Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJan Bakker Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Innovatieve Actie Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
2
Onthaal-en servicepunt?
Onthaalpunt = methodiek waarbij de rechten worden gemaximaliseerd en de patiënt/mantelzorger toegang heeft tot duidelijke en laagdrempelige informatie. Servicepunt = extra dienstverlening, ondersteunend aan de werking van De Brug. Wordt verder uitgewerkt op basis van de noden van de andere IA’s. (bv. Inclusie chronische patiënten, validatie toekenning zorgcoördinatie,…) Onthaal-en servicepunten = decentraal netwerk dat flexibel kan ingepast worden in bestaande en herkenbare toegangspoorten (mutualiteiten, sociale diensten ziekenhuizen, dienstencentra,…)
3
Betrokken actoren Mutualiteiten Ziekenhuizen
Lokale besturen : dienstencentra, wijkcentra,…
4
Concrete acties Werkjaar 2017: Verkennende fase
Definiëren van de kernpartners in het eerstelijnsonthaal Uitwerken onthaalpunt als decentraal netwerk (sociale huizen, wijkcentra, ziekenhuizen…) Organiseren informele contacten onthaalmedewerkers Afstemmen terminologie en procedures Verfijnen inschalingsinstrumenten om zorgcomplexiteit te bepalen Uitwerken inclusieprocedure
5
Concrete acties 2018 Ontwikkelen digitaal informatieplatform : website De Brug (zie communicatieplan De Brug) Opleiding voorzien voor de medewerkers via de gezondheidsacademie van De Brug Uitwerken uniforme procedure bij informatievraag chronische patiënt of zijn mantelzorger Ontwikkelen uniforme communicatie over onthaal-en servicepunt (zie communicatieplan De Brug) Onthaalpunt als centraal meldpunt multidisciplinair overleg Inclusie x aantal chronische patiënten
6
Concrete acties Werkjaar 2019: Inclusie x aantal chronische patiënten
7
Welke middelen zijn nodig
Onthaalpunt : Jaar 1 : geen bijkomende financiële, menselijke of structurele middelen nodig Jaar 2 : ontwikkeling website en communicatie : voorzien in het communicatieplan Opleiding medewerkers : voorzien in de gezondheidsacademie van De Brug Extra medewerkers : wordt geconcretiseerd in het opstartjaar Servicepunt : Verder uit te werken op basis van toegekende opdrachten vanuit andere IA’s.
8
Wat is de verwachte impact
Op het vlak van de zorgervaring : Beter afgestemd op individuele noden Afstemmen van zorgdoelen op levensdoelen De juiste informatie op het juiste moment en op een snellere manier Op de financiën: Korte termijn : hogere kosten? Lange termijn : efficiëntiewinsten : zorg op maat + geen dubbele onthaalfunctie
9
Wat is de verwachte impact
Op de algemene gezondheid : Goed geïnformeerde en betrokken patiënt voelt zich beter Bevolking in zijn geheel beter geïnformeerd Link tussen zorg en welzijn : stijging algemeen welbevinden Snellere doorverwijzing dus uitstel achteruitgang patiënt/burger Op het vlak van equity : Onthaalpunt is er voor iedereen Jobsatisfactie : Beter geïnformeerde en opgeleide medewerkers zijn tevredener medewerkers.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.