en wat er moet gebeuren. Wat veranderen? Wat zijn de wijzigingen die nodig of wenselijk zijn in het hier en nu. Het antwoord geeft aan wat er moet gebeuren om de gewenste situatie te bereiken. Hoe veranderen? Typeer de aanpak en inrichting van het veranderproces. De route van nu naar toekomst. Geef aan hoe de sturing en realisatie plaatsvinden, in welke tijdspanne en met welke interventies. Wie veranderen? Geef aan welke mensen betrokken zijn, hun beleving van de huidige situatie en hun toekomstige ambities. Geef aan wie initiatieven neemt en wie welke rol speelt.

5 Wat ziet Gerhard Smid als buitenstaander
Wat ziet Gerhard Smid als buitenstaander? Onscherpe veranderredeneringen Veel info over waartoe (ambitie), maar nauwelijks aandacht voor het waarom (urgentie). ! Zowel op de HU site als bij de veranderredeneringen van de projectleiders. ? Welk gezamenlijke noodzaak ligt achter de verandertrajecten? Veel abstracties en tekst Tip: Scherpere concepten zorgen voor heldere contractering. .

6 Wat adviseert Gerhard de HU veranderaars?
Zorg voor scherpere veranderredeneringen: weg bij het gevoel van “ik doe maar wat”. Organiseer straffe 1op1 traject besprekingen. Investering moet wel renderen! In kleine groepen, onder begeleiding, de veranderredeneringen doorspitten. Oefenen met de elevator pitch First next step: Sessie contracteren, vormt het startpunt voor de projectleider en de ruggegraat voor het verandertraject bij alle veranderaanpakken (zie volgende slides). Argumenteren over een veranderaanpak

7 Inzichten bij HU veranderaanpak
HU is vanouds een taakorganisatie Gebruikelijke veranderaanpak in taakorganisatie is PUSH Push: top leidend, midden implementerend, operationeel conformerend Past push bij HU strategie migratie (slide 3) Overweeg alternatieven hoofdvormen van veranderstrategie Onderhandelstrategie: moet je wel goed kunnen! Zie Fisher-Ury Patton- Onderhandelen Leerstrategie: let op, leren = Lernen, niet Lehren! (leerstrategie verschuift makkelijk naar verleiding) Zorg dat je push wel goed kan (bv projectmanagement!)

8 Veranderaanpakken

9 Veranderaanpakken: push ……… pull

10 Vervolg………. Wil je je veranderredenering aanscherpen? Meld je bij


Download ppt "Het veranderproces bij onderwijsinnovatie"

Verwante presentaties


Ads door Google